۵ هزار نفر مخاطب جدید تئاتر دستاورد جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد

سید قوامی گفت: به طور متوسط پیش بینی می شود ۵ هزار نفر در گام اول و دوم جزو مخاطبان جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد در استان قزوین بودند و کمترین دستاورد این اتفاق این است ۵ هزار مخاطب به تماشاچیان تئاتر اضافه کردیم که دستاورد بزرگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سید قاسم سید قوامی» در نشست خبری که امروز (شنبه ۱۷ اردیبهشت) در سالن جلسات حوزه هنری قزوین برگزار شد، بیان کرد: در مرداد ماه سال گذشته در یک پروژه استعدادیابی،۲۰ گروه نمایشی از طریق سامانه ایجاد شده در حوزه هنری ثبت نام کرده و با اعضای گروه ها مصاحبه شد و در نهایت ۲۵ نفر را گزینش کردیم که به عنوان استعداد درخشان مرتبط با هنرهای نمایشی مردمی، ضرورت داشت به پرورش آنها بپردازیم.

 

مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین ادامه داد: به منظور پرورش این استعدادها از اساتید ارجمند نمایشگر استان خواهش کردیم در خصوص آشنایی با مبانی هنرهای نمایش کارگاه هایی را برگزار کنند که ۱۲ جلسه فشرده کاربردی را برگزار کردیم و در نهایت با فراخوان ملی سلسله رویداد تئاتر مردمی بچه های مسجد تحت عنوان «محرابیان» مواجه شدیم که به صورت کشوری برای همه حوزه های هنری استان ها ارسال شد.

 

وی افزود: با توجه به سامانه ای که به صورت ملی برای رویداد محرابیان در پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری کشور دیده شده بود، از استان قزوین ۲۲ گروه ثبت نام کرده بودند که با این گروه ها ارتباط گرفته و متون نمایشی را در اختیار قرار دادیم که ۱۸ گروه اقدام به تولید آثار نمایشی کردند.

 

سیدقوامی تصریح کرد: در نهایت بعد از بازبینی آثار از ۱۸ گروه، تعداد ۱۲ گروه مجوز حضور در این رویداد را کسب کردند.

 

وی توضیح داد: اتفاقی که در استان قزوین رخ داد این بود که رویداد تئاتر مردمی بچه های مسجد را در سه گام برگزار می کنیم که در گام نخست این رویداد سوم تا ۱۲ بهمن ماه برگزار شد و هر گروه نمایش ۱۰ اجرا در ۱۰ مسجد داشت و در گام دوم در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته این رویداد برگزار شد و در مجموع ۳۰ اجرا در ۲۱ مسجد قزوین و شهرهای اقماری داشتیم.

 

مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین خاطر نشان کرد: در گام سوم، این رویداد از فردا به مدت ۱۰ روز با اجرای پنج اثرنمایشی شامل «شاید این بار می برند قربانیت کنند»، «خان و خون»، «دیوار امامزاده»، «کیف پول» و «ساعت حرکت» در قالب ۵۰ اجرا در ۴۲ مسجد اجرا می شود. ‍         

 

وی افزود: جشنواره محرابیان در رویکردی خلاقانه، سه شنبه ۲۰ اردیبهشت در امامزاده اباذر روستای آشنستان با حضور ۱۱ اثر نمایشی که هفت اثر توسط گروه آقایان و چهار اثر توسط بانوان تولید شده به اجرا درمی آید.

 

سیدقوامی گفت: در نهایت مراسم اختتامیه چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در شبستان مسجدالنبی برگزار و برگزیدگان معرفی می شوند و جایزه ویژه ای هم به گروهی داده می شود که بهره مندی بیشتری از ویژگی تئاتر مردمی بچه های مسجد داشته باشد.

 

وی اعلام کرد: به طور متوسط پیش بینی می شود ۵ هزار نفر در گام اول و دوم جزو مخاطبان این رویداد ملی بودند و کمترین دستاورد این اتفاق این است ۵ هزار مخاطب به تماشاچیان تئاتر اضافه کردیم که دستاورد بزرگی است.

 

مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین در ادامه توضیح داد: علاقمند هستند برای هنر مردمی نمایش فضاها و بسترهای جدیدی را ایجاد کنیم که یکی از اتفاقای که به وقوع می پیوندد رویداد استانی تتاتر آپارتمانی است که دو تا سه مجتمع مسکونی را پایلوت انتخاب کنیم.

 

وی یادآور شد: قزوین استان صنعتی است و واحدهای صنعتی متعددی را داریم که بهترین امکان را می دهد تئاتر کارگری را داشته باشیم همچنین فضای روستایی این ظرفیت را دارد برای اهالی روستاهای مختلف آثار نمایشی را تولید کنیم و مدارس و دانشگاه ها هم بهترین فضا هستند رویدادهای تئاتر مردمی را برای آنها تعریف کنیم.

 

کد خبر 1172840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha