امام خمینی (ره) حکومتی بر پایه دین الهی و مردم بنیانگذاری کرد

سمیه اسماعیلی گفت: امام راحل در سایه آموزه های دینی و تعالیم نبوی و بنا به احساس تکلیفی که می کرد، حکومتی بر پایه و اساس دین الهی و مردم بنیانگذاری کرد.

«سمیه اسماعیلی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، گفت: امام راحل در سایه آموزه های دینی و تعالیم نبوی و بنا به احساس تکلیفی که می کرد، حکومتی بر پایه و اساس دین الهی و مردم بنیانگذاری کرد.

 

معاون حوزه علمیه الزهرا (س) جیرفت افزود: ایشان مردم را ولی نعمت خود می شمرد و خود را خدمتگزار آنها معرفی می کرد و برای کرامت بخشیدن به آنها، تمامی حقوق شان را مورد توجه قرار می داد.

 

وی بیان کرد: حضرت امام در حوزه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به مردم آن چنان کرامت بخشید که با توجه به همین اصل در مقابل تمامی توطئه ها به کمک مردم استقامت ورزید.

 

اسماعیلی ابراز کرد: منش حکومتی امام خمینی (ره) را از نادرترین شیوه های حکومتی پس از شهادت حضرت علی(ع) برشمرد و عنوان کرد: امام (ره) که شاگرد مکتب علوی است با الهام از آموزه های نبوی و مکتب اهل بیت (ع) شیوه جدیدی از حکومت را ارائه کرد که با حکومت های پیشین تفاوت  زیادی دارد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که کرامت انسانی در این نوع حکومت از جایگاه ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: رابطه امت و امام در طول زعامت ایشان، بسیار عمیق بود، امام راحل به عنوان حاکم اسلامی، در قلب امت جای داشت و چنان پیوند معنوی بین آن ها برقرار بود که هیچ تحلیل گر سیاسی به راز و رمزش پی نبرد.

 

وی اظهار کرد: بر خلاف تمام سیاستمداران که در ابتدای قدرت، محبوب و در پایان عمر خود مغضوب ملت واقع می شوند اما امام راحل در اوج محبوبیت با امت وداع کرد و به دیار ابدی شتافت.

 

اسماعیلی در تشریح کرامت انسان در منش حکومتی امام خمینی (ره)، اضافه کرد: امام راحل به مردم ارزش و بها می داد و این امر، تاکتیک سیاسی یا مرحله ای نبود، ایشان با نگرشی موحدانه با مردم برخورد می کرد و با تمام وجود که برگرفته از اعتقادات او بود به مردم، ایمان داشت.

 

معاون حوزه علمیه الزهرا (س) جیرفت یادآور شد: ایشان بارها به مسئولان نظام تذکر می داد که خدمتگزاری و احترام به مردم را باید سرلوحه کارشان قرار دهند چرا که بدون پشتیبانی مردم نمی شود کاری را از پیش برد و حتی برای عزل و نصب افراد، باید میزان رضایت مندی مردم را ملاک قرار داد.

 

وی با اشاره به این که حضرت امام (ره)، حضور مردم را در صحنه های حساس، موجب بقای یک حکومت می داند، تاکید کرد: امام معتقد بود، مردم باید در فعالیت های اقتصادی دولت سهیم باشند و دولت باید تصدی گری اقتصادی خود را به مردم واگذار کند تا در اداره کشور موفق شود.

 

اسماعیلی بیان کرد: امام راحل تنها برای حفظ حکومت و انقلاب به مردم تکیه نمی کرد بلکه ایشان مردم را صاحبان انقلاب می دانست زیرا کسی که صاحب چیزی باشد در حفظ و صیانت آن می کوشد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به برخورد امام خمینی (ره) با مردم در دوران رهبری، افزود: ایشان به شهادت تاریخ و شاهدان عینی، قبل از رهبری، در دوران تبعید و پس از پیروزی، با مردم برخوردی صمیمانه، بی ریا و پدرانه داشته و همواره خود را در مقابل ظالمان، سازش ناپذیر و در مقابل مردم، خادم معرفی می کرد.

 

وی ابراز کرد: امام (ره) هیچ گاه پس از کسب قدرت سیاسی و اجتماعی، مردم را فراموش نکرده و آن ها را حقیر و ناچیز نشمرد بلکه همیشه از ملاقات با مردم، احساس شادمانی می کرد و خدمت به مردم را وظیفه شرعی می دانست.

 

اسماعیلی با بیان این مطلب که امام جلب رضایت خداوند را در گرو جلب رضایت مردم می دانست، اظهار کرد: ایشان فردی قدر شناس بود و کرامت والای امام ایجاب می کرد تا به انسان های کریم احترام بگذارد و زحمات آن ها را فراموش نکند.

 

معاون حوزه علمیه الزهرا (س) جیرفت ادامه داد: احترام به نظرات مردم، از جمله اصولی است که در پیام ها و بیانات شفاهی امام (ره) کاملا مشهود است و حتی برخی اوقات، اگر انتخاب مردم بر خلاف نظر ایشان بود، به این انتخاب، نهایت احترام را می گذاشت و در این امور دخالت نمی کرد و نظر مردم را تایید می کرد.

 

وی با اشاره به این که امام راحل قانون را در راس همه امور می دانست، تاکید کرد: قانون گرایی و احترام به قانون، از بارزترین نماد کرامت انسانی است که امام راحل به آن عنایت ویژه ای داشت و هیچ وقت خود را فوق قانون نشمرد.

 

اسماعیلی عنوان کرد: امام خمینی (ره) دموکراسی اسلام را موجب کرامت بخشی انسان می دانست و نقش مردم در حکومت را نقشی بنیادی می شمرد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان این مطلب که توجه به آزادی مردم، از مهم ترین نهاد کرامت به انسان است، اضافه کرد: آزادی از دیدگاه امام (ره) عبارت از حق انتخاب و یا اختیاری است که انسان ها درباره هر نوع زندگی کردن، مشی، عقیده، نظر و رأی خود دارند و محدوده آزادی تا مرز قوانین اسلامی می باشد که در کشور ما در قالب قانون اساسی تبلور یافته است.

 

وی با اشاره به این که ایشان به طور کلی ۲ محدودیت را برای آزادی قائل بودند، ابراز کرد: ۱- محدودیت هایی که برای حفظ مصالح جامعه، مردم، حفظ نظم سیاسی و اجتماعی است و ۲- محدودیت هایی که در حکومت اسلامی اعمال می شود و مردم به خاطر التزام عملی به اسلام، از محدودیت هایی برخوردارند.

 

اسماعیلی در خاتمه تاکید کرد: امام خمینی(ره) که برترین شاگرد مکتب نبوی و علوی است، به کرامت انسان توجه ویژه ای داشته و به مردم  کرامت داد و کرامت انسانی را در زمینه های فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عینیت بخشید.

کد خبر 1182313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha