انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست

عباس بدخشان ظهوری در نشست «بازخوانی و تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره)» تأکید کرد: انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سی‌وسومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، نشست «بازخوانی و تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره)» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان و با همکاری کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان در محل این کرسی ایرانشناسی، برگزار شد.

 

 

در این نشست، عباس بدخشان ظهوری، سفیر و سید جواد طباطبایی‌راد، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، واردان ووسکانیان، رئیس کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان، نخبگان، اساتید، دانشجویان و ایرانشناسان حضور داشتند.

 

رمز موفقیت انقلاب اسلامی ریشه در تمدن و غنی ایران دارد

 

واردان ووسکانیان در سخنانی، گفت: برگزاری این گونه نشست‌ها نه تنها از نظر علمی و شناسایی دارای اهمیت است، بلکه به ایجاد زمینه مساعدی برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارمنستان و ایران نیز کمک می‌کند.

 

رئیس کرسی ایرانشناسی افزود: ایرانیان و ارمنیان 2500 سال در کنار هم زندگی کرده‌اند و دو ملت برادر و دوست هستند که آزمون‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و سرزمینشان را آباد کرده‌اند و بر علیه دشمن مشترک جنگیده‌اند.

 

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) نقش مهمی در تقویت دوستی ایران و ارمنستان ایفاء کرد و نقش ایشان در بدست آوردن الگوی همزیستی مسالمت امیز در جهان غیر قابل انکار است.

 

ووسکانیان ادامه داد: رمز موفقیت انقلاب اسلامی ریشه در تمدن و غنی ایران دارد و جمهوری اسلامی ایران سیاست ملایم و یکسانی برای همه اقلیت‌هایی که در ایران زندگی می‌کند، داشته است.

 

رئیس کرسی ایرانشناسی اظهار داشت: انقلاب اسلامی علیرغم تحریم‌هایی که داشته، پیشرفت‌های زیادی در تمامی زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشته است.

 

وی تأکید کرد که امروز وظیفه شرق شناسان و ایرانشناسان این است که تمام تلاش خود را برای شناساندن فرهنگ ایران به ارمنیان انجام دهند چراکه دوستی ایران و ارمنستان در نتیجه تلاش‌های مستمر صورت می‌گیرد و این دوستی برای وحشت دشمنان لازم است.

 

مکتب امام(ره) حول سه محور معنویت، عقلانیت و عدالت بود

 

در ادامه، ظهوری در سخنانی، بیان کرد: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران یک شخصیت تاریخی است که انقلاب اسلامی بدون نام ایشان در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست. دستاورد امام(ره) نه برای مردم ایران بلکه برای کل امت و جهان بوده است.

 

سفیر کشورمان در ارمنستان افزود: تاریخ بشریت شاهد ظهور چهره منحصر به فرد بوده که مسیر تاریخ را در همه جهت‌ها یا بخشی از جهان تغییر داده است، زیرا انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 کل جهان را لرزاند و در زمانی که دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود، امام خمینی(ره) نماینده تفکر ابتکای به قدرت خدا و مردم و رسیدن کشور به استقلال بود.

 

ظهوری اظهار داشت: در دهه هفتاد میلادی، دین در عرصه اجتماع حضور نداشت، امام خمینی(ره) نقش مهمی در بازگشت دین به عرصه سیاست و اجتماع داشت. ایشان در این مسیر، تصویری حقیقی و اثرگذار و جذاب از دین ارائه کرد.

 

سفیر کشورمان در ارمنستان یادآور شد: امام(ره) به خوبی رابطه دین و زندگی اجتماعی را تبیین کرد. پیام دین مورد نظر امام راحل، همزیستی مسالمت آمیز بین آحاد مردم و ادیان آسمانی است.

 

وی افزود: مکتب امام(ره) حول سه محور معنویت، عقلانیت و عدالت بود. پیام ایشان در صحنه‌های داخلی، استقلال و آزادی و بازگشت به دین و در عرصه جهانی عدالت و مبارزه با ظلم بود. در صحنه داخلی امام(ره) با سرنگونی رژیم دیکتاتوری در ایران به استبداد داخلی و سلطه گری پایان داد و استقلال و حاکمیت اسلامی مردم سالار را برای ایران به ارمغان آورد.

 

در ادامه این نشست، گارنیک گورگیان، از مدرسان کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان مقاله‌ای با عنوان «امام خمینی(ره) از مفهوم «انقلاب فرهنگی» تا انقلاب اسلامی»، لیانا پتروسیان، کارمند ارشد لابراتوار کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان مقاله‌ای با عنوان «تأثیر ایدئولوژی امام خمینی(ره) بر سیاست خارجی ایران در قفقاز جنوبی»، آهارون وارطانیان از ایران‌شناسان ارمنی مقاله‌ای با عنوان «نظرات امام خمینی(ره) در مورد تشیع سیاسی، تأثیرات آن در خاورمیانه» و گاریک میساکیان، از مدرسان کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان، مقاله‌ای با عنوان «نظریه سیاسی امام خمینی(ره): نمونه‌های راهبردی صدور انقلاب اسلامی در عراق» ارائه دادند.

 

اولویت امام خمینی(ره) مذهب و معنویت بود

 

گارنیک گورگیان، استاد کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان در سخنانی، گفت: در زمانی که ضد ارزش‌ها و ارزش‌های کاذب تبلیغ می‌شد، عدالت محور اصلی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بود. براساس عدالت و استقلال فرهنگی و ارزش‌های والای انسانی انقلاب اسلامی شکل گرفت و این انقلاب بازتاب بسیار زیادی در جهان اسلام پیدا کرد و همراه با سیاست صدور، اندیشه‌ها و سخنان امام خمینی(ره) این انقلاب در جهان مطرح شد.

 

وی ادامه داد: اقبال لاهوری، فیلسوف، شاعر و سیاستمدار پاکستانی تأثیرات زیادی از اندیشه‌های امام خمینی(ره) گرفته است و در اشعار وی نیز، کاملا مشهود است.

 

گارنیک گورگیان افزود: امام خمینی(ره) به دنبال برقراری عدالت اخلاق و ارزش‌های انسانی و مبارزه با استکبار بود و اولویت ایشان، مذهب و معنویت بود که عقیده داشت، باعث پیشرفت کشور خواهد شد.

 

صدور انقلاب اولویت اصلی سیاست خارجی ایران

 

لیانا پتروسیان، کارمند ارشد لابراتوار کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان در سخنانی، مطرح کرد: در قرن بیست و یکم، جامعه تقسیم به دو بلوک مظلومین و ظالمین شده بود و ظالمین از طریق ظلم به مظلومین روز به روز ثروتمندتر می‌شدند. امام خمینی(ره) با ایده‌های اسلامی خود برای مقابله بی عدالتی و آزادی سازی مظلومیت از ظالمین انقلاب کرد و هدف آن احیای منافع از دست رفته کشور خود بود.

 

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع صدور انقلاب مطرح شد و اولویت اصلی سیاست خارجی ایران قرار گرفت. ایران از پیشرفت توسعه و عدالت و ایده‌های اسلامی در قفقاز جنوبی حمایت کرد و برای توسعه ادبیات عرفانی، مذهبی، تعلیم و آموزش و مذهبی از دانشجویان تلاش‌های زیادی کرد.

 

پتروسیان تصریح کرد: از شعارهای سیاست خارجی انقلاب اسلامی شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی  و نه شرق و غرب بود. در اوج جنگ ایران و عراق امام خمینی(ره) اعلام کرد زیر سلطه هیچ ابرقدرتی نه آمریکا و نه شوری خواهیم رفت.

 

آهارون وارطانیان، از ایران‌شناسان ارمنی نیز در سخنانی، اظهار داشت: نقش امام خمینی(ره) در احیای اندیشه‌های مذهبی و بیداری اسلامی غیر قابل انکار است.

 

در پایان این نشست، گاریک میساکیان، از مدرسان کرسی ایرانشناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان عنوان کرد: بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی موضوع صدور انقلاب توسط امام خمینی(ره) مطرح شد و  نظرات ایشان برای صدور انقلاب اسلامی حول سه محور ملی، منطقه‌ای و جهانی بود که هدف اصلی آن، تبدیل شدن حکومت در جهان به روش اسلامی بود.

کد خبر 1183523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha