ترویج نهضت مسجد سازی راهکاری مناسب برای جبران کمبود مسجد

حجت الاسلام زادهوش بر لزوم افزایش مشارکت عمومی در مسجد سازی تاکید کرد و گفت: همان گونه که با نهضت مدرسه سازی خیرین در کشور ساماندهی و از طرف دولت تشویق و حمایت می شوند، مسجدسازی نیز نیازمند فرهنگ سازی است.

حجت‌الاسلام احمد زادهوش، معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم ترویج فرهنگ نهضت مسجد سازی در سراسر کشور تاکید کرد و به خبرنگار شبستان گفت: همان گونه که نهضت مدرسه سازی در کشور اتفاق افتاد و خیرین مدرسه ساز در کشور ساماندهی و از طرف دولت تشویق و مورد حمایت قرار گرفتند همین کار باید برای مساجد نیز اتفاق بیفتد.


ارایه تسهیلات به خیرین مسجد ساز
وی بر لزوم ارایه تسهیلات به خیرین مسجد ساز و تبلیغ در این زمینه تاکید کرد و افزود: یکی از علل بی توجهی به ساخت مسجد در کشور مربوط به عدم تبلیغ در این زمینه از سوی رسانه ها است. متاسفانه رسانه ها تاکنون در تشویق و ترغیب مردم به مسجد سازی اقدام خاصی انجام نداده اند.

حجت الاسلام زادهوش ادامه داد: دیده می شود رسانه ها، در ساخت مدرسه، بیمارستان و موارد دیگر در مردم انگیزه به وجود می آورند ولی تاکنون دیده نشده است که در رسانه ها مردم تشویق به مسجد سازی شوند در حالی که مسجد پایگاه مهمی است که اگر در کشور افزایش یابد همه نیازهای جامعه از این طریق درست می شود.

 

وی تفزود: خیرات، حسنات، صندوق های قرض الحسنه و رسیدگی به امور مستمندان و امور عبادی و معنوی جامعه از مساجد آغاز می شود از اینرو توجه به مشکلات و کمبودها در این زمینه باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی با انتقاد از کمبود مسجد در کشور تصریح کرد: با همه سیاستگذاری‌های صورت گرفته، هنوز روستاهایی در کشور فاقد مسجد و محل اجتماعات دینی مناسب هستند و این خلأ در شهرهای بزرگ نیز وجود دارد به گونه ای که امروز بسیاری از مجتمع های مسکونی با جمعیت های چندهزار نفری در تهران نمازخانه و مسجدی برای اقامه نماز ندارند و برای برپایی مراسم دینی از داربست‌های فلزی برای ساخت محل موقت استفاده می‌کنند.


عدم توجه مسئولین شهری به ساخت مسجد
وی افزود: در شهر استانبول ترکیه که به اندازه تهران وسعت دارد بیش از هفت هزار مسجد وجود دارد در حالی که در تهران تنها چهار هزار مسجد وجود دارد که این تفاوت بسیار معنا دار است چرا که کشور ترکیه کشوری است که زمانی در آنجا جدایی دین و سیاست وجود داشت.


جانمایی برای ساخت مسجد در شهرک های جدید
حجت الاسلام زادهوش با اشاره به اینکه این مشکل به طراحان و مدیران شهری کشور برمی گردد که به ساخت مسجد در شهرک ها و مجتمع های مسکونی توجه نمی کنند، خاطر نشان کرد: در سازو کار شهری باید به این مسئله به صورت پر رنگ و جدی پرداخته شود به گونه ای که با جانمایی مکان هایی که نیاز به مسجد است ساخت و تبلیغ مسجدسازی مورد توجه قرار گیرد.


ساخت مساجد کوچک و کم هزینه
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی مواقع دیده می شود بسیاری به دنبال ایجاد مساجد بزرگ و پر هزینه هستند که به راحتی هم کسی از عهده ساخت چنین مسجدی بر نمی آید در حالی که با نگاه به بسیاری از کشورهای اسلامی این الگو به ما ارایه می شود که لازم نیست تمام مساجد ما بزرگ و پر از تشریفات باشد بلکه می شود در هر محله ای ساده ترین ساختمان و زیباترین نقشه مسجد را تهیه کرد که هم ساخت آن آسانتر باشد و هم مدیریت آن راحت تر صورت گیرد.


افزایش مشارکت عمومی
حجت الاسلام زادهوش با تاکید بر اینکه راهکار جبران کمبود مسجد در افزایش مشارکت عمومی مردم، خیرین و موقوفات است، گفت: برای ساخت و ساز و تامین سخت افزاری تربیت نیروهای تبلیغی برای مساجد نیز حوزه‌های علمیه باید در کشور گسترش یابد و مدیریت حوزه علمیه با ارایه چشم انداز روشن تر برای جذب و تربیت مبلغین اهتمام ویژه داشته باشد.


افزایش ظرفیت های آموزشی برای تربیت مبلغ
معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید ظرفیت‌های آموزشی برای تربیت طلاب و مبلغان افزایش یابد تا بتوانیم به نیازها پاسخگو باشیم چرا که کمبود ظرفیت آموزشی برای تربیت مبلغین مستعد و فقدان فضای مناسب دینی و فرهنگی در برخی مناطق عمده مشکلات بر سر راه تبلیغ و تربیت طلبه و روحانی(امام جماعت) برای مساجد است.
پایان پیام/

 

کد خبر 119412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha