حداکثر فاصله محل زندگی و کار افراد تا مسجد 10 دقیقه باشد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه دور بودن مسجد با نبودن آن تفاوت چندانی ندارد، گفت: حداکثر فاصله‌ای که هرکس باید با مسجد در محل زندگی و کار داشته باشد 10 دقیقه است.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی صاحب فصول، معاون برنامه برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه بر اساس آخرین سرشماری صورت‌گرفته تعداد مساجد کشور 80 هزار مسجد عنوان شده است به خبرنگار شبستان گفت: این تعداد مسجد جوابگوی نیازهای 75 میلیون جمعیت کشور نیست به ویژه اینکه مسجد باید در دسترس عموم مردم باشد.

 

وی با اشاره به اینکه فاصله مسجد و نزدیک بودن به محل زندگی مردم، نکته مهمی است که باید در ساخت مسجد مورد توجه قرار گیرد، افزود: در حال حاضر، علاوه بر افزایش تعداد مساجد باید به دسترس بودن آن نیز توجه شود و از لحاظ آمایشی تعداد مساجد به تناسب جمعیت باشد به این معنا که مناطقی که از جمعیت بیشتری برخوردار هستند دارای مسجد بیشتری باشند.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در زمینه مقیاس مسجد، مقیاس خوبی را ارایه دادند و فرمودند، حداکثر فاصله‌ای که هرکس با مسجد چه در محل زندگی، چه محیط کار داشته باشد، باید 10 دقیقه باشد. دور بودن مسجد با نبودن آن تفاوت چندانی ندارد. رهبر انقلاب فرمودند: «دسترسی به مسجد در شعاع مکانی گفته شده یک حق شهروندی است یعنی هر شهروند همان طور که حقی به عنوان استفاده از فضای سبز، آموزش همگانی، بهداشت و امنیت اجتماعی داردهمین طور حقی به عنوان بهره مندی از مسجد در دسترس را داراست.»

 

حجت‌الاسلام صاحب فصول خاطر نشان کرد: طبق گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تعداد مساجد کشور باید به دو برابر یعنی 150 هزار باب افزایش یابد تا نیازهای فعلی تا حدودی مرتفع می‌شود.

 

وی بر لزوم ایجاد بسیج همگانی در ساخت مسجد تأکید کرد و با اشاره به توصیه های دین مبین اسلام مبنی بر مسجد سازی گفت: در روایات اسلامی آمده است کسی که به اندازه لانه پرنده‌ای خانه‌ای برای عبادت خدا بسازد خداوند خانه در بهشت به او عطا می‌کند.

 

وی ابراز کرد: رونق مساجد علاوه بر اینکه از لحاظ سخت‌افزاری باید مورد توجه قرار گیرد باید از لحاظ نرم‌افزارهای نیز در این زمینه برنامه‌ریزی صورت گیرد، محور مسجد امام جماعت است بنابراین باید به تعداد مساجد امام جماعت وجود داشته باشد، ولی در حال حاضر بر اساس آمار از میان 80 هزار مسجد کشور نیمی از آنها امام جماعت ندارد. به علاوه ائمه جماعات و سایر عوامل خدمتگزار در مسجد، هیئت امنا، مسئولان بخش های مختلف اجرایی، خادمان باید از مهارت های لازم برخوردار باشند تا بتوانند همه کارکردهای مسجد را عملیاتی کنند.

پایان پیام/

 

کد خبر 154993

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha