مساجد موجود جوابگوی نیازها نیست/ برای هر 500 نفر یک مسجد ساخته شود

حجت‌الاسلام کلباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ازای هر یک میلیون نفر یک هزار مسجد وجود دارد، گفت: کشور با کمبود 70 هزار مسجد مواجه است و باید به ازای هر 500 نفر یک مسجد ساخته شود.

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در کشور به خبرنگار شبستان گفت: در حال حاضر برای هر یک میلیون نفر در کشور یک هزار مسجد وجود دارد که این تعداد مسجد در کشور کم است چرا که باید حداقل برای هر 500 نفر یک مسجد وجود داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه نیاز است 70 هزار مسجد دیگر در کشور ساخته شود، افزود: مساجد موجود از لحاظ امکانات، تأسیسات و تجهیزات جوابگوی نیازها و جمعیت کشور نیست و بسیاری از مساجد وضعیت مطلوب برای حضور مردم ندارند به گونه ای که بسیاری از مساجد از لحاظ بهداشت و نظافت مشکل‌دار هستند.

 

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه در یک جامعه دینی آمار، اداره و  بهداشت مسجد شاخص مهمی در ارزیابی به شمار می‌آید، ادامه داد: مردم و مسئولان با همکاری یکدیگر باید در جبران این نقیصه تلاش کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 99 درصد مساجد کشور توسط مردم ساخته شده است، گفت: فرهنگ مسجدسازی باید توسط دولت در جامعه ترویج یابد تا میان مردم نهضتی وصف ناپذیری در این امر آغاز شود.

 

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه در بخش نرم‌افزاری با کمبود امام جماعت برای مساجد روبرو هستیم، اذعان کرد: حوزه‌های علمیه در تأمین روحانی برای مساجد باید تلاش کنند. در حال حاضر بسیاری از مساجد یا امام جماعت ندارند یا برای یک نوبت امام جماعت دارند. امام جماعتی که سه نوبت در مسجد حضور داشته باشد ارتباطتش با مردم بسیار قوی می شود.

 

حجت‌الاسلام کلباسی یکی دیگر از مشکلات مساجد را داشتن متولیان گسترده عنوان و بیان کرد: باید در ساماندهی جدی، علمی و مبتنی بر کتاب و سنت در مدیریت داخل مسجد تدابیری اندیشیده شود.

 

وی با اشاره به اینکه تنها یک سوم مدارس کشور دارای امام جماعت برای اقامه نماز هستند، افزود: آموزش و پرورش و حوزه علمیه برای رفع این بهبود تلاش کنند.

پایان پیام/


 

کد خبر 153752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha