مناسک حج تمتع ۱۴۴۳ با حضور حدود ۹۰۰ هزار حاجی به پایان رسید

­با پایان بیتوته در سرزمین منا و انجام رمی جمرات، شب گذشته تمام حجاج کشور‌های مختلف به مکه مکرمه منتقل شدند و امروز با انجام دیگر اعمال حج تمتع، به صورت رسمی مناسک حج تمتع ۱۴۴۳ به پایان رسید و حدود ۹۰۰ هزار نفر حاجی شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شب گذشته هم‌زمان با دوازدهم ذی‌الحجه، تمام حجاج کشورمان از سرزمین منا خارج و به مسجدالحرام منتقل شدند؛ طوری که حدود ۴۰ هزار ایرانی در مکه مکرمه حضور دارند و برای اتمام مناسک حج تمتع به طواف کعبه و اقامه نماز نسا پرداختند.

با خروج حجاج کشور‌های مختلف از سرزمین منا، مسجدالحرام مملو از جمعیت است و هزاران حاجی به عبادت پروردگار متعال مشغول اند.
امروز نیز با برنامه‌ریزی سعودی‌ها، حجاج ساکن این کشور طواف وداع را به جا می‌آورند و باید به مرور از مکه مکرمه خارج شوند و براساس پیش‌بینی انجام شده به زیارت حرم نبوی مشرف شوند.
بر همین اساس، از عصر امروز همه حجاج ساکن عربستان از مسجدالحرام خارج می‌شوند و برخی به شهر‌های خود بازمی‌گردند و برخی دیگر به مدینه منوره مشرف خواهند شد.
سعودی‌ها اعلام کرده اند که حجاج کشور‌های خارجی از فردا می‌توانند طواف وداع را به جا آورند.
‌البته همانطور که زائران ایرانی در قالب ۲ کاروان مدینه اول و مدینه دوم به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، حجاج دیگر کشور‌ها هم در ۲ گروه وارد عربستان شده اند و به این ترتیب زائرانی که مدینه اول بودند، از فرودگاه مدینه وارد عربستان شده و پس از زیارت حرم نبوی، به مسجدالحرام مشرف شده و اعمال حج را به جا آورده اند، پس از آن از فرودگاه جده به کشور‌های خود بازمی‌گردند.
از طرفی هم زائرانی که مدینه دوم بودند، از فرودگاه جده وارد عربستان شده و پس از انجام مناسک حج تمتع، به زیارت حرم نبوی مشرف شده و از فرودگاه مدینه عازم کشور‌های خود خواهند شد.
هم‌اکنون بیش از نیمی از حجاج کشورمان که مدینه اول بودند، از ۲۳ تیرماه به کشور بازمی‌گردند و عملیات بازگشت حجاج ایرانی تا هفتم مرداد ادامه خواهد داشت.
امسال در حالی که قرار بود بیش از یک میلیون نفر از کشور‌های مختلف به حج تمتع مشرف شوند، حدود ۹۰۰ هزار نفر حاجی شدند که از این بین حدود ۴۰ هزار نفر ایرانی هستند.
مناسک حج تمتع از هشتم ذی‌الحجه آغاز شد و زائران پس از مُحرم شدن، به سوی عرفات حرکت کردند و پس از آن در مشعرالحرام بیتوته کرده و پس از آن سه روز در سرزمین منا حضور یافته و به انجام رمی جمرات پرداختند و مجدد به مسجدالحرام منتقل شدند تا عملیات حج تمتع را به پایان برسانند.

 

کد خبر 1195354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha