بزرگترین معروف زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است

حجت الاسلام نخعی‌پور گفت: بزرگترین معروف استقرار حکومت اسلامی و زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است هر کس در این مسیر جان خود ر از دست دهد شهید امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام «علیرضا نخعی پور»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر ریشه آن بر مبنای محبت و دلسوزی قرار داده شده است به این معنی که انسان ها نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت، دلسوزی و مهربانی داشته باشند.

 

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه زمانی که فردی نکته خوب و ارزشمندی را می شناسد؛ نباید آن را فقط برای خود بخواهد و باید به دیگران هم پیشنهاد داده و آن‌ها را به سمت آن خوبی سوق دهد، افزود: معروف، یعنی موضوعی که مورد پذیرش عقل و شرع است و زمانی که یک کار خوب را شناسایی می کنیم باید افراد را به سمت آن خوبی هدایت کنیم تا فرد دیگر هم از ثمرات آن خوبی بهره مند شود.

 

وی بیان کرد: نهی از منکر یعنی رفتاری که مورد پسند شرع و عقل نیست و ضرر دارد؛ این ضرر می‌تواند شخصی، اجتماعی و یا اقتصادی باشد، به هر حال وقتی افرادی دچار رفتارهای پرضرر می شوند، افرادی که احساس مسئولیت دارند باید آن‌ها را از کار بد دور کنند.

 

به گفته استاد حوزه و دانشگاه، اینکه حق دیگران را ضایع و یا مسئولی پشت میز دلسوز مردم نباشد و به فکر مردم نباشد منکر است، ادامه داد: نهی از منکر یعنی اینکه ما تلاش کنیم این منکرات برداشته شود.

 

حجت‌الاسلام نخعی‌پور یادآور شد: مبنای امر به معروف و نهی از منکر عقل است؛ اینکه در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان هم مردم احساس کنند نسبت به تعالی و پیشرفت کشور خود مسئول هستند نشان می دهد که نظارت عمومی (امر به معروف و نهی از منکر) را پذیرفته اند.

 

وی تصریح کرد: شهروندان تمام کشورها نسبت به فضای اجتماعی شهر خود احساس مسئولیت دارند و زمانی که می بینند یک نفر از خودروی خود آشغال به بیرون پرتاپ می کند برای همه زشت و ناپسند است و در نهی از منکر همه باید به او تذکر دهند. اگر همه نسبت به این منکر احساس مسئولیت کنند فرد خاطی هم اقدام زشت و ناپسند را تکرار نمی کند تا مورد تذکر قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام نخعی‌پور گفت: برخی از آسیب‌های حاشیه‌‌ای سیل های اخیر به دلیل ریختن آشغال در مسیر رودخانه ها و یا پارک بد خودروها اتفاق افتاده بود که اگر نهی از منکر انجام می شد این خسارت‌ها کمتر می‌شد.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر سیدالشهدا علیه السلام در مکه و مدینه می نشست و به فکر خانواده خودش می‌بود؛ بهترین زندگی را داشت اما ایشان از سر دلسوزی و مسئولیت نسبت به آینده اسلام، مردم و مسلمانان؛ دست به قیام زدند.

 

وی ادامه داد: امر به معروف امام حسینی (ع) یعنی مردم، نسبت به اتفاقات جهان اسلام بی توجه نباشند و نهی از منکر یعنی اینکه یک فردی که لیاقت حکمرانی حکومت اسلامی را ندارد نگذارید سرکار بماند.

 

وی با اشاره به اینکه فلسفه ایجاد حوزه علمیه یعنی معرفی خوبی ها، ترویج امر به معروف و نهی از منکر افزود: طلبه‌ در این حوزه در وهله نخست معروف ها و منکرات را می شناسد و در وهله دوم مردم را هدایت می‌کند. بسیاری از طلبه‌ها، شهید امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ در خراسان جنوبی هم طلبه‌هایی توسط بهائیت شهید شده اند، بهائیت یک منکر است و این شهیدان، شهدای مقابله با منکر فکری و گروه های انحرافی هستند.

 

وی یادآور شد: شهید مطهری کسی است که با منکرات فکری و عقیدتی مقابله و شهید می شود، لذا حوزه علمیه برای فهم معروف و منکر و اجرای این مهم در جامعه مسئولیت مهمی دارد.

 

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: بزرگترین معروف استقرار حکومت اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) است هر کس در این مسیر جان خود را از دست بدهد شهید امر به معروف و نهی از منکر است.

 

 

 

کد خبر 1201303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha