یتیم نوازی در قرآن و سیره ائمه/ موسسه خیریه «ترنم محبت» سرشار از محبت های بی پایان

موسسه خیریه «ترنم محبت» با حمایت خیران از ایتام نگهداری می کنند و زمینه تحصیل، اشتغال و ازدواج آنها را فراهم می کنند و همچون خانواده در همه مراحل کنار این فرزندان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ائمه معصومین (ع) در مورد یتیم نوازی و آثار نیک، اجر و پاداش آن سفارش کرده اند، در این بین حضرت علی(ع) به یتیم نوازی معروف می باشد که حتی در هنگام مرگ به اولادها و اصحابش سفارش می کند: خدا را در نظر داشته باشید به امور ایتام رسیدگی کنید، آنها کسی را ندارند شما به جای پدر آنها هستید.

پیامبر اسلام(ص) که پیام آور رحمت و رحمه للعالمین است و خود طعم تلخ یتیمی را چشیده نسبت به این موضوع شدیدا توصیه کرده و با بیانات مختلف در مناسبت های گوناگون مسلمانان را در تکریم یتیمان ترغیب و تشویق فرموده و مردم را به سرپرستی آنها امر کرده و خود نیز عملا عهده دار نگهداری و سرپرستی از یتیمان بوده و در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: « خَيَرُ بَيْتٍ فِي الْمُسْلِميِنَ بَيْتٌ فِيهِ يَتيِمٌ يُحْسَنُ إِلَيْهِ وَ شَرُّ بَيْتٍ فِيهِ يَتيِمٌ يُساءُ إِلَيْهِ ثُمَّ قالَ: أَنَا وَ كافِلُ الْيَتيِمِ فِي الْجَنَّةِ وَ هُوَ يُشيِرُ بِإِصْبَعِهِ؛ بهترين خانه مسلمانان آن منزلي است كه در آن خانه يتيمي زندگي كند و با وي به نيكي رفتار شود و بدترين منزلها آن خانه اي است كه در آنجا به يتيمي اهانت گردد . آنگاه حضرت فرمود: من و كسيكه يتيمي را سرپرستي نمايد با هم در بهشت خواهيم بود در حالي كه آن حضرت با انگشت خود اشاره مي فرمود.»

 

 

از وظایف الهی و تکالیف قرآنی و مسئولیت های اسلامی اهل ایمان توجه همه جانبه به یتیمان برای جلب خشنودی خدا است. حق یتیم آنچنان عظیم است که قرآن بیست و سه بار از یتیم یاد کرده است.

خداوند در آیات سوره فجر می فرماید: كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ؛ وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ؛ وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ؛ وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا؛ این چنین نیست که می پندارید، بلکه [زبونی، خواری و دور شدن شما از رحمت خدا برای این است که] یتیم را گرامی نمی دارید، و یکدیگر را بر طعام دادن به مستمند تشویق نمی کنید، و میراث خود را [با میراث دیگران بی توجه به حلال وحرام بودنش] یک جا و کامل می خورید و ثروت را بسیار دوست دارید»

در آیه 10 سوره نساء نیز خداوند می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا ؛ بی تردید کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند، فقط در شکم های خود آتش می خورند، و به زودی در آتش فروزان در آیند.»

در آیات و روایات اسلامی دو مسئولیت درباره یتیمان ذکر شده است که شامل برطرف کردن نیازهای مالی آنها و جبران کمبودهای عاطفی آنان است. 

 

«احمد صلواتیان» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: «موسسه خیریه ترنم محبت» از سال ۱۳۸۹ و به صورت شبانه روزی راه اندازی شده است که در حال حاضر ۴۰ نفر به صورت شبانه روزی و در رده های سنی ۳ تا ۶ سال، ۶تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۸ سال در این موسسه نگهداری می شوند.


مدیر عامل موسسه ترنم محبت افزود: همه این عزیزان و فرزندانمان در شبانه روزی موسسه خیریه ترنم محبت زندگی شبیه به یک خانواده را تجربه می کنند و تمام مراحل تربیت، تحصیل و پروراندان این کودکان شباهت زیادی به زندگی در خانواده دارد.

 

 

 

وی با بیان اینکه «موسسه خیریه ترنم محبت» وابسته به کمک خیران نیکوکار می باشد و به هیچ نهاد دولتی وابسته نمی باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ خیر به صورت دائمی از ایتام و افراد و خانواده های تحت پوشش موسسه خیریه ترنم محبت حمایت می کنند و کمک های موردی بسیاری نیز از سوی خیران دریافت می کنیم.

 

صلواتیان تصریح کرد: ۸ نفر از والدین کودکان که گرفتار اعتیاد بودند با کمک خیران این موسسه، ترک کردند و در تمام مدت درمان و ۶ ماه بعد از آن مورد حمایت بودند. پس از ترک کامل اعتیاد، فرزندان آنها به آغوش خانواده بازگشتند و برای تهیه سرپناه، خانه و اشتغال آنها نیز اقداماتی انجام دادیم تا کودکان در کانون خانواده و با حمایت موسسه خیریه زندگی کنند.

 

مدیرعامل موسسه خیریه ترنم محبت با بیان اینکه سعی می کنیم اقلام مناسبی به خانواده های تحت پوشش موسسه خیریه اهدا شود، گفت: ایتامی که در مرکز شبانه روزی موسسه خیریه ترنم محبت زندگی می کنند ۳تا ۶سال دختر و پسر و ۶تا ۱۸ سال فقط دختران را شامل می شود.

 

وی تصریح کرد: تا سن ۱۸ سالگی دختران مستقر در مرکز شبانه روزی خیریه زندگی می کنند، به مدرسه می روند و پس از آن اگر خانواده یا اقوام نزدیکی داشته باشند، به نزد آنها فرستاده می شوند تا در کنارشان زندگی کنند اما حمایت های مادی و معنوی موسسه خیریه ترنم محبت از این دختران همچنان ادامه دارد تا به یک زندگی مطلوب دست یابند.

 

صلواتیان ادامه داد: کودکانی که به سن ۱۸ سالگی می رسند و خانواده و فامیلی ندارند که به نزد آنها بروند در موسسه خیریه به زندگی خود ادامه می دهند و از همانجا برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه، اشتغال و ازدواج اقدام می کنند. 

 

 

 

وی افزود: تاکنون ۲۰ نفر از دختران این مرکز شبانه روزی ازدواج کرده اند که برای آنها جهیزیه کامل تهیه کرده ایم و مراسم عروسی گرفته و مهمان دعوت کرده ایم و مانند یک خانواده در کنار آنها بوده ایم.

 

مدیرعامل موسسه خیریه ترنم محبت گفت: در حال حاضر ۴ دانشجو داریم که هزینه تحصیل آنها توسط خیران تامین می شود. 

 

صلواتیان با بیان اینکه پس از ازدواج و اشتغال فرزندان این مرکز، ارتباط موسسه با آنها قطع نمی شود و ادامه دارد، یادآور شد: نیکوکاران مرکز، مددکاران و مسئولان و کارشناسان بهزیستی استان و شهرستان همدان همواره در مراسم عروسی و برنامه های متفرقه زندگی فرزندان به عنوان پدر، برادر و مادر و خواهرشان حاضر می شویم و سعی می کنیم در حد ضرورت، عرف جامعه و به نحوی که به استقلال و عزت نفس آن ها لطمه ای وارد نشود، کمبودی در زندگیشان نباشد و با کمک خودشان زندگی سالم تر داشته و خودکفایی را برایشان آغاز کنیم.

 

وی درباره برنامه های فرهنگی و آموزشی موسسه خیریه ترنم محبت نیز گفت: برنامه های فرهنگی، تفریحی و زیارتی متنوعی برای فرزندان موسسه خیریه اجرا می کنیم به طوریکه این کودکان طی سال جاری به مشهد و شمال سفر کرده اند و در اربعین امسال ۱۴ نفر از فرزندان مان به کربلا مشرف شده اند.

 

مدیرعامل موسسه خیریه ترنم محبت یادآور شد: همچنین در طی سال برنامه های فرهنگی، ‌ورزشی، برنامه های زیارتی، سیاحتی و گردشگری برای فرزندانمان در موسسه خیریه برگزار می کنیم. این عزیزان گروه سرود، گروه تئاتر دارند و مسابقات کتابخوانی برای آنها برگزار می شود همچنین عضو بسیج بوده و در مسجد محل نیز فعالیت می کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1229854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha