تضعیف خانواده بستر نفوذ پذیری فرهنگی است

تضعیف خانواده و به تبع آن تضعیف هویت و شخصیت افراد و سرگرمی به امور مبتذل، موجب سست شدن سد فرهنگی به نام «خانواده» و به تبع آن «نفوذپذیری فرهنگی»، می شود.

به گزارش خبرگزرای شبستان_ از استان لرستان، مهنوش ملکی:

 

 

خانواده مهم ترین رکن جامعه، قدرتمندترین کانون اثرگذار و مؤثرترین مرکز براى سامان دهى اجتماع و عامل تشکل و نظام دهى به جامعه است.

 

 

نهاد خانواده از منظر اسلام، داراى جایگاه ویژه اى است که قابل مقایسه با هیچ نهاد دیگرى نیست، ارزش گذارى معنوى بر پیوند خانوادگى، زمینه سازى براى تقویت این رابطه، و پیشگیرى از فروپاشى آن مورد توجه دین مبین اسلام و سیره و منش پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع)  است.

 

 

در دهه های اخیر، تهدیدها و آسیب هایى خانواده را به چالش کشیده و پیامدهاى ناگوارى براى آن به بار آورده اند.

 

 

با توجه به اینکه خانواده مهمترین رکن در پیشگیری از آسیب ها و تهدیدات اجتماعی است، خطرى که امروز نسل بشر را تهدید مى کند، تقدس زدایى از کانون خانواده است.

 

 

با توجه به نقش زن و خانواده در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن و دسیسه های دشمنان در حوزه خانواده با حجت الاسلام یونس مهدوی نیا، دبیرستاد امر به معروف و نهی ازمنکر به گفت و گو نشستیم.

 

 

 

-در صورتی که نهاد خانواده گرفتار انحراف شود، چه مشکلاتی جامعه را تهدید خواهد کرد؟

 

حجت الاسلام مهدوی نیا افزود: خانواده یکی از ارکان هویتی هر انسان است و در صورتی که افراد در خانواده های ضعیف به لحاظ هویتی رشد کنند، شخصیت ضعیف و قابل نفوذی پیدا می کنند.

 

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان ادامه داد:چنین افرادی به خاطر ضعف نفس و ضعف هویتی خود، گرایش بیشتری به مسائل مبتذل داشته لذا تضعیف خانواده و به تبع آن تضعیف هویت و شخصیت افراد و سرگرمی به امور مبتذل، موجب سست شدن سد فرهنگی ای به نام «خانواده» و به تبع آن «نفوذپذیری فرهنگی»، می گردد.

 

 

وی ادامه داد: به همین دلیل، دشمنان فرهنگی با چشم انداز قرار دادن «فروپاشی خانواده»، از راه تکنیک ها و تاکتیک های گوناگون -خصوصاً از طریق شبکه های ماهواره ای- در صدد تضعیف نهاد خانواده هستند تا سرمایه اجتماعی و پشتوانه مردمی نظام را تضعیف نمایند.

 

 

حجت الاسلام مهدوی نیا افزود: مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «آن کسانی که می‌خواهند در یک کشور یا جامعه‌ای «نفوذ» پیدا کنند، فرهنگ آن جامعه را در مشت خود بگیرند و فرهنگ خود را به آنها تحمیل نمایند، یکی از کارهایشان، معمولاً «متزلزل کردن بنیان خانواده» است. کما اینکه در خیلی از کشورها این کار را متأسفانه انجام داده‌اند. مردها را بی‌مسئولیت و زنها را بد اخلاق کرده‌اند.»

 

 

- به عقیده شما چرا دشمن به این میزان نسبت به نهاد خانواده و نسل جوان هجمه وارد می کند؟

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان اذعان داشت: پيروزي انقلاب اسلامي ايران شكست سخت و ناباورانه‌اي براي دشمن بود؛ چرا كه انقلاب اسلامي در منطقه خاورميانه تهديدي جدي براي غرب و حكومت‌هاي استعماري است كه به دنبال تسلط بر منافع ملت‌ها، نابودي هويت ملي جوامع بشري هستند.

 

وی ادامه داد: از همان لحظات اول پيروزي انقلاب اسلامي، دشمن كاملاً آگاهانه شروع به آسيب زدن به ريشه‌هاي انقلاب اسلامي نمود.

 

حجت الاسلام مهدوی نیا ادامه داد: ابتدا با شورش‌ها، ترور شخصيت‌هاي برجسته انقلاب، انجام كودتاهاي نافرجام و در نهايت به وسيله جنگ تحميلي، تلاش به براندازي انقلاب اسلامي كرد كه البته در تمامي طرح‌هايش به علت حاكميت نظام ديني و محوريت مؤلفه ولايت در پيروزي انقلاب، ارتباط تنگاتنگ مردم و مسئولان و جامعه مبتني بر نظام خانواده اسلامي، ناكام ماند.

 

وی اظهار کرد: دشمن به فكر طرح‌ريزي برنامه‌اي براي يك جنگ نرم عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران افتاد و به اين نتيجه رسيد‌ كه استعمار به شيوه‌هاي قديم، ديگر جواب‌گوي نيازها و اقتضائات امروزه نيست و بايد در قالب استعمار نو وارد برخي از كشورها شد.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان اظهار کرد: بدين جهت سعي كرد با تمركز بر مسائل فكري و فرهنگي و در واقع با گشودن جبهه جنگ نرم، به اهداف خود برسد و در اين راه عملكرد، آرمان و اهداف جمهوري اسلامي ايران را نشانه گرفت و با استفاده از كليه امكانات زنجيره‌اي، متنوع و بسيار گسترده فرهنگي و رسانه‌اي در پي براندازي نظام برآمد و از آنجا كه خانواده به منزله اصلي‌ترين واحد سازنده تمدن و جامعه اسلامي است، تصميم گرفت با استحاله مدل خانواده جامعه ايراني، از طريق تغيير سبك زندگي اسلامي به سبك زندگي غربي، خانواده را از مسير كاركردهاي خود منحرف سازد و پس از آن جامعه را از مسير اسلام خارج نمايد.

 

وی خاطرنشان کرد: عدم وجود جامعه اسلامي، مانع از ادامه حكومت اسلامي خواهد شد و پس از استحاله نظام اسلامي، پديده انقلاب اسلامي منجر به شكست خواهد شد.

 

 

_اهمیت ارزش مداری در خانواده و نسل جوان ایرانی را بفرمائید؟

 

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان با اشاره به ارزش‌مداري جامعه ايراني و حاكميت ارزش‌هاي ديني، ابراز کرد: يكي از علل هجمه دشمن به خانواده و نسل جوان ارزش‌مداري فرهنگ و حاكميت ارزش‌هاي الهي و قرآني بر تمام شئون اين كشور به عنوان قدرت نرم نظام است.

 

وی با بیان اینکه در جامعه ايران، ارزش‌هاي الهي بيش از هر جامعه ديگري حاكميت دارند، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران، حكومتي است كه مردم آن را براساس بينش ديني خود به وجود آورده‌اند و اسلام ريشه حاكميت ديني نظام و جهت‌دهنده اصلي حكومت اسلامي است كه متمايزكننده حكومت حاكم بر ايران، از ساير نظام‌هاي جمهوري متداول در جهان است.

 

حجت الاسلام مهدوی نیا افزود: در واقع قوام، استوانه و در يك كلام دژهاي مستحكم كشور ايران در برابر هجمه دشمنانش، مؤلفه‌هاي فرهنگ اسلامي ايراني همچون شهادت، جانبازي و ايثار در راه حفظ آرمان‌ها، پاكدامني و تقوا است. بدين جهت در جنگ نرم دشمن به جاي عبور فيزيكي از مرزها، به باورها، انديشه‌ها، ارزش‌ها و گرايشات اسلامي مردم هجوم مي‌كنند.

 

 

_ در خصوص نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن را بفرمایید؟

 

حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان اینکه زن و خانواده نقش مهم و بي‌بديل در پيروزي انقلاب و حفظ نظام دارند، افزود: نقش بسيار مهم و تاثيرگذار زنان ايراني در پيروزي انقلاب اسلامي غيرقابل انكار و ستودني است.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان ادامه داد: اين نقش را نه تنها در مبارزه‌هاي زنان، بلكه در تشویق همسران، پدران و برادران خود در مبارزه با نظام شاهنشاه و نيز تربيت و تشويق نيروهاي مبارز در هشت سال دفاع مقدس مي‌توان جست؛ به طوري كه امام خميني بنيانگذار جمهوري اسلامي فرمود: «امروز زن‌هاي شيردل، طفل خود را آغوش كشيده و به ميدان مسلسل و تانك دژخيمان رژيم مي‌روند، در كدام تاريخ چنين مردانگي و فداكاري از زنان ثبت شده است!».

 

وی خاطرنشان کرد: از آنجا كه دشمنان به خوبي به جايگاه زن به عنوان يك عنصر تاثيرگذار در خانواده و جامعه پي برده‌اند، يكي از اهداف خود را در جنگ نرم خانواده و زن مسلمان قرار داده‌اند؛ زيرا مي‌دانند كه اگر خانواده ساخته شود، ارزش‌ها در نسل بعدي پايه‌گذاري شده و اين ارزش‌ها در سطح جامعه گسترش مي‌يابند.

 

 

_وظیفه مسئولان در قبال خانواده چیست، یعنی چگونه باید به مطالبات خانواده ها رسیدگی کنند؟

 

حجت الاسلام مهدوی نیا بیان کرد: ایجاد  فرصت های شغلی برابر برای زنان و مردان در راستای عدالت جنسیتی؛  زمینه سازی جهت استفاده از  توانمندی ها و مهارت های زنان مدیر و نخبه و ارائه موضوع های پژوهشی در امور زنان و خانواده باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: برنامه ریزی در راستای ایجاد شور و نشاط، برنامه ریزی و معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی در راستای تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب ­های اجتماعی و   توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و خانواده از دیگر وظایف مهم مسئولان در قبال خانواده است.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان لرستان اظهار کرد: شناسایی، معرفی و تجلیل از بانوان نخبه، فعال و کارآمد در عرصه فرهنگ، هنر، دین و رسانه،   اصلاح ساختار اداری و تشکیلاتی زنان و خانواده وزارت متبوع و  توسعه و ساماندهی امور معیشتی و اقتصادی با اولویت زنان سرپرست­ خانوار و بد­سرپرست از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

کد خبر 1234062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha