عدم پویایی صنعت چاپ موجب افت اقتصادی این حوزه شده است

بهروان با یادآوری اینکه عدم پویایی در صنعت چاپ موجب افت اقتصادی در این حوزه شده است، گفت: آموزش، یکی از مهم‌ترین مواردی که در دنیا برای صنایع خصوصا صنعت چاپ مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، سعید بهروان پیش از ظهر امروز در یازدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ استان زنجان با اشاره به اینکه صنعت چاپ، یکی از مهم‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: این صنعت مادر صنایع است و محور اصلی در بحث اقتصاد و فرهنگ محسوب می شود.

 

رئیس آموزش دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه صنعت چاپ امروزه در رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، خاطرنشان کرد: پایین بودن وضعیت اقتصادی صنعت چاپ به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه است و اگر قیمت مواد اولیه کاهش یابد بحث اقتصاد صنعت چاپ بهتر خواهد شد.

 

وی با یادآوری اینکه عدم پویایی در صنعت چاپ موجب افت اقتصادی در این حوزه شده است، گفت: آموزش، یکی از مهم‌ترین مواردی که در دنیا برای صنایع خصوصا صنعت چاپ مطرح می‌شود.

 

این مسئول اضافه کرد: وقتی یک صنعت را در اختیار داشته ولی آموزشی نداشته باشیم شاید در مرحله اول زیبا به‌نظر رسد ولی زمان که بگذرد نمی‌توانیم به صورت مناسب از آن صنعت استفاده کنیم.

 

بهروان با بیان اینکه آموزش، اولین و اصلی‌ترین مبحث در هر صنعتی محسوب می‌شود، افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ یک مثلثی است که دارای سه ضلع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت و اتحادیه‌ها است که پویایی و عدم پویایی این صنعت در گرو این سه ضلع است.

 

رئیس آموزش دفتر امور چاپ و نشر وزارت متبوع گفت: تسهیلات حمایتی خاصی برای صنعت چاپ وجود دارد ولی مهم‌ترین مبحث که در بالاترین سطح مورد توجه قرار دارد آموزش است که سرفصل‌های مختلفی در حوزه چاپ داریم که در سرفصل‌های اختصاصی، مدیریتی و فرهنگی است.

 

نگاه به چاپخانه ها باید از نوع نگاه فرهنگی باشد

 

در ادامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ در دنیا حرف اول را می‌زند و کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر کار می‌کنند در تولید ناخالص ملی اثرگذار هستند، تصریح کرد: می‌توانیم با استفاده از اقتصاد فرهنگ کلی تولید ناخالص ملی داشته باشیم.

 

امرالله حسنی با بیان اینکه نگاه به چاپخانه‌ها نگاه صنعتی نیست و نگاه فرهنگی است، فرهنگ در جامعه ما در نگاه چندم قرار داشته و بعضی اوقات نگاهی نیست، افزود: در داخل خود استان هنرمندان زیادی در حوزه‌هایی همچون انیمیشن، سینما، تئاتر و ... حضور دارند که حرف برای گفتن دارند ولی دیده نشده‌اند و در بین بودجه‌هایی که امده فرهنگ و هنر فراموش شده است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: ایجاد ارتباط بین بخشی بین چاپخانه، کتابخانه، نشر، روزنامه و هفته‌نامه کار حداقلی است که می‌توانیم انجام دهیم و در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با هزار مجموعه در ارتباط هستیم که هر کدام پتانسیل‌هایی دارند که باید آن‌ها را احصا کنیم.

 

معافیت بیمه ای کارفرما حداکثر ۵ نفر برای چاپخانه داران 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز اظهار کرد: صنعت چاپ زندگی و حیات است، وقتی به تاریخ مراجعه می‌کنیم و آثاری همچون کتیبه‌ها را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که از همان زمان پایه‌گذاری صنعت چاپ شروع شده و اگر صنعت چاپ نبود، امروز شاهد فناوری در حوزه دیجیتال نبودیم.

 

ایرانه حیدری با اشاره به بحث معافیت بیمه‌ای کارفرما تا حداکثر ۵ نفر برای چاپخانه‌داران، افزود: سعی شده است با همراهی فعالان این حوزه دوره‌های مختلف برگزار شود و سعی بر حمایت از این صنعت داریم.

 

۲۵۰ فعال حوزه چاپ در استان زنجان فعالیت می کنند

در ادامه مراسم رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان زنجان تصریح کرد: اتحادیه استان زنجان با حضور ۲۵۰ نفر فعال در حوزه چاپ دیجیتال، بنر، افست، فروشندگان کارت دعوت، مهرسازی، چاپ سیلک و... مشغول فعالیت است و مشکلات همواره دامن‌گیر بوده و تکراری هستند.

 

حسین ندرلو با بیان اینکه بحث معافیت مالیات حداکثر ۵ نفر در کارگاه‌های جدید  اجرا نمی‌شود و کسانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند و کارگاه تشکیل دهند از این معافیت‌ها محروم هستند، ادامه داد: واحدهایی که اجاره‌نشین بوده و جابه‌جایی محل داشتند طبق قانون تامین اجتماعی در کارگاه جدید کد کارگاه جدید تعریف می‌شود ولی با اخذ کد جدید دچار مشکل می‌شوند که این امر باید با ارائه راهکاری برطرف شود.

 

 

کد خبر 1236608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha