لزوم توجه به نماز، زکات، امر به معروف و ولایت فقیه برای اسلامی شدن محله های فارس

آیت الله دژکام گفت: توجه به نماز، زکات، امر به معروف و ولایت فقیه در مساجد محله های فارس در اسلامی شدن محله ها نقش موثری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام، امروز سه شنبه (13 دی) در همایش بزرگ «مدیران محله اسلامی» ضمن بزرگداشت شهادت سردار شهید سلیمانی گفت: برای اینکه محله های ما اسلامی باشند باید در زندگی خود همواره نگاه قرآنی داشته باشیم و اگر اقدامات ما ذیل یک نگاه قرآنی و دینی پیش رود، محله ما اسلامی می شود.

نماینده ولی فقیه در فارس وامام جمعه شیراز ادامه داد: اگر جدا از نگاه اسلامی کار را مدیریت کنیم و مسلما محله اسلامی نمی شود و برای تحقق این امر در محلات خود به نگاه قرآنی و ظرافت و اجتهاد نیاز داریم.

وی تصریح کرد: برای اسلامی شدن محله ها با یک اقتباس از نگاه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و نگاه به قرآن کریم تقریبا 6 مرحله را باید بگذرانیم.

آیت الله دژکام ادامه داد: در مرحله اول باید فرد اسلامی و مسلمان باشد و چون با تمدن دیگری رقیب هستیم باید اصطلاحات آنها را بدانیم و نشان دهیم از موضع متفاوت از آنها کار می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر بر روی فرد کار نکنید، محله شما اسلامی نخواهد شد، اظهار کرد: قبل از محله اسلامی، نوبت فرد است و دومین مرحله خانواده است که قبل از محله است و خانواده باید اسلامی شود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: حضرت امیرالمومنین (ع) هر هفته در خطبه های نماز جمعه خود این آیه را می خوانده است و در آیه 6 سوره «تحریم»، خدای متعال می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه دارید» و قرآن کریم مسئله اصلاح فرد و اصلاح خانوده را قبل از اصلاح محله و اجتماع مطرح می کند و از فرد و خانواده وقتی می گذریم به محله به عنوان یک واحد اجتماعی می رسیم که پس از خانواده قرار دارد.

وی اضافه کرد: محله محوری و محله اسلامی از آن جهت مورد تاکید ماست که در واحدهای کوچک تر، مدیریت دقیق تر انجام می شود و فضا برای مرحله بعدی که شهر اسلامی است ایجاد می شود.

آیت الله دژکام گفت: شهر اسلامی چهارمین مرحله کشور اسلامی، پنجمین مرحله است و نهایت هدف ما یعنی مرحله ششم، امت اسلامی است و بر امت واحده در قرآن کریم تاکید شده است.

وی ادامه داد: در استان فارس قبل از محله بر تربیت فردی در سند تحول آموزش و پرورش تاکید کرده ایم که مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم این بحث را پیگیری می کند و در بحث خانواده نیز در استان فارس، سند خانواده متعالی را داریم که در ایجاد محله سالامی نقش موثری دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مسجد باید آباد شود، گفت: محله حول یک مسجد است و در مسجد نماز اقامه می شود که تاثیر اجتماعی نماز باید بررسی شود زیرا نماز محور اصلاح اجتماعی و متحول کننده است و دین در قالب عبادت اصلاح اجتماعی می کند و اگر نماز را سست بگیریم بقیه موارد خراب می شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: توجه به زکات و انفاقات و امر به معروف و نهی از منکر در اسلامی شدن محله های ما نقش مهمی دارد و در نظام مسائل محله با نظام مسائل استان که در نقشه مهندسی فرهنگی استان برای آن فکر شده است باید مقایسه انجام شود که لازم است برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی باید تکثیر شود.

وی گفت: اهمیت دادن به مسئله ولایت در ساختار دینی و اسلامی نقش موثری دارد و مسئله ساختار سازی در محلات مهم است زیرا ما همه سرباز ولی فقیه هستیم.

کد خبر 1244395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha