مهمترین مانع در حوزه فرزندآوری خانواده ها نگرشی و اعتقادی است

یزدی گفت: ۴۰ مانع در بحث افزایش جمعیت و فرزندآوری وجود دارد که باید برای برطرف کردن آن اولویت بندی کنیم که مشکل اساسی در این حوزه نگرشی و اعتقادی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، ناهید یزدی- مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین - در نشست اهمیت جوانی جمعیت و بحران سالمندی که امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین برگزار شد، بیان کرد: موضوع پیری جمعیت، موضوع آشنایی برای همه است و با وجود اینکه نظرات موافق و مخالفی در حوزه افزایش جمعیت وجود دارد ولی مهم است این گفتمان خاموش نشود و راهکارهایی پیدا کنیم که برای شرایط ابربحران و سیاهچاله جمعیتی فکری صورت گیرد.

 

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست های جمعیتی در سال ۱۳۹۳ فرمودند باید جلوی این مسئله گرفته شود، همه باید پای کار می آمدند؛ پنجره جمعیتی کشور پنج سال دیگر بسته می شود و پنج سال فرصت داریم و از این رو هم قانون جوانی جمعیت هفت ساله نوشته شده است.  

 

وی عنوان کرد: برخی بیان می کنند که قانون جوانی جمعیت مشوق نیست ولی آنچه این قانون اعلام می کند، تسهیل شرایط برای خانواده ای است که قصد قرزندآوری دارد و از طرفی تقبیح مادری و تشویق به داشتن فرزند کمتر مسئله ای است باید این موضوع را از بین برده و یک خانم از جایگاه مادری احساس رضایت داشته باشد.

 

یزدی در ادامه اعلام کرد: برنامه کنترل موالید تا زمانی و دوره ای لازم بود در کشور ما انجام شود ولی استمرار یافت، البته این افزایش جمعیت که مورد تأکید است، هیچگاه منجر به انفجار جمعیت نمی شود اگر رشد جمعیت در کشور ما یک درصد باشد، جمعیت به ۸۶ میلیون نفر می رسد که در حال حاضر این عدد، هفت دهم درصد است یعنی به ازای هر یک هزار نفر هفت نفر هر سال به کشور ما اضافه می شود و در استان قزوین این عدد نیم است و البته امروز هم این عدد هفت دهم روند نزولی را دارد.

 

وی تصریح کرد: 40 مانع در بحث افزایش جمعیت و فرزندآوری وجود دارد که باید برای برطرف کردن آن اولویت بندی کنیم، شاید گفته شود اولین اولویت اقتصاد است ولی به طور میانگین تعدادی از استان هایی که بالاترین درآمد را دارند کمترین فرزند را دارند بنابراین مشکل اساسی نگرشی و اعتقادی در این حوزه وجود دارد.

 

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: برخی نگاه شان اینگونه است که نگهداری فرزند هزینه دارد ولی اگر به فرزند به عنوان سرمایه بنگریم دیگر فرزند را هزینه نمی دانیم و در آیات قرآن هم آمده فرزندان تان را از ترس فقر نکشید و خداوند روزی ده است و این باورها در خانواده ها وجود دارد که باید روی این موارد کار شود.

 

وی در خصوص بحران سالمندی گفت: وقتی از بحران سالمندی صحبت می شود، باید توجه داشت که سالمندی فردی با سالمندی جامعه متفاوت است، همه روزی سالمند می شویم و سالمند کوهی از تجربه است ولی سالمندی جامعه متفاوت است و تبعاتی در حوزه امنیتی، بهداشت و سلامت و غیره دارد.

 

یزدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت استان قزوین، سالمند است و این عدد اگر بالای هفت درصد شود زنگ بحران به صدا درمی آید زیرا کمر بهداشت و درمان در ارائه خدمات می شکند.

 

وی یادآور شد: ما در کشتی نشستیم که سوراخ شده و اینکه فقط نقد کرده و همدیگر را متهم کنیم، راهگشا نیست، باید فکر اساسی برای فرهنگ سازی شود؛ ابربحران جمعیت که ۲ سال است در آن قرار داریم با گذشت ۱۵۰ سال به حالت اول بازمی گردد و زمان حاضر زمانی طلایی است و باید کاری که لازم است انجام شود.

 

کد خبر 1267625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha