نفس یا ابلیس// مبارزه با کدام سخت تر است؟

زائردر «مسعی» از نظر فقهی آزادی عمل بیشتری دارد یعنی می تواند در مسیر با دوستان صحبت کند و... این آزادی ناخودآگاه باعث جلب توجه زائر به سایر مسایل می شود از سوی دیگرنیز ابلیس حملات خود را آغاز می کند.

 

خبرگزاری شبستان: سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان سلسله مباحثی در رابطه با اسرار و فلسفه اعمال و مناسک عمره با حجت الاسلام محسن ادیب بهروز، کارشناس ارشد امور حج و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران داشته است که در گفتارهای گذشته برخی مباحث ازجمله شرایط لازم برای اثربخشی کامل عمره ذکر شد و اینک ادامه بحث «سعی صفا و مروه» 
 

 

هدیه ای که سخت به دست می آید

حجت الاسلام محسن ادیب بهروز، کارشناس ارشد امور حج در ادامه اسرار «سعی صفا و مروه» به خبرنگار شبستان گفت: زائر اگر در دور یا شوط اول «سعی» موفق شد، در مرتبه دوم این مبارزه به صورت دیگری ظاهر می شود و تا 7 مرتبه ادامه پیدا می کند. آغاز «سعی» از صفا و پایان آن مروه است و اگر در مروه این تثبیت نتیجه، کامل شد زائر به یک هدیه الهی می رسد. یعنی اجازه تقصیر به او داده می شود به این معنا که قسمتی از مو یا ناخن را قیچی می کند. اما مفهوم این جدا کردن مو با جدا کردن مو یا ناخن به عنوان یک عضو زاید که قبلاً این کار را در شهر خود انجام می داد متفاوت است. چون این شخص از نظر هویت و شخصیت کاملاً متفاوت است. زائر می خواهد با این جدا کردن مو یا ناخن این مطلب را اعلام کند که من آمادگی دارم این ارتباط به وجود آمده میان خود و معبود را (به هر میزان که ایجاد شده) حفظ کنم.

وی افزود: حال در حفظ این ارتباط، رفتارهای پس از تقصیر بسیار مهم است. متنها چند نکته قابل توجه است نخست اینکه برای این مبارزه و پیروزی در این نبرد راهکارهایی توصیه می شود. توصیه یعنی برای انجام آن عمل الزامی وجود ندارد و زائر می تواند انجام ندهد. اما برای کمک کردن به او، توصیه می شود که اولاً در مسیر صفا و مروه، دایم در حال ذکر باشد و ذکری که بسیار در میان ذکرها مطرح است، خطاب ذات مقدس باری تعالی با صفات اصلی و اختصاص است.

 

حمایت و پشتیبانی خدا را قبول داری؟

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اذکاری که توصیه می شود ذکر الله اکبر،سبحان الله و الحمدالله و لااله الاالله است. این ذکر زبانی، به زائر قدرت می دهد و او را متوجه این نکته می کند که در این مبارزه حامی و پشتیبان دارد و اگر به این پشتیبانی اعتقاد راسخ داشته باشد، قطعاً موفق می شود. اما اگر من احساس کردم که در این مبارزه شکست خورده ام، بدانم که به پشتیبان خود و قدرت او اعتقاد نداشته و ندارم. چون اگر اعتقاد داشته باشم این ذکر گفتن، به این مفهوم است که من از او کمک می گیرم و به او متوسل می شوم لذا در این موقعیت تنها توسل به ذات حضرت حق مطرح است و لا غیر! به عبارت دیگر تمام مبدا و مقصد توسل زائر، وجود حضرت حق است و اگر زائر اعتقاد داشته باشد که این حامی و پشتیبان می تواند صددرصد وی را یاری کند قطعاً در این مبارزه پیروز می شود.

وی افزود: یکی از آثار و برکات درک «مسعی» آن است که انسان اعتقاد ذهنی خود به ذات مقدس الهی را می آزماید. یعنی اینجا برای انسان مشخص می شود که آیا اعتقاد او به یاری خدا، قبل از ورود به انجام اعمال عمره، یک اعتقاد ذهنی، خیالی و وهمی بوده است یا اعتقاد واقعی؟

 

انسانی که جایگزین ابلیس می شود

حجت الاسلام ادیب با اشاره به مسئله «هروله» در ضمن عمل «سعی» گفت: راهکار دومی که توصیه شده عملی است که اصطلاحاً «هروله» نامیده می شود که برای آقایان توصیه می شود امابرای بانوان توصیه نشده است. «هروله» مسافتی است که نوع راه رفتن زائر تغییر می کند. «مسیر هروله» مسیری است که تقریباً کعبه در آن مسیر نمودار می شود و اگر زائر متوجه کعبه باشد این توجه به او یادآوری می کند که مراقب باش آنچه در طواف کسب کردی، از دست ندهی! لذا این دو توصیه به زائر کمک می کند، قدرت و انرژی می دهد که بتواند پیروز شود. مهمتر از این دو راهکار آنست که آنچه فرد از اطرافیان می بیند، رفتارها و برخوردهای دیگران ذهن او را متوجه خود نکند. چرا که فرد در «مسعی» از نظر فقهی از آزادی عمل بیشتری برخوردار است یعنی می تواند در مسیر با دوستان صحبت کند، نداشتن وضو یا آلوده شدن بدن یا لباس اشکالی ندارد و ... !! این آزادی ناخودآگاه زمینه جلب توجه زائر به سایر مسایل را ایجاد می کند. حال اگر زائر در این آزادی، تمام تلاش خود را بکار ببندد که ابلیس از این آزادی او سوء استفاده نکند، می تواند در این مبارزه پیروز شود. به عبارت دیگر در این مسیر ابلیس تلاش می کند تا ماحصل او از طواف را، از او بگیرد و زائر نیز تلاش می کند تا این دستاورد را در وجود خود تثبیت کند. بنابراین «سعی» عملی است برای تثبیت آنچه در طواف حاصل می شود و برای این تثبیت، به ناچار وارد مبارزه مستقیم با ابلیس و عوامل او می شود. در این مسیر هر چه به پشتیبان خود و قدرت مطلق او تکیه و اعتماد داشته باشد، درصد پیروزی او بسیار بالاست و وقتی پیروز از مبارزه خارج شد، با انجام تقصیر، اعمالی را که بر او حرام شده بود بر خود حلال می کند اما از این پس این اعمال را با نگاه الهی انجام می دهد نه با نگاه مادی.

 پایان پیام/

کد خبر 130261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha