حرکت بیداری اسلامی سیدجمال با نهضت امام به اوج رسید

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به شش جهت بیداری اسلامی در قرآن گفت:آزادگی، اقامه قسط، نفی سلطه بیگانگان و امر به معروف و نهی از منکر مهمترین مبانی این بیداری در آیات وحی به شمار می رود.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم در نشست تخصصی "قرآن و بیداری اسلامی" با بیان این مطلب که این مبحث از شش منظر در آیات قرآن قابل ژیگیری است، گفت: نخست آنکه اهداف بیداری اسلامی در آیات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است چراکه قرآن کتاب هدایت بشریت است "لتخرج الناس من الظلمات الی النور".

وی اظهار کرد: مبانی قرآنی بیداری اسلامی، اصول حاکم بر این بیداری، روش های بیدارگری، آسیب شناسی بیداری اسلامی به وِیژه از منظر نفاق و تفرقه و نمونهه ای بیداری در طول تاریخ به ویژه در ارتباط با قصص انبیاء زمانی که از بت شکنی و بیدارگری حضرت ابراهیم (ع) و حرکت انقلابی حضرت موسی (ع)‌سخن به میان آورده می شود همگی جزء مبانی قرآنی بیداری اسلامی به شمار می رود.

 

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان این مطلب که تاریخچه بیداری اسلامی در دوران کنونی به سیدجمال ادیل اسدآبادی بازمی گردد، تصریح کرد: وی که از شاگردان حوزه علمیه نجف بود جریان این بیداری را با خطبه آتشین عود الی القرآن آغاز کرد و با این حرکت بیداری اسلامی را در مصر بنیان نهاد که این جریان هنوز هم توسط اخوان المسلمین دنبال می شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه (ص)‌ ادامه داد:‌ این جریان ادامه یافت تا توسط امام خمینی (ره) به اوج خود رسید، چراکه مبنای حرکت ایشان آموزه های قرآن و عترت (ع) بود.

وی درباره مبانی بیداری اسلامی در آیات قرآن ابراز کرد: مبنای نخست این جراین در قرآن آزادگی است وقتی که در سوره اعراف مطرح می شود انبیاء ارسال شدند برای آنکه غل و زنجیر را از دستان بشر باز کنند؛ اقامه قسط دومین مبنای بیداری در قرآن اقامه قسط است که در سوره حدید بیان شده پیامبران آمدند تا قسط را اقامه دارند و این معنایی فراتر از اجرای عدال است.

 

حجت الاسلام رضایی اصفهانی عنوان کرد:‌نفی سلطه بیگانگان و بستن هر راهی برای سلطه آنها اساس هر جریان بیدارگرایانه است آنچنان که در انقلاب اسلامی ایران هم اصل و مبنا همین مهم بوده است. پس از آن امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو مقوله اصلی مبنای حرکت که به مردم مسئولیت می دهد مطرح می شود.

وی با اشاره به ظلم ستیزی به عنوان دیگر مبنای بیداری اسلامی در آیات قرآن ابراز کرد:‌اطاعت از اولی الامر و دعوت به پیروی از خدا، پیامبر و رهبران الهی که بر اساس آن دیگر مباحث همچون جهاد مطرح می شود در کنار شورا و احیای روحیه مشورت برای تحقق مردم سالاری دیگر مبانی است که قرآن برای بیداری اسلامی ترسیم می کند.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت:‌وحدت و انسجام که اساس هر حرکت بیدارگرایانه است در کنار ترسیم آینده روشن برای جهان بذین معمنا که جهان از مسیر حرکت از تاریکی به سمت نور را می پیماید دیگر مبانی هستند که مصحف شریف برای تحقق بیداری اسلامی ترسیم می کند.


وی خاطرنشان کرد:‌ بنابر ترسیم آینده روشن، این اسلام است که بر همه ادیان تفوق یافته و نوارنیت قرآن و عترت (ع) بر جهان حاکم می شود. سپس صالحان زمین را ارث می بردند و این مبنا در حقیقت نویدبخش مهدویت است.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام دیاری، پژ‍وهشگر حوزوی نیز در ادامه این نشست گفت:‌ آنچه سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان رنج ها و آسیب ها مطرح می کند اساس بر بی عدالتی، تبعیض، دوری از ارزش ها و فضائل اخلاقی، دوری ازا ندیشه ورزی، تفرقه، میان جوامع اسلامی، دوری از قافله علم و معرفت، استعمارزدگی و حاکمیت افراد ناصالح در جوامع اسلامی و غیراسلامی است که درمان همه آنها در قرآن قرار دارد.

وی با اشاره به آیات سوره مبارکه حدید بیان کرد: ‌بنابراین آیات شریفه مردم باید عدل و قسط را اقامه کنند یعنی مردم باید خود آماده باشند برای برپایی قسط و عدل؛ آنها باید مشتاق برای اقامه قسط و عدالت و مبارزه با تبعیض باشند.

شایان ذکر است، نشست تخصصی قرآن و بیداری اسلامی سه شنبه، 30 خرداد در حاشیه برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در سالن شماره هشت برج میلاد تهران برگزار شد.

پاپان پیام/

 

کد خبر 143490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha