جهت خالی نبودن عریضه از تحول علوم انسانی دم نزنیم!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران فقدان آرمان گرایی در علوم انسانی را بیش هر حوزه دیگر همراه با خطر دانست و گفت: ما در حوزه تحول دچار شعارزدگی شده ایم، در حالی که باید خلاء ها را شناسایی کنیم.

محمدعلی آذرشب، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت وجود آرمان گرایی در علم همسو با تاکید مقام معظم رهبری به خبرنگار شبستان گفت: زمانی شایع شده بود آرمان گرایی با بی طرفی در مسائل علمی تضاد دارد، یعنی اگر کسی آرمان گرا باشد ممکن است علم را به جهت خاصی که مخالف هدف اولیه علم است، سوق دهد.


وی ادامه داد: بنابر این افکار و شایعات، نگرشی شکل گرفت مبنی بر آن که فرد آرمان گرا، شخصی غیرعلمی است، که البته ریشه این گونه تبلیغات را باید در غرب جست.

 

آذرشب تصریح کرد: واژه آرمان فقط به معنای هدف نیست، بلکه مقصدی والا را روایت می کند، اگر ما آرمان گرا باشیم دیگر علم برای ما تنها معنای علم نخواهد داشت بلکه برای منافع بشریت تعریف و تحلیل می شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران آرمان گرایی در حوزه علوم انسانی را دارای حساسیت بالا دانست و بیان کرد: اگر در علوم انسانی بدون آرمان باشیم، نتیجه عکس می گیریم. یعنی مسائل غیرمطلوب نیز در سیر تحول این علوم مورد تامل قرار می گیرد که فقدان آرمان در نتایج آن کاملا مشهود است. نتایجی همچون برابر دانستن انسان با حیوان!

 

وی با بیان این مطلب که نداشتن آرمان در حوزه علوم انسانی بیش از هر علم دیگری با خطر همراه است، عنوان کرد: باید توجه داشت که در تعریف آرمان گرایی هیچگاه عدم رعایت اصول علمی در تحقیق مدنظر نبوده است، از این رو می توان گفت علمی که همراه با آرمان باشد علم نافع است.


آذرشب با اشاره به وضعیت علوم انسانی در سطح دانشگاه های کشور و همچنین تب ایجاد شده در حوزه تحول گسترده این علوم در راستای اسلامی سازی اظهار کرد: این جنب و جوش که در برهه فعلی بیش از هر دوره ای شاهد آن هستیم، حرکت جدیدی نیست، بلکه در کشورهای دیگر از جمله آمریکا موسسه ای حدود نیم قرن است که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت می کند.


وی ادامه داد: اگرچه در این حوزه کارهای فراوانی صورت گرفته است اما متاسفانه ما در این میدان دچار نوعی شعار زدگی شده ایم؛ در حالی که باید در حوزه تحول علوم انسانی خلاء های موجود مورد شناسایی قرار بگیرد، وقتی که هنوز شکل مسئله مشخص نشده است چرا باید در باب تحول چنین به جنب و جوش بیفتیم و بی گدار به آب بزنیم گویی فقط خواسته ایم خالی از عریضه عمل نکرده باشیم...


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: برگزاری مکرر کنفرانس ها و همایش های متعدد و جلسات در صورتی مفید است که در عمل نمود بیشتری پیدا کند.


وی با اشاره به فضای علمی دانشگاه ها در حوزه کرسی های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: حداقل در حوزه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی تاکنون مشاهده نکرده ام که کار جدی در راستای کرسی های آزاداندیشی انجام شود، این امر نیاز به کار عمیق دارد و حقیقتا مورد نیاز فضای علمی کشور است.

پایان پیام/
 

کد خبر 160757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha