پشتیبانی حاکمیت و علاقه مردمی رمز موفقیت وقف است

حجت الاسلام دکتر سجادی گفت: وقف زمانی موفق بوده است که پشتیبانی حاکمیت، عشق، علاقه و حمایت مردمی را همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دین اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید احمد سجادی» در نشست تخصصی وقف، رسانه و مسئولیت اجتماعی که به مناسبت گرامیداشت هفته وقف توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد با اشاره به انواع وقف گفت: وقف عرفی و وقف شرعی هر کدام شرایطی دارند که توسط واقفین صورت می گیرد. در وقف عرفی فرد می تواند نیت خود را تغییر داده و شرایط وقف را متناسب با فضا مدیریت کند اما از وقف شرعی نمی توان عدول کرد.

رییس دانشکده علوم قرآنی استان اصفهان افزود: وقف از پیش از اسلام وجود داشته و پس از ورود اسلام به ایران وقف شاکله و ساختار مستحکم تری پیدا کرده است اما در مجموع زیربنای وقف در همه ادوار تاریخ یکی بوده است.

وی با اشاره به نمونه های وقف در دوران مختلف ایران خاطرنشان کرد: وقف شهشهان در اصفهان یکی از وقف هایی است که از قرن چهارم تاکنون در حال اجرا است. این وقف برای درمان اصفهان انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی با اشاره به ایجاد موقوفات در دوره شاه عباس گفت: در زمان شاه عباس از اصفهان تا مشهد 999 کاروانسرا توسط شاه عباس ساخته شد که هر کدام از این کاروانسراها وقف است. این کاروانسراها در واقع برای زائران امام رضا (ع) مورد استفاده قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه در شهرهای قزوین، اصفهان، تهران، مشهد، نجف، کاظمین، سامرا، کوفه موقوفات فراوانی ایجاد شده است، گفت: بناهایی در شهرهای اصفهان، زنجان و قزوین داریم که متعلق به دوره صفویه است.

حجت الاسلام والمسلمین سجادی با بیان اینکه موقوفات متاسفانه بر اثر زمان یا تعمد حاکمان در طول تاریخ رو به تخریب رفته است، خاطرنشان کرد: وقف زمانی موفق بوده است که پشتیبانی حاکمیت، عشق، علاقه و حمایت مردمی را همراه داشته است.

رییس دانشکده علوم قرآنی استان فارس تاکید کرد: در حال حاضر یک سوم موقوفات متولی دارد و سازمان اوقاف و امور اخیریه نسبت به موقوفاتی که فاقد متولی باشد، مسئول است.

دکتر «حسن ربیعی» نیز در ادامه با اشاره به تاریخ وقف در ایران گفت: بسیاری از مدارس دینی در عصر صفویه وقف شده است. حوزه های علمیه، مدارس دینی و بسیاری از اماکن با نیت کارهای عام المنفعه وقف شده اند.

پژوهشگر و محقق حوزه وقف با اشاره به کارکردهای وقف گفت: در حوزه پزشکی و درمانی، علمی و آموزشی، دینی و مذهبی موقوفات زیادی داریم و بسیاری از حوزه های علمیه و مراکز دینی جزو موقوفات هستند که به توسعه و ترویج دین کمک می کنند.

وی افزود: مدیریت موقوفات فقط بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه نیست بلکه برخی از موقوفات متعلق به آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و شاهچراغ (ع) می باشد و بیش از 15 هزار موقوفات کشور نیز متولی دارند.

ربیعی سازمان اوقاف و امور خیریه را یکی از متولیان اصلی اوقاف برشمرد و گفت: در حوزه رسانه باید وقف مورد توجه قرار گیرد و برنامه های تاثیرگذاری در این بخش تولید شود.

وی با بیان اینکه گفتمان وقف از طریق رسانه ها به شکل صحیح قابل اجرا است، خاطرنشان کرد: تولید محتوای فاخر در حوزه وقف باید در دستور کار متولی وقف یعنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گیرد.

ربیعی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ وقف گفت: ساخت فیلم، انیمیشن و مستند با رویکرد و روایت صحیح و ساخت درست و جذاب برنامه در حوزه وقف ضروری است البته کارهایی در این حوزه انجام شده است اما باید بیشتر به این بخش توجه شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در افکار عمومی نیاز به افزایش اعتبارسنجی دارد، خاطرنشان کرد: ارایه وقف های نوین، مشارکتی، شفاف سازی عملکرد بهره وری و ایجاد درآمد از موقوفات و توسعه مسئولیت اجتماعی در اوقاف از جمله اقداماتی است که می تواند در این بخش اثرگذار باشد.

ربیعی با بیان اینکه جهاد تبیین در حوزه وقف باید مورد تاکید قرار بگیرد، گفت: در قبال مجاوران بقاع متبرکه مسئولیت اجتماعی داریم و باید خدماتی برای رفاه و آسایش آنها ارایه شود.

لازم به ذکر است، جلسه با پرسش و پاسخ در حوزه وقف به پایان رسید.

کد خبر 1727757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha