تفاوتهای احرام واقعی با احرام کلیشه ای/ نشانه احرام واقعی چیست؟

احرام واقعی نشانه هایی دارد که زایر پس از احرام درخود احساس می کند دراحرام کلیشه ای تنهاظاهرولباس زایر تغییرمی یابد اما برای ترک محرمات همواره بایدعاملی وادار کننده مانند تذکر و ترس از کفاره وجود داشته باشد ...

سرویس قرآن و معارف، پیشتر فلسفه و اسرار برخی اعمال عمره و حج مانند احرام، طواف، سعی و وقوف در عرفات، مشعر و منی را در قالب 12 جلسه گفتگو با حجت الاسلام محسن ادیب بهروز، کارشناس امور حج و زیارت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی و تشریح کرد. اما با توجه به آغاز زمان حج تمتع و تشرف زائران به سرزمین وحی، واکاوی و تبیین اسرار مناسک حج، ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

پیش از این اشاره شد که زائرانی که از بیرون از سرزمین عربستان برای انجام مناسک حج وارد این سرزمین می شوند معمولاً اعمال را با عمره تمتع آغاز می کنند. در حج و عمره اعمال مشترکی وجود دارد که شامل احرام، طواف، نماز طواف و سعی بین صفای و مروه و. ... است با این تفاوت که زایر برای انجام اعمال عمره، نیت عمره و برای حج، نیت حج تمتع یا واجب می کند. نخستین عمل نیز، احرام و محرم شدن است و زایر درتمتع، در حرم الهی محرم می شود. 
 

حجت الاسلام محسن ادیب، از کارشناسان امور حج در ادامه به خبرنگار شبستان گفت: زایر در تمتع، ابتدا مشغول انجام عمره تمتع می شود و مناسک خاص حج تمتع را پس از احرام و از روز 9 ذی الحجه (ایام تشریق) با وقوف در عرفات، آغاز می کند. میقات او برای احرام تمتع، حرم الهی است و اولویت اول در انتخاب میقات، حجر اسماعیل است چرا که مسئله احرام از اهمیت خاصی برخوردار است و در صورت تحقق واقعیت احرام، زایر شاهد آثار احرام واقعی خواهد بود.

تفاوت احرام واقعی با احرام کلیشه ای آنست که زایر ...

وی تصریح کرد: نشانه احرام واقعی آنست که زایر پس از احرام در خود احساس تغییر می کند. اما در احرام کلیشه ای تنها ظاهر زایر تغییر می یابد یعنی او تنها در لباس و ظاهر خود تغییری را مشاهده می کند و برای ترک محرمات همواره باید عاملی وادار کننده مانند کفاره به او گوشزد شود. اما در احرام واقعی تغییر آنست که زایر خود، تمایلی به انجام محرمات ندارد. بهه عبارت دیگر فرد در احرام کلیشه ای از ترس کفاره، حرام ها را انجام نمی دهد و مدام باید به او تذکر داده و یادآوری شود اما در احرام واقعی که احساس ایجاد تغییر در زایر وجود دارد، او خود تمایلی به انجام محرمات احرام ندارد. به عنوان مثال یکی از محرمات نگاه کردن در آینده است. انسانی که احرام واقعی داشته،تمایلی به دیدن چهره و تصویر یا لباس خود در آیینه ندارد چرا که نیازی به آن احساس نمی کند و ضرورتی نمی بیند. یا استفاده از بوی خوش، او در این حالت رابطه ای از نوعی دیگر با حقیقت عالم پیدا می کند. اما در احرام ظاهری زایر مدام سوال می کند که من به آینه نگاه کردم یا از بوی خوش استفاده کردم حال چه باید بکنم؟ یعنی همواره بحث کفاره و تذکر مطرح است.

وقوف در عرفات در هیچ حالتی ترک نمی شود حتی بیماری شدید

این کارشناس امور حج یادآور شد: اگر حرم الهی را دارای درب ورودی فرض کنیم، عرفات منطقه ای است که در پشت این درب قرار گرفته است و زایر پس از احرام، می بایست در عرفات مستقر شده و تلاش کند تا آثار گناهانی را که مانع درک آیات الهی هستند در وجود خود از بین ببرد. چرا که با وجود این آثار قادر به مشاهده نشانه ها و آیات الهی در حرم الهی نخواهد بود. بنابراین ملزم به وقوف در عرفات می شود. وقوف اولین و اساسی ترین عمل حج تمتع است که در هیچ شرایطی، حتی شرایط سخت جسمی و بیماری ترک نمی شود و هر زایری در انجام اعمال و مناسک تمتع باید حتی برای چند لحظه در این سرزمین وقوف داشته باشد.

حجت الاسلام ادیب افزود: نکته قابل توجه آنست که عرفات دارای محدوده جغرافیایی ثابت و معینی است که در طول تاریخ این محدوده همواره ثابت و بدون تغییر باقی مانده است و اینگونه نبوده است که کسی بتواند آن را تغییر دهد. به عنوان مثال در ایام تمتع گفته شود که به دلیل تعداد فراوان زایران محدوده جغرافیایی عرفات توسعه می یابد یا اگر روزی آمار زایران بسیار بیش از این مقدار باشد بتوان آن را گسترش داد. اتفاقا برعکس بجای تغییر در منطقه جغرافیایی، ممکن است زایران را بنا بر شرایط خاص در منطقه ای دیگر مستقر کنند اما کسی ادعای گسترش و توسعه در محدوده عرفات را مطرح نمی کند. 

وی با تاکید بر این که  عرفات سرزمینی است با محدوده جغرافیایی ثابت و غیر قابل تغییر، تصریح کرد: انسانهای مختلفی در ایام حج در عرفات حضور دارند و    بر اساس روایات انسانی که سالم و پاک وارد عرفات می شود به پاسخ ها و جوابهای بیشتری دسترسی پیدا می کند. یعنی فرد می تواند با توقف با عرفات به پاسخ برخی از خواسته های خود که در طول زندگی با وجود تلاش فراوان به آنها دست نمی یافت، در عرفات دست پیدا کند. در عین حال فردی که با آلودگی کامل وارد عرفات می شود و قصد دارد در این آلودگی باقی بماند نیز، در عرفات شاهد آثاری خواهد بود اما تفاوت میان این دو از سرا تا به ثریاست. بنارباین زایر در زمانی معین و تعریف شده یعنی از ظهر تا غروب آفتاب روز نهم ذی الحجه باید در محدوده جغرافیایی خاصی قرار بگیرد.   

ادامه دارد/ 

کد خبر 176023

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha