شبستان بررسی می‌کند

چشم و هم‌چشمی در میان مردگان

سنگ قبرهای لاکچری با قیمت‌های میلیاردی
چشم و هم‌چشمی در میان مردگان

چشم و هم‌چشمی از حیات زندگان وارد مزار مردگان شده است، گاهی مواقع این هزینه کردها به قدری بالاست که موجب اختلاف بین اعضای خانواده های متوفی می شود؛ ضمن اینکه طبق گزارش های واصله، خانوده ها؛ سنگ قبرهای چند صد میلیونی و حتی چند میلیاردی برای مزار عزیزان خود خریداری می کنند؛ این در حالی است که این تزئین ها، هیچ تاثیری در سرنوشت آن فرد بعد از مرگ نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان،  مرگ و سفر به دیار باقی موضوع جدید و غریبی نیست که مردم جهان و این سرزمین تازه با آنها آشنا شده باشند. سفر به آخرت راهی انکارناپذیر است که همه بشریت مسافر آن بوده و باید این مسیر را طی کنند و بدون تردید تنها سفری است که هیچ نیازی به مادیات و تعلقات دنیوی ندارد، فقط باید توشه پر و پیمانی داشته باشیم، مجالس عزا باید به محلی برای خیرات برای اموات تبدیل شود اما تجملات و برخی چشم و همچشمی های بازماندگان آن را به محفلی برای مرگ سنت های حسنه تبدیل کرده است. این ماراتن تجملات به قدری این روزها زننده و متفاوت شده که شاهد هستیم رسوم و آیین های مذهبی خوبی که برای میت برگزار می شد، دستخوش تغییراتی عجیب شده است، از دفن مرده با کفن های ترمه تا قبرهای چند صد میلیونی و سنگ قبرهای مزین شده به طلا تنها گوشه ای از مراسم پر زرق و برقی است که هیچ نفعی برای اموات نخواهد داشت اما گویا موجب کسب آبروی بازماندگان شده است. ناگفته نماند که علاوه بر این هزینه تراشی‌های خانواده ها برای خود در مراسم تدفین عزیزان خود تراشیده‌اند، شهرداری تهران هم بیکار ننشسته و برای خود کسب درآمدی دست و پا کرده است.

لذا در این خصوص دکتر «سید حسن موسوی چلک» رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان  می گوید: یکی از موضوعات مهمی که در سالهای اخیر برای خانواده ها ایجاد نگرانی کرده، هزینه های کفن و دفن بعد از فوت عزیزان آنهاست که بخشی از این هزینه مربوط به تهیه قبور می باشد. خوشبختانه این موضوع در روستاها که هنوز قبرستان های محلی فعال هستند به مرحله حاد و هزینه های مضاعف نرسیده است اما مساله قبور در کلان شهرها حتی در اماکن متبرکه نیز بسیار بالا است. اخیرا شهرداری تهران گفته: طبقه اول قبور سه طبقه رایگان است و دو طبقه دیگر را اگر خانواده ای تمایل داشته باشد می تواند بخرند در غیر این صورت در اختیار خانواده های دیگر قرار می گیرد که خود این تصمیم نیز عاملی بر افزیش سایر هزینه های کفن و دفن برای خانواده ها می باشد.

باید با یک کارت بانکی پر از پول وارد بهشت زهرا (س) شد

وی با بیان اینکه امروزه باید با یک کارت بانکی پر از پول وارد بهشت زهرا (س) شد تصریح کرد: مساله تامین محل دفن متوفی چیزی نیست که بخواهد باری بر دوش مردم بیافزاید چرا که این مساله به راحتی می تواند با عوارضی که  شهرداری ها از شهروندان می گیرند مرتفع شود، چون هزینه متوفی فقط شامل تهیه قبر نمی شود بلکه اجاره آمبولانس برای انتقال متوفی، حفر قبر، مداح، تهیه صندلی و دهها چیز دیگر، هزینه هایی است که بار سنگینی بردوش خانواده های متوفی  گذاشته است لذا شهرداری ها می توانند با اتخاذ تدابیری از محل دریافت عوارض شهروندان کمک قابل توجهی در کاهش هزینه های کفن و دفن خانواده های متوفیان داشته باشند.

موسوی چلک با بیان اینکه این هزینه ها فشار مضاعفی است بر مردمی که فقر را با گوشت، پوست و خون خود تجربه می کنند افزود: به نظرم شورای شهرباید در همه شهرهای کشور تدابیری اتخاذ کند که بخشی از عوارض  دریافتی از شهروندان برای هزینه کفن و دفن مردم اختصاص پیدا کند تا خانواده ها نگرانی تامین هزینه های بعد از فوت عزیز خود را نداشته باشند.همچنین یکی دیگر از اقداماتی که شورای شهر می تواند برای مردم انجام دهد این است که هزینه های این آرامستان ها را برای آرامش مردمی که عزیزان خود را از دست داده اند در تمام شهرها لحاظ کند اگرهم خانواده ای قصد مشارکت داشت، اجازه همکاری ندهند و اینکه همه بار بر دوش مردم باشد، موجب افزایش نارضایتی آنها می شود برهمین اساس است که امروز مردم بیشتر از این که به فکرعزاداری عزیز خود باشند به فکر هزینه های سنگین و نگران کننده کفن و دفن هستند که اصلا اخلاقی و انسانی نیست.

چشم هم چشمی در میان مردگان

"نگاه سر گردنه ای" شهرداری به خانواده های متوفی، انسانی و اخلاقی نیست

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه به راحتی و با اتخاذ تدابیری می توان هزینه های کفن و دفن را از دوش مردم کاست خاطر نشان کرد: به طور طبیعی اگر شهرداری ها بخواهند نگاه درآمدزایی نسبت به این مساله داشته باشند اجحاف در حق خانواده هایی می کند که عزیز خود را از دست داده اند. به نظرم این " نگاه سر گردنه ای"  شهرداری به خانواده های عزادار با کسب درآمد نه تنها یک نگاه اخلاقی و شهروندی نیست که یک نگاه مدیریتی هم نمی باشد، به هر حال ما شهروند این جامعه هستیم و کلی هم عوارض پرداخت می کنیم لذا این حوزه باید در قبال عوارضی که دریافت می کند؛ تسهیلات لازم را به شهروندان خود ارایه دهد که یکی از این تسهیلات کمک به هزینه کفن و دفن خانواده های متوفیان می باشد بنابراین این نگاه درآمد زایی شهرداری نه انسانی و اخلاقی ایست و نه متناسب با حقوق شهروندی می باشد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه این مساله از نگاه مدیریت شهری هم نمی تواند جایگاهی برای مدیران شهری داشته باشد اظهار کرد: واقعا این نگاه سر گردنه ای درست نیست. بعضی از خانواده های گرفتار و کم بضاعت مجبورند برای حفظ آبروی خود هر طور که شده این هزینه ها را تامین کنند اینکه چگونه نمی دانیم ضمن اینکه برخی از خانواده های مذهبی هم معتقدند که میت نباید روی زمین بماند برای همین اگر شده، فرش زیر پای خود را می فروشند تا هزینه کفن و دفن عزیز خود را تامین نمایند. بنابراین ما حق نداریم مردم را در چنین مخمصه ای  قرار دهیم با این هدف که بخواهیم کسب درآمدی داشته باشیم.

وی با اشاره به ورود چشم به هم چشمی و تجملات در حوزه مردگان گفت:  امروزه یکی از موضوعات مهمی که ما در زندگی اجتماعی با آن مواجهه هستیم، موضوع چشم هم چشمی می باشد؛ این چشم و هم چشمی از تربیت فرزند گرفته تا نوع لباس، تجملات زندگی، حتی دانشگاه رفتن و نوع انتخاب رشته های تحصیلی افراد در جامعه را هم شامل می شود.

چشم به هم چشمی از حیات زندگان وارد مزار مردگان شده است

وی با اشاره به ترویج سنگ قبرهای لاکچری تصریح کرد: متاسفانه امروزه چشم به هم چشمی از حیات زندگان خارج شده و وارد مزار مردگان شده است. به بیان دیگر اخیرا خانواده ها وارد یک ماراتن تهیه سنگ قبرهای لاکچری برای عزیزان از دست رفته خود شده اند که این خود یک نشانه و معیاری ایست که ما حتی مردگان و تزئین قبورشان را هم مستثنی از چشم و هم چشمی نکردیم. این در حالی است که فردی که به رحمت خدا می رود اصلا نیازی به این سنگ های گران قیمت و لاکچری ندارد ضمن اینکه گاهی مواقع هم اخبار سرقت آنها به گوش می رسد.

موسوی چلک با بیان اینکه خانوده ها بهتر است به جای هزینه های سنگین قبرهای لاکچری آن را در امور خیریه صرف کنند خاطر نشان کرد:هر چند این جمله بنده جنبه آموزشی دارد ولی بهتر است اگر قراره هزینه ای صرف شود، خانواده های متوفیان آن را در حوزه های مختلف امور خیریه صرف کنند که حداقل یک نام نیکی هم برای آن عزیز از دست رفته در جامعه به جا بماند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر سادگی قبور امامان و پیشوایان دینی مسامانان بیان کرد: قبرستان بقیع نمونه بارز یک قبور ساده و دور از تجملات است در حالی که اگر قرار بود تجملات و قبرهای لاکچری در اعمال و نام نیک رفتگان تاثیری داشته باشد؛ می بایست قبور انبیاء الهی و امامان، لاکچری ترین قبور دنیا باشند، پس اینجا مشخص می شود که نام نیک و اعمال متوفیان مهمتر از تزئین قبور آنهاست.

خرید سنگ قبرهای چند میلیاردی

وی با اشاره به پیامدهای چشم هم چشمی در حوزه های مختلف اظهار کرد: ممکن است خانواده متوفی مدت کوتاهی، احساس خوشایندی از این کار خود داشته باشد که پیش همسایگان، اقوام یا دوستان خود چیزی برای عزیز از دست رفته خود، کم نگذاشت اما واقعیت این است که بخشی از این نگرانی ها، هزینه های بالایی ایست که خانواده ها مجبورند آن را تامین و پرداخت کنند. ضمن اینکه طبق گزارش های واصله، خانوده ها؛ سنگ قبرهای چند صد میلیونی و حتی چند میلیاردی برای مزار عزیزان خود خریداری می کنند؛ این در حالی است که این تزئین ها، هیچ تاثیری در سرنوشت آن فرد بعد از مرگ نخواهد داشت.

وی ادامه داد: گاهی مواقع این هزینه کردها به قدری بالاست که موجب اختلاف بین اعضای خانواده های متوفی می شود، بنابراین ما هیچ کارکرد مثبتی در این بخش نمی بینیم مگر اینکه ما را در یک رقابت ناسالم با افراد دیگر قرار دهد؛ واقعیت این است که ما اگر می خواهیم ارادت خود را نسبت به عزیز از دست رفته خود نشان دهیم به دنبال انجام کارهای خیر ماندگاری برویم تا نام آن عزیز از دست رفته را ماناتر کنیم.

موسوی چلک در ادامه گفت: گاهی مواقع حتی افراد مجبورند در این رقابت ناسالم با خانواده دیگری که عزیز خود را از دست داده اند به رقابت بپردازند و به اصطلاح کم نیاورند، بر همین اساس برای تامین هزینه های کفن و دفن متوفی خود قرض می کنند تا مراسم را آبرومندانه تر از مراسم رقیب برگزار کنند. برخی مواقع هم ممکن است فرد در زمان حیات عزیز از دست رفته خود با او رابطه خوبی نداشته باشد و برای رهایی از غذاب وجدان؛ سعی  می کند با برگزاری یک مراسم تدفین خوب یا تهیه سنگ قبر لاکچری به نوعی خود را راضی کند.

در چشم و هم چشمی ها فرد بازنده است

وی با بیان اینکه به تجربه ثابت شده که در چشم به هم چشمی ها فرد بازنده است افزود: گاهی مواقع به دلیل وسواس و وابستگی روانی که فرد پیدا می کند، مدام به دنبال این است که ببیند دیگران چه کارهایی انجام می دهند که کم نیاورد. گاهی مواقع هم بدهکاری حاصل از چشم به هم چشمی باعث اختلاف میان اطرافیان متوفی می شود. ولی واقعیت این است که ما خیلی مواقع الگوبرداری می کنیم یا یاد می گیریم و وقتی یک چیزی مد می شود ما هم بدمان نمی آید که از غافله عقب بمانیم این در حالی است که در چشم و هم چشمی، کسی برنده نیست بلکه مسابقه ای است که فقط هزینه های خانواده ها را افزایش می دهد.

«حسین بخشایشی»، فروشنده سنگ مزار بهشت زهرا (س) نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان گفت:یک سری از سنگ های سفید و مشکلی است که از چین وارد ایران می شود و در بازار به نام سنگ برزیلی معروف است و دیگری سنگ نانو خارجی می باشد.

وی با بیان اینکه ما سنگ های مزار را از عمده فروش ها می خریم تصریح کرد: سنگ های سفید رنگ در سایزهای مختلف، دونیم سانتی و سه سانتی با پایه های کوتاه و بلند وجود دارد که قیمت آنها بین ۸ تا ۱۶ میلیون تومان می باشد.

چشم هم چشمی در میان مردگان

بخشایشی با اشاره به ویژگی و کیفت سنگ های قبور بیان کرد: سنگ های "نانو خارجی" بسیار محکم هستند، منتهی یک عیبی دارند که اگر به واسطه گذاشتن صندلی روی آنها در بهشت زهرا(س) خشی بر آن بیفتد یا زیر پا باشد، این خش به مدت طولانی از بین نمی رود ولی سنگ ها مشکی، نسبتا گرانیک و محکم می باشند. ضمن اینکه یک سری سنگ قبر های مشکلی و براق در بازار وجود دارد که از مغلستان وارد کشور می شوند و به نام برزیلی فروخته می شوند و یک سری سنگ های دیگر از چین وارد می شوند که به دون طلایی (برزیل) معروف هستند و قیمت خام آنها بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان می باشد این در حالی است که سنگ های چینی ها مواد بوده و به مرور ترک می خورند ولی برای مغلستان سنگ است و از کیفیت مرغوب تری برخوردار می باشد.

قیمت سنگ شبق ۶۰۰ میلیون تومان است

این سنگ فروش با اشاره به سنگ های ایرانی خاطر نشان کرد: گرانیت تویسرکان یکی از بهترین سنگ های مشکی مرغوب ایرانی است که سطحی یکدست همراه با دانه های محو نوک مدادی دارد که روی سطح سنگ در زاویه نور قابل تشخیص می باشد. گرانیت تویسرکان تقریبا سنگی بی نظیر و کمیاب بوده و به صورت محدود استخراج می شود؛ از همین رو تقاضا برای صادرات و نیاز داخلی برای این سنگ بالا می باشد. بین ۲۱ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان فروخته می شوند. سنگ تویسرکان ایران حداقل ۱۰۰ سانتی متر است، هیچ زمانی رنگ عوض نمی کند و بهتر از آن "سنگ مشکی شبق" است که از آن به نام جواهر یاد می شود؛ ارزانترین آن ۱۲۰ میلیون تومان است اما در صورتی که قطرش بیشتر باشد تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بخشایشی با اشاره به ورود چشم و چشمی به مزار مردگان اظهار کرد: سنگ قبر ربطی به ابرو ندارد؛ نمی دانم چرا این حسادت در ایرانیان وجود دارد. واقعیت این است که توشه انسان باید پر باشد؛ این سنگ مزار برای دل خوشی بازماندگان است. حتی اگر سنگ مزار را از طلا بسازید هیچ تاثیری در اعمال و سرنوشت متوفی در آخرت ندارد، بنابراین کوله خالی به هیچ عنوان به درد آخرت نمی خورد و سنگ مزار هم به دادش نمی رسد لذا مهم این است که نام نیک از خود بر جای بگذاریم نه سنگ قبر لاکچری.

یک سنگ تراش نیز که از گفتن نام خود امتناع کرد، می گوید: ما از همه اقشار مشتری داریم؛ بعضی از آنها به وصیت عزیز خود عمل می کنند و برخی هم به دنبال سنگ قبرهای ارزان هستند؛ برخی هم برایشان مهم است که سنگ قبر خاصی سفارش دهند و با این کار نوعی ادای احترام یا ادای دین به متوفی خود می کنند، شاید به دلیل عذاب وجدانی است که دارند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد پس از مرگ برای خانواده هایشان عزیز می‌شوند اظهار کرد: انسان‌ها تا وقتی زنده هستند قدر هم را نمی‌دانند و وقتی که مرگ به سراغ یک نفرشان می‌آید دیگران برای گرفتن بهترین جا و مکان در قبرستان، تهیه گران‌ترین سنگ قبر، خود را به آب و آتش می‌زنند و از این قبیل مشتری‌ها کم نداشته ام.

همچنین «حسین زیاری»، معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگ خبرگزاری شبستان با اشاره به هزینه های کفن و دفن در سال جاری گفت: خدمات مجموعه بهشت زهرا (س) در سال ۱۴۰۳ حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا می کند و حتی در برخی موارد، میزان افزایش هزینه امسال نسبت به سال قبل کمتر از این رقم خواهد بود.

وی در خصوص قیمت قبور در بهشت زهرا (س) افزود: قیمت قبر در سه ناحیه بهشت زهرا (س) به ترتیب در ناحیه یک هر طبقه قبر۵۰ میلیون تومان، در ناحیه  دو هر طبقه قبر ۳۰ میلیون تومان و در ناحیه سه هر طبقه قبر ۲۰ میلیون تومان می باشد. ضمن اینکه برخی از قطعات یک طبقه هم وجود دارد که به مبلغ ۱۵۰میلیون تومان به خانواده ها فروخته می شود.

معاون عروجیان سازمان بهشت زهرا(س) با بیان اینکه سنگ قبر موقتی که ما برای خانواده های متوفی می فروشیم حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است افزود: این مبلغ با هزینه سنگ و حکاحکی آن است؛   با توجه به اینکه در حال حاضر با خرید دستگاه جدید و به روز حکاکی سنگ قبرهای ما لیزی و بسیار شیک و زیبا شده اند لذا بیشتر خانواده ها همین سنگ ها را به عنوان سنگ قبر دایمی استفاده می کنند و سنگ قبر جدید نمی خرند. ضمن اینکه ما فقط سنگ قبر موقت برای متوفیان خانواده ها ارایه می دهیم و سنگ قبر دایمی خارج از بهشت زهرا (س) تهیه می شود و ما هیچ مسولیتی در این باب نداریم.

کد خبر 1769849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha