مشکلات دنباله‌دار گردشگری در ایران؛ از نبود بستر تا فیلترینگ

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گرانی بی‌رویه پروازها، وضعیت نابسامان ریلی، هوایی و جاده‌ای را از جمله موانع توسعه صنعت گردشگری در کشور خواند و گفت: ایران باید بتواند از صنعت گردشگری ارتزاق کند اما بسترهای لازم را ندارد، رفع فیلترینگ یک بارقه جدی برای توسعه گردشگری در کشور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با موضوع «صنعت‌گردشگری و چالش‌های پیش رو فعالان بخش‌خصوصی» پیش از ظهر امروز دوشنبه  یکم مرداد با حضور «حرمت‌الله رفیعی»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی برگزار شد.

در این نشست «حرمت‌الله رفیعی»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تشریح موانع و مشکلات توسعه صنعت گردشگری در کشور گفت: گرانی بی رویه پروازها، وضعیت نابسامان ریلی، هوایی و جاده ای سبب شده تا صنعت گردشگری با چالش های بسیاری مواجه شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ابراز امیدواری کرد: حوزه گردشگری در دولت چهاردم یک وزیر مقتدر می خواهد؛ چرا که در ادوار گذشته هر وزیری که بر سر کار آمد نتوانست قیمت بلیت ها را مهار کند. متاسفانه امروز هم بلیت قطار  و هواپیما در دسترس مردم نیست، چون آژانس های هواپیمایی و مسافرتی  نمی گذارند بلیت  ارزان بدست مردم برسد و می خواهند خودشان بلیت بفروشند. من در نامه ای به شهید رییسی این مسئله را مطرح کردم که چرا وضعیت اینگونه است؟ دفاتر مسافرتی متولی دارند و با هر تخلف آنها می شود برخورد کرد، متولی این دفاتر یا وزارت راه یا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است اینها چگونه می توانند تخلف کنند.

حرمت‌الله رفیعی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار نمی تواند باعث گرانی بلیت هواپیما شود، گفت:  افزایش دلار زیر ۱۵ درصد بر گرانی بلیت هواپیما تاثیر ندارد.

وی با بیان اینکه ایران یکی پر ایرلاین ترین کشورهای دنیاست، اظهار کرد: به دلیل اینکه ایرلاین داری یکی از پر سود ترین کارهاست بسیاری به این کار روی آورده اند؛ در کجای دنیا این همه ایرلاین داریم که در ایران هست، چین  و هند با این تعداد جمعیت چند ایرلاین دارند؟  در ایران می گویند این صنعت زیان ده است پس چرا این قدر متقاضی دارد؟ در واقع  پردرآمدترین صنعت، صنعت هوانوردی است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به اینکه دولت برای حوزه گردشگری کاری انجام نمی دهد، گفت: ۹۰ درصد صنعت گردشگری با بدنه دولت مخالفت دارد چون هیچ کاری دولت برای صنعت گردشگری انجام نمی دهد. در ایران دست صنف گردشگری را نمی گیرند پایش را می گیرند و آن را به زمین می زنند.

حرمت‌الله رفیعی با اشاره به مانع تراشی برای ورود گردشگران به کشور اظهار کرد: ترکیه با این تعداد گردشگر که دارد هم همانند ایران نیست چرا که داشته های فرهنگی و تاریخی  ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست، صنعت گردشگری صنعت فسق و فجور نیست، گردشگر به هر کشوری که می رود قوانین و مقررات هر کشور را می داند و توریستی که به ایران می آید به قوانین ایران احترام می گذارد چرا برخی فکر می کنند توریست باعث بی بند و باری  در کشور می شود؛  اجازه دهید گردشگری مسیر خودش را برود و برایش مشکل ایجاد نکنند.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم وزیری برای گردشگری انتخاب شود که بتواند روابط را با همه کشورها در زمینه گردشگری  توسعه دهد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به گران بودن هزینه سفر در ایران گفت: ایران باید بتواند از صنعت گردشگری ارتزاق کند؛ مقام معظم رهبری فرمودند: تا سال ۲۰۲۴ باید به ۲۰ میلیون گردشگر برسیم اما هنوز نتوانستیم این عدد را به ۱۰ میلیون برسانیم زیرا بسترهای لازم را نداریم، رفع فیلترینگ یک بارقه جدی برای توسعه گردشگری است.

دولت سیزدهم تنها دولتی که درباره گردشگری حرف‌های جدی زد

حرمت‌الله رفیعی با اشاره  به حمایت های آیت الله رئیسی از صنعت گردشگری اظهار کرد: تنها رییس جمهوری که در مجموعه گردشگری سه بار حاضر شد آیت الله رئیسی بود؛ او در هر سفر استانی بدون استثنا درباره گردشگری  صحبت می کرد؛ دولت سیزدهم تنها دولتی بود که از ابتدا درباره گردشگری حرف زد.

وی از رییس جمهور منتخب و دولت چهاردهم خواست به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند. و اجازه دهند بخش خصوصی به عنوان متولی این صنعت کارش را به درستی انجام دهد  و موانع را از سر راه این صنعت بردارند.

وی با بیان اینکه همه دوائر کار گردشگری انجام می دهند،   اظهار کرد: کار صنعت گردشگری باید به بخش خصوصی سپرده شود. همه دوائر دولتی ما کار گردشگری انجام می دهند و متاسفانه دخالت های بی جای دولت در این صنعت باعث مغفول ماندن گردشگری شده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی  با اشاره به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر  در توئسعه گردشگری گفت: یکی از موانع جدی گردشگری ما این است که سفرای خارجی ما اهتمام به گردشگری ندارند، انها باید پیش  از تقدیم استوارنامه باید به بخش خصوصی مراجعه کنند که چقدر می توانند به ورود توریست کمک کنند.

حرمت‌الله رفیعی درباره گردشگری سلامت توضیح داد: شهرهای شیراز و مشهد از شهرهای مقصد گردشگران سلامت در کشور هستند؛ گردشگری سلامت یکی از پردرآمدترین گردشگری ها در دنیاست و متاسفانه در کشور ما در سال های اخیر به دلیل دخالت وزارت بهداشت  در این بخش ریزش زیادی را شاهد بودیم. متاسفانه بیش از ۵۰-۶۰ درصد گردشگری سلامت را دلالان انجام می دهند.

وی درباره توسعه گردشگری دریایی گفت: ما بستر لازم برای گردشگری دریایی را نداریم؛ باید اسکله داشته باشیم و هیچ پایانه ای در شهرهای شمالی و جنوبی نداریم؛ قرار بود در ایام  جام جهانی در کیش راه اندازی کنند که انجام نشد؛  اگر بتوانیم حمل و نقل دریایی را راه اندازی کنیم بسیاری از کشورهای اطراف مان می توانند به ایران بیایند و بالعکس، اما در این زمینه موفق نبودیم.

وی درباره افزایش قیمت بلیت عتبات عالیات  از سوی برخی شرکت ها گفت:  افزایش قیمت بلیت مشهد و کربلا جفا به مردم است؛ باید در ایام محرم و سفر پروازهای مکفی با قیمت مناسب در این خطوط تعریف شود تا به مردم فشار نیاید.

وی با اشاره به ظرفیت های استان های مختلف در حوزه گردشگری اظهار کرد:  استانداران ما استقبال و اهتمام چندانی به سفرهای داخلی نداشتند،  گردشگری داخلی پتانسیل بالایی در استان های ما دارد. جاذبه های گردشگری در همه استان های بالاست اما ما نتوانستیم در این زمینه موفق باشیم. خروجی گردشگری داخلی ما از گردشگری خارجی پایین تر است.

کد خبر 1773808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha