مراسم نخل‌برداری روز ۲۸ صفر در سرایان

آیین نخل‌برداری و سوگواری ۲۸ صفر عصر دوشنبه (۱۲ شهریور) مصادف با سالروز شهادت حضرت پیامبر اعظم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با حضور پرشور هیأت‌های عزاداری و عموم مردم سرایان در حسینیه علیای این شهر برگزار شد.

به‌ گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیین نخل‌برداری و سوگواری ۲۸ صفر عصر امروز دوشنبه (۱۲ شهریور) مصادف با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی(ع) با حضور هیئت‌های مذهبی و دلدادگان و عاشقان رسول الله و سبط اکبر نبی مکرم اسلام در حسینیه علیای شهر سرایان برگزار شد.

«نخل‌گردانی یا نخل‌برداری» از آیین‌های کهن کشورمان است که در ایام محرم و صفر بویژه در روز بیست و هشتم صفر برگزار می‌شود.


عضو هیئت امنای حسینیه علیای سرایان در این رابطه گفت: این مراسم با آئین نخل‌برداری از محل حسینیه علیا آغاز شد و در گلزار شهدای سرایان با مداحی و سوگواری و سینه‌زنی پایان یافت.


«سید حسن آسال» در ادامه مراسم نخل‌برداری را یکی از مهمترین مراسم شهر سرایان در ایام محرم برشمرد که همه ساله در بعدازظهر روز عاشورا و عصر روز رحلت پیامبر اکرم(ص) اجرا می‌شود.

به گفته وی، در این آیین حدود ١٥٠ نفر از افراد در سنین مختلف در حالی که شال و یا چادرشب‌های مخصوصی بر بازوان خود بسته‌اند نخل این شهر که نمادی از تشییع جنازه حضرت امام حسین (ع) و سوگواری پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت می‌باشد را بر دوش خود گذاشته و پای برهنه از محل حسینیه علیای این شهر که در وسط شهر واقع شده است تا گلزار شهدا و آرامستان حضرت امام حسین (ع) حمل می‌کنند.

وی افزود: جمعیت عظیم مردم همراه هیئات مذهبی در جلو و پشت سر نخل حرکت و با سردادن نواهای عاشورایی به سر و سینه می‌زنند و سپس زیرنخلی‌ها در محل گلزار شهدا نخل بر زمین گذاشته و یکی از مداحان و یا روحانیون دقایقی را به نوحه‌خوانی و عزاداری پرداخته و در ادامه زیرنخلی‌ها نخل را برداشته و به جایگاه اولیه خودکه همان حسینیه علیا می‌باشد برمی‌گردانند.

عضو هیات امنای حسینیه علیای سرایان ادامه داد: بر اساس گفته افراد مسن شهر سرایان نخل سرایان در قدیم از جایگاه بلندی که معروف به «شکم دریده» در همان حسینیه بوده است پایین آورده می‌شده و همین مسیر فعلی را نیز زیرنخلی‌ها نخل را بردوش خود حمل می‌کرده‌اند.

وی اضافه کرد: مراسم نخل‌برداری در سرایان با حضور اکثر مردم شهرستان و شهرهای اطراف برگزار و به‌عنوان تنها مراسم نخل‌برداری در روز رحلت پیامبر اعظم(ص) همه ساله اجرا می‌شود.

کد خبر 1779656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha