امروز ترکش مسائل سیاسی به فضای علمی می خورد

یکی از چالش های امروزی این است که عالمان و متفکران در تصمیم گیری ها حضور ندارند و شاهد گسست در این دو حوزه هستیم، اگر بین این دو پیوند برقرار شود می توان شاهد رشد علمی کشور بود.

به گزارش خبرنگار شبستان، صادق واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، به سخنرانی درباره "علم و پیشرفت" پرداخت.
وی اظهار کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی چندان پیش نیامده که نخبگان به امری بپردازند که نیاز مبرم جامعه اسلامی باشد و و نتیجه آن مستقیما در فضای زندگی اجتماع دخالت کند.
واعظ زاده گفت: اما حرکت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چنین حرکتی است، که با فرمان رهبری و مشارکت نخبگان آغاز شد و امروز همراه با ارائه نتایج اولیه و مبانی گفتمانی عمیق و گسترده در جامعه در حال شکلگیری است.
وی با بیان اینکه امروز شخصیت های علمی، اندیشمندان و جوانان در جریان مبحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نیز برگزاری این کنفرانس قرار دارند، افزود: همه می دانیم که پیشرفت علمی با پیشرفت کلی جامعه تقارن دارد و در هیچ جامعه ای ندیده ایم که پیشرفته باشد (مطابق با هر شاخصی) اما علم در آن وجود نداشته باشد.
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کرد: پیشرفت علمی جامعه در طول تاریخ و در حوزه های مختلف همواره مقارن با پیشرفت کلی اجتماعات بوده است و تجربه نشان می دهد امروز در دنیا و با نظرداشت شاخص های مورد اجماع توسعه، کشورهای پیشگام با این شاخص ها در امر توسعه از نظر عملی نیز پیشرفت کرده اند بنابراین جز ممالک پیشرفته محسوب می شوند. هر چند اگر شاخص اسلامی را در پیشرفت مورد توجه قرار دهیم فضای دیگری شکل می گیرد.
وی ادامه داد: حتی در تمدن اسلامی و در دوران شکوفایی آن، تقارن میان پیشرفت علمی و وضعیت کلی جامعه وجود داشت، اما ما در جامعه خودی شاید برای نخستین بار با وضعیت خاص مواجهیم که با سابقه تاریخی کشورهای صنعتی و ممالک در آستانه صنعتی شدن کاملا متمایز است.
واعظ زاده تاکید کرد: اگرچه در غرب همانطور که می دانیم بعد از رنسانس حرکت فکری رخ داد و کسانی مانند بیکن و دکارت مباحث نظری را مطرح کردند و افرادی مثل نیوتن مباحثی را در باب ریاضیات عنوان کردند و بیبشتر پیشرفت غرب مبتنی بر دستاوردهای تجربی بود.
وی با اشاره به تقارن پیشرفت و اطلاع جوامعه غربی از این پدیده در روزگاران گذشته ابراز کرد: وقتی آدمی به تاریخ مراجعه می کند، درمی یابد که پیشرفت های غرب همراه با اطلاعات روزانه در روزنامه ها منتشر می شد و حتی نیازهای جدید برای مردم ساخته می شد که بر اساس آن اجتماع نیازهای جدید را تعریف کرده و پیش می رود.
واعظ زاده با اشاره به شاخص های مشترک پیشرفت در دنیا تصریح کرد: شاید بتوان گفت در کشورهایی که جهان سومی قلمداد می شوند چنین دستاوردهایی به وقوع می پیوندد، نظیر آنچه در ایران شاهد آن هستیم هر چند شهید مطهری می گوید ایرانی ها ذاتا علم جو بودند.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر علم پژوهی عنوان کرد: هیچ انقلابی حتی انقلاب فرانسه به رهبری عالمان انجام نشد، اما در ایران رهبری انقلاب به دست شخصیتی اندیشمند بود و در طی جریان انقلاب روحانیت نقش ویژه ایفا کرد، بنابراین مبانی علمی شکل گرفت و بعد از آن در جامعه چرخه علم به راه افتاد.
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: متاسفانه در جامعه عدم توازن میان علم و جامعه وجود دارد از این رو کسی ما را پیشرفته نمی داند، چنانکه در حوزه فرهنگ هم اینگونه است، اما چرا نباید این تقارن وجود داشته باشد و برای ایجاد آن چه باید کرد؟
وی بیان کرد: قطعا ایجاد این توازن کار ساده ای نیست و راه همواری پیش رو نداریم اما باید تلاش کرد در جامعه فعلی که بخش های علمی در آن فعال هستند، اقتصاد را احیا کنیم که این امر به پاسخ متفکران نیاز دارد و باید راهی جدید پیدا شود اینکه داشنمندان بتوانند به آرزوهای خود برسند خودبه خود توازن را ایجاد می کند.
واعظ زاده ابراز کرد: روش علمی در تولید علم نقش اساسی دارد اساسا وقتی مسئله شناخته شود پاسخ ها بهتر ارائه می شود، به هر حال از چالش های امروزی این است که عالمان و متفکران در تصمیم گیری ها حضور ندارند و شاهد گسست در این دو حوزه هستیم و اگر پیوند برقرا شود می توان امیدوار بود که شکوفا شویم ضمن آنکه باید به دیدگاه ها و نظرات عالمان توجه داشت.
وی خاطرنشان کرد: درست است که مشکلات زیاد است اما باید ارتباطی میان مراکز علمی و نقاط تصمیم گیری ایجاد کرد، چراکه امروز ترکش مسائل سیاسی به فضای علمی می خورد و اگر شرایط تغییر یابد می توان امیدوار بود که پیشرفت علمی به کل کشور کمک کند.
شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت روزهای 18 و 19 اردیبهشت در کتابخانه ملی با حضور اندیشمندان و کتفکران برگزار می شود.
پایان پیام/
 

 

کد خبر 251425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha