آیا با وجود قوانین الهی تشکیل حکومت ضرورت دارد؟

خبرگزاری شبستان: اسلام کامل ترین و جامع ترین وحی الهی است و همه آنچه انسان ها تا روز قیامت نیاز دارند را برای آنها به ارمغان آورده است.

خبرگزاری شبستان: اگر احکام اسلامی در همه زمان ها پاسخگو هستند و مسلمانان از نظر قانون الهی رها نشده اند، آیا دیگر به تدوین قانون از سوی حکومت اسلامی نیاز است و تشکیل حکومت اسلامی ضرورت دارد؟؛ پاسخ این سوال از لسان آیت الله جوادی آملی بیان می شود:

دین اسلام بر اساس آیه « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»(1) و این حقیقت است که دین و شریعت دیگری پس از آن نخواهد آمد، کامل ترین و جامع ترین وحی الهی است و همه آنچه انسان ها تا روز قیامت نیاز دارند، برای آنها به ارمغان آورده است.
احکام اسلامی، به صورت قضایای حقیقیه اند؛ اما با گذشت زمان و تغییر شرایط، تحولاتی پدید می آید و تبدلاتی در موضوعات رخ می دهد، موضوعات سابق، رخت بر می بندد و موضوعات جدیدی رخ می نمایاند که در گذشته بی سابقه بوده اند، پس لازم است که حکم موضوعات جدید، پس از کارشناسی های لازم روشن گردد.
افزون بر روشن شدن احکام موضوعات جدید، حکومت اسلامی این احکام را همراه با دیگر احکام اسلامی در ابعاد مختلف، در جامعه اجرا می کند و نظم، قسط، عدل، تزکیه و تعلیم را بر اساس رهنمودهای اسلام تحقق می بخشد و از کیان اسلام در برابر دشمنان خارجی و داخلی دفاع می کند و ...

بنابراین کار حکومت اسلامی – معاذ الله- تشریع و جعل قانون در برابر قانون الهی نیست و مقررات و قوانین جزیی کشور که برای تحقق نظم و اهداف مقدس حکومت تعیین می گردد، با قوانین کلی شرع مقدس هماهنگ است.

پی نوشت ها:
1. مائده، آیه 3

برگرفته از کتاب نسیم اندیشه دفتر سوم
پایان پیام/

 

کد خبر 262762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha