تبعیت از ولی فقیه تقلیدی است یا تحقیقی؟

خبرگزاری شبستان: عقل انسان چنین حکم می کند که در وقت بیماری باید به طبیب مراجعه کرد؛ هنگام ساختن خانه نیز به حکم عقل باید به مهندس رجوع کرد؛ منوال عقل درباره احکام دینی نیز اینگونه است.

خبرگزای شبستان: بحث ولایت فقیه به عنوان شاه بیت فقه سیاسی شیعه همواره با سوالات و پرسش های مختلف همراه بوده است، از این رو پاسخ سوال "مساله اطاعت از ولی فقیه مانند اصل وجوب تقلید از مرجع فقهی، تقلیدی است یا تحقیقی؟" از لسان آیت الله جوادی آملی  مرور می شود:
اصل وجوب اطاعت از ولی فقیه مانند اصل وجوب تقلید از مرجع فقهی، تحقیقی است نه تقلیدی. عقل انسان چنین حکم می کند که در وقت بیماری باید به طبیب مراجعه کرد؛ هنگام ساختن خانه نیز به حکم عقل باید به مهندس رجوع کرد؛ به همین منوال درباره احکام دینی نیز عقل حکم می کند که باید به مرجع تقلید که خبره و کارشناس دین است، مراجعه شود؛ البته عقلا متفاوتند، برخی از آنها که بسیار دقیق هستند، به این برهان عقلی به صورت تفصیلی توجه دارند، ولی برخی دیگر که از دقت کمتری برخوردارند، به صورت اجمالی این حکم عقل را می فهمند و به آن عمل می کنند.

فقه نیز در کتاب فقهی خود همان گونه که مساله وجوب تقلید را طرح می کند جریان لزوم پذیرش ولایت فقیه را نیز مطرح می سازد.
به هر حال وجوب اطاعت از ولی فقیه، امری است تحقیقی نه تقلیدی ولی حدود اختیارات او مسئله ای است که تحقیق در آن برای همگان مقدور نیست.

انسان باید به این دستور عقل که برای فهم احکام موضوعات جدید در هر زمانی به فقیهی آگاه به زمان نیاز است، توجه داشته باشد و تنبه بیابد که دیگران نیز مثل او به چنین کارشناسی نیازمندند و نیز اجرای تمام احکام اسلامی و حفظ جان، مال و نوامیس مسلمانان و تعلیم و تزکیه مردم به خصوص نسل جدید به اسلام شناسی عادل، مدیر و مدبر نیاز دارد.
پایان پیام/
 

کد خبر 272396

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha