10 هزار کتابخانه مساجد نیازمند مهر ستاد عالی کانون های مساجد کشور

خبرگزاری شبستان:سال هاست مسئولان کشور به دلیل سرانه پایین مطالعه در کشور به دنبال چاره اندیشی هستند که در این بین ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی کتابخانه های مسجد را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان بدون تردید، کتاب و کتابخانه در تمدن از درجه و جایگاه ویژه و والایی برخوردار بوده است و این جایگاه بیشتر ناشی از تعالیم مکتب اسلام است. اسلام، مسلمانان را به دانش اندوزی توصیه می کند و احادیث و روایات بی شماری از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره فضایل علم و دانش که از طریق کتاب و کتابخانه منتقل می شوند، وجود دارد.

مطالعه تاریخ مساجد از آغاز تاکنون، بیانگر این است که مسجد و کتابخانه همواره همراه بوده اند. از همان آغاز که قرآن کریم به صورت مکتوب درآمد، مسلمانان قرآن های نوشته را به مسجد اهدا و یا وقف می کردند. با افزایش شمار کتاب ها، کتابخانه های مساجد نیز رشدی فزاینده یافت و به طور کلّی، کتابخانه های مسجد در تاسیس نخستین کتابخانه‌های عمومی و در شکوفایی فرهنگ و تمدّن اسلامی نقش به سزایی داشته ‌اند.

با توجه به عنایت خاصی که مکتب اسلام به علم و دانش داشته است و راه بهروزی و سعادتمندی را از آن علما می داند، بدیهی است که توجه به کتاب و کتابخانه به عنوان ابزاری با ارزش برای انتشار علوم در خور توجه و دقت است و نباید فراموش کرد که معجزه پیامبر اسلام(ص)، کتاب است.

کتابخانه‌های مساجد نخستین و در عین حال رایج‌ترین کتابخانه‌های عمومی در جهان اسلام بوده‌اند که اغلب به وسیله خود مردم ساخته، سازماندهی و اداره می‌شدند.

 

کتابخانه های مساجد بدون دخالت مستقیم دولت غالباً از سوی مردم ساخته می شود و مردم خود اداره آن را نیز برعهده می گیرند.

مسجد محل عبادت است و در بین مسلمانان از حرمت و قداست خاصی برخوردار است، بنابراین می توان گفت کتابخانه های مساجد، مردمی است و همین ویژگی آن را از سایر کتابخانه ها متمایز می کند.

این نوع کتابخانه ها با توجّه به نیازهای خاص جامعه مجموعه ‌سازی می شوند و والدین با اطمینانی مثال زدنی فرزندان خود را به حضور در این مکان تشویق می کنند.


ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در راستای توسعه، ترویج و نهادینه کردن مسائل دینی و فرهنگی و نیاز جامعه به کتابخانه به منظور افزایش مطالعه کتاب و کتابخوانی بر آن شد تا تاسیس کتابخانه های مساجد را در دستور کار خود قرار دهد به طوری که در حال حاضر شاهد فعالیت 10 هزار کتابخانه مساجد در کشور هستیم و تاکنون با حمایت های مردمی تا اندازه ای نیازهای این کتابخانه ها برآورده شده است و حمایت های دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور از کتابخانه های مساجد و صدور مجوز برای فعالیت آنها قابل تقدیر است.


اما این کتابخانه ها و کتابداران انها مشکلانی در زمینه آموزش،‌ ساماندهی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری دارند که حمایت های سازمانی می طلبد به طوری که در حال حاضر کتابخانه های مساجد نگاهشان به دستان ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد است تا با تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری آنها، کشور را در مسیر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یاری رساند.

 

*فعالیت 10 هزار کتابخانه مساجد فعال در کشور


ابوالفضل هاشمی، مدیرکل کتابخانه های ستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: 10 هزار کتابخانه مساجد فعال در کشور وجود دارد که طرح ساماندهی و اعطای مجوز به کتابخانه های مساجد توسط ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد از سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد:مجوز فعالیت کتابخانه مساجد در 23 استان کشور به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور صادر شده است که بر اساس آن، سرانه ای برای آنها اختصاص می یابد که این سرانه برای فعالیت های کتابخانه ها صرف می شود و بر اساس درجه کتابخانه ها اختصاص می یابد.

* کتابخانه های مساجد نقش مهمی در ارتقای سطح کتابخوانی دارند

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با بیان اینکه "25 آبان تا 2 آذر" هفته کتاب نامگذاری شده است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان گفت: میان یک هزار و 600 کانون فرهنگی هنری مساجد استان 900 باب آنها دارای کتابخانه هستند که 200 باب آنها مجوز رسمی دریافت و مابقی نیز در بررسی ها آینده مجوز می گیرند.

مسئول دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با تاکید بر اینکه کتابخانه های مساجد با هدف تقویت فرهنگ مطالعه کتاب و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه راه اندازی شده است، گفت:کتابخانه‌های مساجد نقش مهمی در ارتقای سطح کتابخوانی دارند.

وی گفت: با راه اندازی کتابخانه مسجد در سراسر استان و مناطق محروم سعی داریم ضمن ترغیب نوجوانان و جوانان به مساجد، آنها را به مطالعه کتاب تشویق کنیم.

*کتابخانه های مساجد نیازمند بودجه برای تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری


حجت الاسلام معتمدی در این خصوص افزود: تاکنون سرانه ای برای کتابخانه های مساجد درنظر گرفته نشده است و در پایان سال گذشته بودجه ای تحت عنوان خرید تجهیزات کتابخانه ای واریز شد و با توجه به محرومیت نقاط روستایی و اهمیت ارتقای فرهنگ مطالعه در جوامع شهری و روستائی و اهمیت آن در رشد اقتصاد و فرهنگ روستاها باید حمایت بیشتری از کتابخانه های مساجد صورت پذیرد.

* بیمه کتابداران مساجد در پیچ و خم تحولات دولت



حجت الاسلام معتمدی افزود: کتابداران نقش بسزائی در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه دارند اما موضوع مهم این است که آنها انتظاراتی دارند که مهم ترین آنه بیمه کتابداران است.

وی از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 500 نفر از مدیران مسئول و کتابداران کتابخانه‌های سراسر استان خبر داد و گفت: پوشش بیمه‌ای کتابداران کتابخانه‌های مساجد سراسر استان اصفهان یکی از مطالباتی بود که با کمک وزارتخانه تحقق یافته است و امیدواریم این امر استمرار یابد.

حال جای سوال است چرا با وجود دانستن اهمیت کتابخانه های مساجد در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، هنوز نتوانسته ایم با تخصیص ردیف بودجه به این پایگاه های مهم، آنها را در مسیر توسعه وپیشرفت کشور یاری رسانیم.

در پایان امیدواریم مسئولان نگاه خود را به کتابخانه های مساجد تغییر دهند و بدانند که کتابخانه های مساجد با ارائه کتاب در موضوعات و حوزه های مختلف می توانند کشور را از وابستگی ها خارج و روحیه اعتماد و خودباوری را در انها ارتقا بخشد.

 

پایان پیام/

کد خبر 314878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha