شعارزدگی و سطحی نگری پروسه تحول علوم را تهدید می‌کند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام اعرافی ورود دین به علوم انسانی را به سود بشر دانست و گفت: افراط و تفریط، شعارزدگی و سطحی نگری تحول علوم را با آسیب و مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه از افرادی است که در دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به دلیل نظریه پردازی تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی موفق به دریافت نخستین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی شد؛ در خصوص عملکرد کنگره با این این استاد درس خارج حوزه به گفتگو نشسته ایم:
حجت الاسلام اعرافی گفت: از یک چنین کنگره ها و نشست هایی از این دست دو انتظار می رود؛ نخست آن که بحث مورد نظر که در این زمینه تحول علوم انسانی و اسلامی شدن آن مد نظر است را عمق بخشند و موضوع به گفتگویی جدی تبدیل شده و تبادل افکار و آراء بیشتری در این خصوص انجام شود و محل مناقشه به محلی برای داد و ستد افکار و نظریات تبدیل شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دوم آن که اصل آن موضوع به عنوان سوژه اجتماعی مطرح شده و گفتمان سازی شود. در این راستا هدف اول تعمیق مساله و هدف دوم ترویج مساله یاد می شود.
امام جمعه شهر میبد تصریح کرد: به طور معمول کنگره ها در هدف دوم توفیق بیشتری پیدا می کنند و در مورد هدف نخست باید این حرکت ها را به صورت خوب و مناسب ارزیابی کنیم.
وی تاکید کرد: مقوله معارف دین و علوم انسانی، مساله بسیار پیچیده ای است و حرکت به سمت هدف مطلوب مستلزم حرکت ها و اقدامات زیرساختی در حوزه و دانشگاه است.
حجت الاسلام اعرافی در پاسخ به اینکه ضرروت تحول در علوم انسانی رایج چگونه تبیین می شود، عنوان کرد: البته این دیدگاه را قبول ندارم که کسی بگوید معارف اسلامی وقتی به جای علوم انسانی نشست، بشر را بی نیاز از مطالعات علمی خود می کند؛ این دیدگاه هم در علوم رفتاری و اجتماعی و هم در علوم طبیعی مطرود است و بشر با عقل خود می تواند به حقایقی دست پیدا کند و آن را بکار گیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دین برای تامین سعادت بشر است، نقاط تلقی دین با علوم انسانی بیش از سایر علوم دیگر است که باید تکلیف آن معلوم و روشن شود.
رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه بیان کرد: ما ذخایر غنی در معارف اسلامی خود داریم و اگر به آرمان های بشری نگاه کنیم، دین با وارد شدن در علوم انسانی سرنوشتی به سود بشر را رقم می زند و اقدام در این راستا در اعتقادت اسلامی وظیفه مسلمانان است.
وی یاد آور شد: گاه در این عرصه افراط و تفریط و شعارزدگی و سطحی نگری هایی دیده می شود که در تحول در علوم انسانی را با آسیب و مشکل مواجه می کند که باید در این زمینه دقت لازم را به کار گرفت.
پایان پیام/

 

کد خبر 316314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha