احترام به قبور بزرگان دین سیره ائمه چهارگانه اهل سنت است

خبرگزاری شبستان: آنچه در تاریخ ثبت شده این است که تمام پیروان مذاهب اسلامی و امت واحده پیامبر (ص) همواره چه در زمان خود ایشان یعنی در حیات حضرت محمد (ص) چه پس از ارتحالشان به زیارت قبور شهدا و صلحا می‌رفتند.

خبرگزاری شبستان: وهابیت که خود را سردمدار اسلام ناب می دانند و با این توهم هر چه پیروان دیگر مذاهب اسلامی به آن معتقد بوده و به عنوان آموزه بکار می گیرند را شرک و کفر می خوانند، خود دچار بزرگترین انحرافات فکری در اصلیل ترین آموزه های اسلامی هستند؛ از این رو در گفتگو با حجت الاسلام رحیم لطیفی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) العالمیه پیرامون یکی از انحرافات عقیدتی وهابیت به گفتگو نشسته ایم که در ذیل می آید:

 

یکی از اعتقادات انحرافی وهابیت که ظاهرا برخلاف سیره مسلمانان است، بحث زیارت قبور و ساخت بارگاه و بنا روی مزار است؛ این انحراف از کجا ناشی می شود؟

پیش از پاسخ باید بگویم به بنده به فراخور وضعیت شغلی خود (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) العالمیه) ارتباط با دانشجویان و طلاب از کشورهای مختلفی دارم و بر اساس یک تحقیق میدانی که در دیگر کشورهای اسلامی در این خصوص شده است، به صورت مصداقی به این مساله اشاره می کنم.

احترام به قبور در همه کشورها، برهه های زمانی و جوامع اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد و اینکه وهابیت چرا از این سیره موجود در اسلام و البته بشریت فاصله گرفته و به تخریب بارگاه ها و حرام دانستن زیارت اهل قبور روی آورده است، جای سوال و تعجب دارد. آنچه در تاریخ ثبت و ضبط شده این است که تمام پیروان مذاهب اسلامی و امت واحده پیامبر (ص) همواره چه در زمان خود ایشان یعنی حضرت محمد (ص) به زیارت قبور شهدا، حضرت حمزه و ... می رفتند چه پس از ایشان، اصحاب کبار به زیارت قبور می رفتند برای آنها با قرائت دعا و قرآن طلب مغفرت و آمرزش از درگاه الهی می کردند و چه پس از کبار، تابعین تا امروز.

اما در تحقیق میدانی که ما همراه با دانشجویان و طلاب کشورهای مختلف که در اول بحث اشاره کردم، داشتیم، این افراد تحقیقات خود را در کشورهای مبدأ آغاز کردند و نتیجه این شد که تمام کشورهای اسلامی زیارتگاه و بحث زیارت را دارند و کشوری نیست که از این قاعده مستثنی باشد. از دورترین کشورها و بلاد مختلف مانند سین کیانگ که جزو چین است، بنگلادش، مالزی هندوستان، پاکستان، قزاقستان، چچن، آذربایجان، ترکیه،آسیای میانه، قسمت هایی از قبرس، مراکش، الجزیره، آمریکای لاتین، حتی خود عربستان و هر کشوری که در آن امت پیامبر (ص) وجود دارد، زیارتگاه ها و مقابری موجود است که در آن بزرگانی خفته و مورد احترام مسلمانان هستند.

همچنین در این تحقیقات مشخص شد امت پیامبر (ص) و مسلمانان گاه به این مکان های مقدس مراجعه کرده، نذری می دهند و با بیان حاجت و شرح مشکلات و گرفتاری خود را آرام کرده و در برخی مواقع مشکل آنها برطرف نیز می شود.

حال سوال این است در جایی که زیارت قبور و محترم شمردن بارگاه ها از سوی مسلمانان امری مقدس شمرده می شود و در سیره پیشنیان و در زمان پیامبر (ص) نیز بوده است، چرا وهابیت از اجماع مسلمین خارج شده و بر خلاف امت پیامبر منحرف شده و بدعت گذاری در این سنت ها کرده است؟ آیا این فرقه ضاله نمی داند بدعت گذاری در اسلام حرام است و سبب خروج از دین می شود؟ چرا این گروه بر خلاف جریان مسلمین حرکت کرده و خود را با این عمل خارج از اسلام می کند؟

 

آیا در زمان احمدبن حنبل هم زیارتگاهی وجود داشته که مورد احترام قرار گیرد و افراد به زیارت آن بروند؟

بله، در زمان امام حنبلی، امام شافعی و دیگر بزرگان اهل سنت زیارتگاه هایی بوده و هست که همه مسلمانان به آن احترام می گذاشتند به عنوان مثال در شهر بلخ افغانستان بارگاهی وجود دارد که به قبر امام علی (ع) مشهور است و افراد زیادی به زیارت این مکان می روند حتی از آسیای میانه زائرانی به این مکان مراجعه کرده و برای تعمیر و بازسازی و آبادی این حرم هزینه می کنند. سوال اینجاست آیا تا کنون هیچ یک از امامان اهل سنت نفهمیدند بزرگ شمردن صلحا و این قبور و احترام به آن بدعت است و تنها محمد پسر عبدالوهاب این نکته را فهمید! سالیان سال است که بزرگان و علما در شهر بلخ و سایر نقاط جهان با این فرهنگ عجین بوده اند و این امر را تعظیم می کردند. مگر عالم دین تنها محمد بن عبدالوهاب است که این فرقه گمراه با تمسک به عقاید باطل او علیه مراکز علمی مسلمانان و آراء و عقاید آنها قد علم کرده و دیگران را مشرک و بدعت گذار در دین می خواند؟!

 

وهابیت خود را منتسب به امام حنبلی می داند؛ نظر این شخصیت در خصوص زیارت قبور چیست و آیا امام حنبلی به زیارت اهل قبور را مقدس می شمرده است؟

این ادعا که وهابیت خود را پیرو امام حنبلی می داند دروغ است چرا که آنچه در سیره امام حنبلی موجود است، احترام به قبور بزرگان دین و توجه به آنهاست. همچنان که در بغداد قدیم، مدینه قدیم و مکه مکرمه، قبور اصحاب پیامبر (ص)، مجتهدان و عالمان دین بوده و شرح حال هایی که بر سیره این بزرگان نوشته شده و در آن ذکر شده است که بارگاه باعظمت فلان بزرگ دین در این شهر است، خود گواهی بر این مساله است. بنابراین وقتی امام شافعی، امام حنبلی و دیگر بزرگاه اهل سنت خود قائل به احترام برای قبور بزرگان و صلحاء بوده اند چرا وهابیت خلاف این ماجرا عمل می کند و در دین بدعت می گذارد!

پایان پیام/
 

کد خبر 323297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha