ترویج تکثرگرایی دینی زیرپوست رمان و داستان

خبرگزاری شبستان: این نیست که کتابی را بخوانیم و عینا با بطلان آن اثر مواجه شویم چراکه افراد زبردستی این آثار را می‌نویسند، تشخیص آن مشکل است و از این جهت رهبری فرمودند: عرفان کاذب جنس بدلی عرفان حقیقی است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، برنامه «شب آسمانی» به تهیه کنندگی علیرضا قطبی، یکشنبه شب، 15 دی ماه با موضوع «عرفان و عقل» با حضور حجت السلام والمسلمین احمدحسین شریفی، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بر پایه این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین شریفی طی سخنانی اظهار کرد: اساسا برای رسیدن به حقیقت یک راه بیشتر وجود ندارد که همان حرکت در مسیر صراط مستقیم و توحید است.
وی ادامه داد: این در حالی است که مدعیان عرفان های نوظهور نظر دیگری دارند، برای مثال یکی از مدعیان عرفان های نوظهور یعنی دالایلامای چهاردهم که در دنیا بسیار مطرح است و 50 دکترای افتخاری دارد، می گوید: در این جهان آدم های مختلفی زندگی می کنند و کلا پنج میلیارد انسان روی کره زمین هر کدام سلائق مختلفی دارند بنابراین ما نیاز به پنج میلیارد دین داریم چراکه دین یک امر سلیقه ای و ذائقه ای است.
حجت الاسلام شریفی تصریح کرد: عقاید دالایلاما تا به این اندازه تکثرگرایی دارد، البته در این میان افراد و مدعیان مختلفی وجود دارند مثلا پائولو کوییلو همواره در رمان ها و آثار خود می گوید برای رسیدن به حقیقت فقط باید به دنبال رویا بود یعنی هر کس به دنبال رویاهای خود برود و صرف نظر از دین و مذهب به دنبال تحقق رویاهایش باشد، چون رسیدن به رویاها مساوی با دریافت حقیقت است.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: این عرفان ها به دنبال میدان دادن به شهوات، امیال و خواسته ها به صورت صرف هستند که پست ترین نوع آن شهوت جنسی است که از سوی برخی از این فرقه های نوظهور مطرح می شود.

وی عنوان کرد: کار معنویت اصیل دشوار است و اینگونه نیست که هر کسی بیاید و حرفی بزند حکایت از درستی آن سخن داشته باشد هر چند که آن سخن جذاب باشد ضمن آنکه در عرفان حقیقی عقلانیت یکی از پایه های اصلی است.

حجت الاسلام شریفی ادامه داد: اسلام اساسا به عقلانیت توجه ویژه ای دارد به طوری که 300 آیه در قرآن به تدبر و عقلانیت اشاره دارد و این در حالی است که اصول دین و روح تفکر مسیحی ضدعقل است، مثلا آنها معتقد به مرگ فدیه وار مسیح، تجسد خدا، تثلیث، گناه ذاتی بشر هستند که هیچ یک نه تنها با عقلانیت هم سویی ندارند بلکه از اساس بیان عقایدی تحریفی هستند، برای مثال «کرکگور» از عرفای معاصر می گوید تا زمانی که در مرحله عقل هستیم وارد ایمان نشده ایم چون ایمان واقعی یعنی پذیرفتن محالات که با عقل منافات دارد.

این پژوهشگر حوزه عرفان با بیان اینکه عرفان های کاذب در قالب های مختلفی ارائه می شوند، تصریح کرد: این نیست که مثلا کتابی را بخوانیم و در آن کتاب عینا با بطلان آن اثر مواجه شویم چراکه افراد زبردستی این آثار را می نویسند لذا حق و باطل یکی شده و تشخیص آن مشکل است و از این جهت مقام معظم رهبری فرمودند: عرفان کاذب جنس بدلی عرفان حقیقی است.
وی ابراز کرد: اولین بار در قرن سوم یکی از پیروان صوفیه عنوان کرد به عدد انسان ها، راه برای رسیدن به خدا وجود دارد که این سخن البته از یک بعد کاملا درست است چراکه استعدادها و ظرفیت های گوناگونی وجود دارد ضمن آنکه عرفان و معنویت برای ارتقای انسان است اما این مساله به این مفهوم نیست که بیاییم و دستورالعملی جداگانه برای همه تجویز کنیم مطابق آنچه که دالایلامو می گوید.
حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه اسلام برای دقایق مختلف زندگی اعم زمان کار و زمان فراغت برنامه دارد، بیان کرد: این برنامه ها همگی در مسیر رشد و تعالی ما است اما با این حال حرکت در مسیر وصول به عرفان مراتبی دارد که باید از سوی عارف اصیل بیان شود، بنابراین به طبع تعدد راه ها زیاد است و عارف اصیل به ظرفیت فرد نگاه کرده و او را راه می نمایاند، مثلا به او می گوید ذکر بگو و مواردی از این قبیل.

وی بیان کرد: این در حالی است که عرفان های دروغین و عده ای که به دنبال ترویج آنها هستند تنها دکانی باز کرده اند تا جنس بدلی خود را عرضه کنند در حالی که دین خدا تکیه بر قوانین و مقرراتی دارد و این گونه نیست که مبتنی بر سلایق افراد باشد.

حجت الاسلام شریفی خاطرنشان کرد: دالایلاموی چهاردهم سخن از سلایق دارد در حالی که خودش در میانمار مسلمانان را زنده زنده در آتش می سوزاند، پس نکته حرکت در مسیر عرفان اصیلی است که از سوی عارف اصیل بیان می شود و یوگا و مدیتیشن افراد را به حق نمی رسانند.
پایان پیام/
 

کد خبر 330050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha