آیه ولایت پس از خواندن کدام دعا بر رسول خدا (ص) نازل شد؟

حضرت زکریا پس از مشاهده رزق آُسمانی حضرت مریم (س) از خداوند تقاضای فرزند طیب کرد و فرشتگان در حالی که او در محراب مسجد نماز می‌خواند به او بشارت فرزندی به نام یحیی دادند.

خبرگزاری شبستان: مسجد، مهم ترین مرکز عبادی و عرفانی است که انسان می تواند با رفتن به مسجد از ذلت گناه به عزت طاعت و با صیانت نفس، به سیادت و سعادت و از وابستگی دنیا به وارستگی از آن و از رذایل نفسانی به ضایل اخلاقی و از آسایش جسمی به آرامش روحی و از خودبینی به خدابینی و از پایگاه طبیعی به بارگاه الهی نایل شود. عظمت و قداست مسجد به اندازه ای است که معماران و آبادکنندگان آن باید افرادی مومن و متولیان آن باید افراد متقی باشند. متن زیر گزیده ای از کتاب "114نکته از قرآن کریم پیرامون مسجد" است.

 

کمک گرفتن از نماز در مساجد

و استعینوا بالصبر والصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین.

در آیه شریف خداوند متعال دو رکن اساسی برای پیروزی بر مشکلات بیان کرده:

1- پایگاه نیرومند درونی صبر

2- تکیه‌گاه محکم برونی صلوه.

امام صادق (ع) می‌فرماید: هنگامی که با غمی از غم‌های دنیا روبرو می‌شوید، وضو بگیرید، سپس داخل مسجد شوید و دو رکعت نماز بخوانید و دعا کنید زیرا خداوند دستور داده از نماز کمک بگیرید.

روی عن الصادق انه قال: "ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضا فیدخل المسجد فیرکع و کعتین یدعو الله فیهما اما سمعت الله یقول و استعینوا بالصبر والصلاه".

در روایات دیگر نقل شده که پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) نیز هرگاه با مشکلی مواجه می‌شدند، دو رکعت نماز می‌خواندند.

 

اجابت دعا در مسجد

قرآن کریم بعد از آنکه دستور به توجه به خداوند و شرکت در مساجد را می‌دهد "...و اقیموا وجوهکم عند کل مسجد ..."، فورا می‌فرماید خداوند را خالصانه بخوانید و دعا کنید، "...وادعوه مخلصین له الدین ...". از اینجا معلوم می‌شود دعاکردن در مسجد اقرب به اجابت است و لذا نمونه اجابت دعای در مسجد را درباره حضرت زکریا می‌بینیم که وقتی آن حضرت مشاهده کرد در محراب برای مریم رزق آماده شده، از او پرسید ای مریم! این رزق از کجاست؟ گفت از ناحیه خداوند کلما دخل علیها زکریا المحراب وجه عندها رزقا قال یا مریم انی لک هذا قالت هو من عندالله ان الله یرزق من یشاء بغیر حساب. در اینجا بود که حضرت زکریا از خداوند تقاضای فرزند طیب کرد و فرشتگان در حالی که او در محراب مسجد نماز می‌خواند به او بشارت فرزندی به نام یحیی دادند.

 

مسجد و امدادگری به فقرا

روزی رسول خدا (ص) در مسجد مدینه نماز ظهر می‌خواند. حضرت علی (ع) نیز حاضر بود، فقیری وارد مسجد شد و از مردم خواست به او کمک کنند، هیچ‌کس به او خیری نداد. دل فقیر شکست و عرض کرد: خدایا گواه باش که من در مسجد رسول خدا درخواست کمک کردم ولی هیچ‌کس به من کمک نکرد. در این هنگام حضرت علی (ع) که در رکوع نماز بود، با انگشت کوچکش اشاره کرد، فقیر به جلو آمد و با اشاره علی (ع)، انگشتر را از انگشت علی (ص) بیرون آورد و رفت . رسول خدا پس از نماز به خدا متوجه شد و عرض کرد: پروردگارا! برادرم موسی از تو تقاضا کرد: رب اشرح لی صدری - و یسرلی امری - واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی واجعل لی وزیرا من اهلی - هارون اخی اشدد به ازری - و اشرکه فی امری، سینه مرا گشاده دار، کار مرا آسان کن و گره از زبانم بگشا، تا سخنان مرا بفهمند و وزیری از خاندانم برای من قرار بده، برادرم هارون را، به وسیله او پشتم را محکم گردان و او را در کار من شریک کن.

پس از این پیامبر اسلام عرض کرد: الهم اشرح لی صدری ، و یسرلی امری ، واجعل لی وزیرا من اهلی ، علیا، اشدد به ظهری . ترجمه :
پروردگارا سینه مرا گشاده دار - کار مرا بر من آسان گردان و وزیری از خاندانم برایم قرار بده که علی (ع) باشد، بوسیله او پشتم را محکم کن.

هنوز سخن پیامبر به پایان نرسیده بود که جبرییل نازل شد و این آیه را نازل کرد: انما ولیکم اللّه و رسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکاه و هم راکعون، سرپرست و رهبر شما، تنها خدا است و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع، زکات می پردازند.

به این ترتیب ولایت و رهبری علی (ص) پس از پیامبر از سوی خدا اعلام گردید.

 

بنابراین گزارش، کتاب 114 نکته از قرآن کریم پیرامون مسجد به قلم اکبر دهقان از سوی دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی و هنری مساج روانه بازار نشر شده است. از جمله مطالب گردآوری شده در این کتاب می توان به "رفعت مسجد"، " عدم تساوی در انگیزه مسجد سازی"، "وه تسمیه محراب مسجد"، "طریق ویرانی مسجد" و "احکام پس از ورود به مسجد" اشاره کرد. 

 

پایان پیام/ 
 

کد خبر 330408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha