کسب مقامات معنوی در ۸ ترم/فروش آرامش با نسخه‌های میلیونی

خبرگزاری شبستان: آرامش در دنیای پست‌مدرن گمشده‌ای است که به راحتی پیدا نمی‌شود و افرادی از این نیاز انسان‌ها سوء استفاده می‌کنند؛ جالب‌تر آنکه با ادعای عرفان ناب اسلامی احکام و دستورات اسلام را رد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آسمانی» به تهیه‌کنندگی علیرضا قطبی، یکشنبه‌شب،‌29 دی ماه با موضوع «بررسی علل گرایش به عرفان‌ها و نحله‌های نوظهور» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا قاسمی، کارشناس مذهبی روی‌آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی با اشاره به رویکرد و اعتقادات پیروان برخی فرق نوظهور اظهار کرد: همواره افراد مختلفی به نام انرژی‌درمانی دور یکدیگر اجتماعی را تشکیل می دهند و شیادانی به واسطه همین مشکلات این افراد را دور یکدیگر جمع کرده و جذب‌شان می‌کنند.
وی ادامه داد: اهداف این افراد از اساس چیز دیگری است و بررسی عوامل جذب این فرقه‌ها می‌تواند اثر شایانی در تبیین مساله داشته باشد،‌ در واقع یکی از علل جذب افراد به این نحله‌ها و عرفان‌های نوظهور، کسب قدرت های ماورائی، ‌به دست آوردن طلسمات و ارتباطات برخی موجودان ماورائی است که این مساله جنبه منفی قضیه است که افراد به این دستاویز به فرقه‌های نوظهور متوسل می‌شوند. 

حجت‌الاسلام قاسمی تصریح کرد: بعضا برخی افراد نیز از جنبه مثبت وارد این فرقه‌ها می‌شوند، یعنی فکر می‌کنند که رسیدن به مقامات معنوی در هشت ترم شرکت در کلاس‌های این فرقه‌ها ممکن است و امکان دارد فرد بتواند با این تعاملات به درجه‌ای برسد که با امام زمان (عج) ارتباط داشته باشد.
این پژوهشگر گفت: برای مثال خانمی از همسرش شکایت می‌کرد و می‌گفت او شغل‌اش را رها کرده است و در کلاس‌های این فرقه‌ها شرکت کرده است و زیر نظر یک مربی زن دوره‌ها را گذرانده و خودش یک مربی شده است و دارد بنیان خانواده را از هم می‌پاشد، این زن می‌گفت شوهرش در ساعاتی در روز دچار حالات عصبی مثل صرع می‌شود و بدن‌اش می‌لرزد و بعد جواب می‌دهد که دارم با این کار ویروس‌های بدنم را بیرون می‌ریزم که این تعبیر را رهبر این فرقه نیز به کار می برد، ‌در واقع آنها معتقدند که این لرز ناشی از ارواح گذشتگان است یا نیروهای غیرارگانیک یا همان «جن»،‌ این در حالی است که تناسخ را رد می‌کنند اما در عمل همان اعتقاد به تناسخ را دارند.
حجت الاسلام قاسمی ادامه داد: این مربی یا مستر می‌گفت با این کار دارد ویروس‌هایش را بیرون می‌ریزد و حالا تا چه زمانی بخواهد به این کار ادامه دهد معلوم نیست، همسر این شخص می‌گفت که شوهرش که مهندس ارشد عمران بوده است شغل‌اش را از دست داده است و دو هفته با زنی که مربی‌اش بوده است معلوم نیست کجا رفته بود و بعد نکته دیگر این که این شخص بیان می‌کرده است وقتی شروع به لرزیدن می‌کند برایش قرآن بخوانند با این تعبیر که موجودات غیرارگانیک موجود در بدن‌اش مذهبی هستند بنابراین باید برایشان قرآن بخوانند! 

وی بیان کرد: اگر این فرقه‌ها می‌گفتند که مثلا از سنخ جادو و طلسمات سرخ‌پوستی منظورش است یا هر چیزی دیگر تابلویش معلوم بود اما معلوم نیست چون می‌گویند ما داریم عرفان اصیل ایرانی اسلامی را بیان می‌کنیم و به ما الهام شده است؛‌ حال تصور کنید در عصر انفجار اطلاعات و دنیای پست‌مدرن انسان‌ها به علت اینکه در پی آرامش هستند به چه مسیری کشانده می‌شوند در حالی که آرامش گمشده‌ای است که به راحتی پیدا نمی‌شود و متاسفانه افرادی از این حس انسان‌ها سوء استفاده می‌کنند. 

این پژوهشگر تاکید کرد: برای مثال دالایلامو رهبر بوداییان تبت می‌گوید مهم این است که به آرامش برسید چه با خدا چه بی‌خدا،‌ در حالی که در مبانی اسلامی اصل بر نزدیک شدن به خداست چنانچه آمده است: الا بذکر الله تطمئن القلوب. 

وی با بیان اینکه آرامش‌طلبی دستاویزی برای جذب افراد در نحله‌های نوظهور شده است، ابراز کرد: از بعد روانشناسی‌ اگر کسی بخواهد به آرامش برسد باید تجربه اوج را داشته باشد، ‌مثلا شب‌های قدر برای هر فرد مسلمان چنین تجربه‌ای را به همراه دارد که فرد قبل و بعد از شب قدر چنین حسی را نداشته است، ‌یا فردی که به قله می‌رود احساس اوج می‌کند،‌ این حس دقیقا چیزی است که در نحله‌های معنوی بیان می‌شود.
حجت الاسلام قاسمی در این راستا عنوان کرد: ‌برای مثال فردی مربی این فرقه‌ها شده بود و نماز نمی‌خواند به او گفتم مگر اعتقاد نداری که قرآن حق است، در قرآن آمده است که نماز شما را نگه می‌دارد، این فرد جواب داد من وقتی به این راه (فرقه) رفتم به من گفتند نمی‌توانی همزمان دو مدیتیشن را داشته باشی چون اثر نمی‌گذارد! این امر نشان می‌دهد وقتی فردی فرهیخته پایه‌های ایمان قوی نداشته باشد پایش می‌لرزد،‌ ضمن آنکه رهبر یکی از این فرقه‌ها کتابی به نام نماز دارد و در این کتاب می گوید چون ما نمی‌توانیم به اوج قضیه (نماز)‌ برسیم باید نماز را کنار بگذاریم. 

این استاد حوزه تصریح کرد: از دلایل دیگری که برخی افراد جذب این فرقه‌ها می شوند آن است که رهبران این فرقه‌ها به مراجعان جواب صریح می‌دهند،‌ یعنی افرادی که صرفا دنبال جواب برای سوال خود هستن به آنها مراجعه می‌کنند و جوابی را می‌گیرند و چون با جواب صریح مواجه شدند اقلا تکلیف‌شان معلوم شده است حتی اگر جواب غلط باشد،‌ این یک رویکرد روان شناسانه است که این فرقه‌ها از آن بهره می‌گیرند و افراد را جذب می کنند.
وی در ادامه سرخوردگی فرهنگی و عدم پذیرفتن زندگی فعلی شخص،‌مشکلات خانوادگی،‌ عدم توان در (نه) گفتن،‌ زودباوری و سادگی،‌ کسب ثروت را از دیگر عوامل جذب شدن برخی افراد به این فرقه‌ها دانست و خاطرنشان کرد:‌ از جمله اهداف رهبران این فرقه‌ها کسب ثروت است، ‌بعضا افراد بیکار بوده‌اند و در دوره‌هایی شرکت کرده و مربی شده‌اند و این کلاس‌ها برای آنان درآمدهای میلیونی آورده است،‌ مثلا یکی از این افراد می گفت به او الهام شده است «خمس» باطل است اما از آن طرف واجب کرده بود که کسانی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند یک‌پنجم از درآمدها را به حساب او واریز کنند.
پایان پیام/
 

کد خبر 334120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha