بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پروژه های نیمه تمام تکمیل نمی شود

خبرگزاری شبستان: استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت و منابع مالی بسیار بالای بخش خصوصی، گفت: بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پروژه های نیمه تمام تکمیل نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، مجید خدابخش، استاندار اردبیل، صبح امروز( 26 بهمن) در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل، اظهار داشت: متاسفانه در سال های گذشته با برنامه ریزی های اشتباه شاهد فرار سرمایه گذاران بخش خصوصی از استان اردبیل بوده ایم.


وی، با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید در تکمیل پروژه های نیمه تمام استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، افزود: ما در مناطق مختلف شاهد بوده ایم که صنعت قوی و پایدار باعث توسعه منطقه شده است به طوری ما در بحث کشت و صنعت مغان دیدیک که به خاطر وجود کشت و صنعت فرودگاه پارس آباد نیز در آن منطقه راه اندازی شد.


استاندار اردبیل، با اعلام اینکه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام کشور بیش از 213 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: این در حالی است که بودجه عمرانی کشور 37 هزار میلیارد تومان است و ما شاهد هستیم که با وضعیت اعتباری موجود پروژه ها تا ده سال آینده نیز تکمیل نمی شوند.


خدابخش، با یادآوری اینکه برای بشر هر روز نیاز جدیدی ایجاد می شود و ما با این وضع نمی توانیم پروژه جدیدی را آغاز کنیمف ادامه داد: بودجه عمرانی دولت در سال بعد تنها به پروژه هایی تعلق می گیرد که پیشرفت بالای 80 درصدی داشته باشند و به پروژه های تازه شروع شده تعلق نخواهد گرفت.


وی، درمان اصلی این درد را تنها استفاده از ظرفیت بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بر مدیران دستگاه‌های اجرایی لازم است که در برنامه‌ریزی‌های خود پروژه‌های عمرانی ای را در نظر بگیرند که توجیه اقتصادی برای منطقه و کشور داشته باشد چراکه سرمایه گذار بخش خصوصی در ابتدای کار به نتیجه و سود آن فکر می کند و اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد انتظار همکاری آنها با دولت انتظاری بیهوده است.


استاندار اردبیل، استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از راهکارهای تکمیل پروژه های استان توصیف کرد و بیان داشت: استان اردبیل تاکنون از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده نکرده است و به همین خاطر این صندوق این امکان را برای استان اردبیل فراهم کرده است که هیچ سقفی برای دریافت تسهیلات و اعتبارات نداشته باشد.


خدابخش در پایان سخنان خود تعریف پروژه برای استفاده از تسهیلات این صندوق را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: مدیران دستگاه های اجراییی باید با استفاده از ابزار مشارکت در پروژه ها و همکاری با پیمانکاران معتبر زمینه تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام را فراهم نمایند چراکه تکمیل نشدن پروژه ها برای دولت هزینه استهلاک و جایگزینی در پی دارد.


پایان پیام/
 

کد خبر 343454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha