اهتمام به پرداخت زکات وظیفه ملی اسلامی است/ساخت مسجد از مصارف زکات

خبرگزاری شبستان: رییس مرکز فقهی جوادالائمه (ع) گفت: زکات برای اصلاح جامعه و مصارف عمومی ملی و تنظیم روابط ملی اسلامی در نظر گرفته شده و اهتمام به انجام آن وظیفه ملی اسلامی است.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) وعضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شبستان در مشهد اظهار داشت: زکات برای اصلاح جامعه و مصارف عمومی ملی و تنظیم روابط ملی اسلامی در نظر گرفته شده و اهتمام به انجام آن وظیفه ملی اسلامی است.


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه نعمت هایی که از سوی پروردگان به بندگان ارزانی شده است زکات دارد و ادای زکات موجب خشنودی خداوند می شود.


وی با بیان اینکه علم، اندیشه، فهم، هنر، صبر، مقاومت همه و همه زکات دارند، افزود: پرداخت زکات در رابطه با هر آنچه که بتواند به دیگران سود عقلائی و شرعی برساند ضروری است.


عضواتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که اگر قرار است زکات بر اساس سفارش خداوند "خذ من اموالهم" باشد باید هزینه کرد آن نیز علنی و مشهود باشد، گفت: اگر" لکل شی زکواة "عملی شود خواهیم دید که چه گلستان و رفاهی در جوامع بشری ایجاد می شود.


وی افزود: درهر نفسی که می کشیم زکاتی قرار دارد که اگر ادا شود نعمات افزایش یافته و به رفاه معنوی و مادی دست می یابیم و اگر رها شود به گمراهی سقوط می کنیم.


حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه بر اساس روایات نقل شده از معصومین(ع) همه جوارح بدن چون چشم، گوش، دست، پا و مو زکات دارند، گفت: بیشترین و بهترین زکات بر عهده زبان است چرا که اختیار زبان در دست انسان است که چه بگوید کی و کجا بگوید، سکوت کجا و تکلم کجا و به چه اندازه حرف بزند.


رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع) از مصارف زکات در جامعه ساخت مسجد، حسینه ها، آب انبارها، غسالخانه ها، فضاهای آموزشی، فضاهای ورزشی، کتابخانه عمومی، مراکز درمانی، مکان های نظارتی و امنیتی عنوان کرد.


وی با بیان اینکه ازجمله موارد مصرف زکات درحال حاضر مواردی چون آزادی زندانیان بی گناه، مخارج بیمارستانی مریضان صعب العلاج، ساخت مدارس و بیمارستان و ایجاد خیریه های کمک رسان است، افزود: ساخت راههای روستایی، تامین آب و برق و گاز، تهیه جهیزیه، تامین دارو و پوشاک، لوازم التحریر و خوراک و امثال آنها از جمله موارد مصرف زکات  است که این نوع مصرف البته با توجه به فتاوای فقها و اجازه از مراجع ذیصلاح و ولایت امر مسلمین امکان پذیر است.

 

پایان پیام/

کد خبر 346068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha