استان اردبیل پتانسیل تهیه محصولات غذایی ارگانیک را دارد

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور، گفت: استان اردبیل پتانسیل تهیه محصولات غذایی ارگانیک و طبیعی به خصوص در شهرستان و منطقه خلخال را دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، محمدرضا جهانسوز، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور، پیش از ظهر امروز (6 اسفند) در همایش ارگانیک و سلامت و امنیت غذایی در اردبیل که در محل سالن ولایت سپاه برگزار شد، اظهار داشت: مسئله دادن غذایی سالم به مردم یک مسئله قانونی و جهانی است و در دنیا اهمیت بسیاری برای آن قائل بوده و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حساسیت فراوانی به این موضوع دارند.


وی، در خصوص غذای سالم و ارگانیک (طبیعی) روزانه مردم، بیان کرد: هر غذای ارگانیکی (طبیعی) سالم است و متخصصین این امر در حوزه های پژوهشی داخلی و خارجی به این مسئله رسیده و تاکید دارند و در همین راستا ما در مناطق روستایی تلاش می‌کنیم شبکه شباب را راه‌اندازی کنیم.


جهانسوز، آلاینده زیر مجاز، طبیعی بودن و سیستم ارگانیک طبیعی هر محصول غذایی را متفاوت دانست و گفت: مدیریت صحیح و مقرراتی در این حوزه از جمله شاخصه های است که باید مدنظر قرار گیرد چراکه غذای سالم که عاری از هرگونه مصرف کود و سموم باشد، باید در جامعه ترویج یابد.


وی، با بیان اینکه استان اردبیل پتانسیل تهیه محصولات غذایی ارگانیک به خصوص در منطقه خلخال را دارد، تصریح کرد: فرآیند بازنگری، استاندارد سازی تولیدات کشاورزی و علمی بودن هر گونه فعالیت در این زمینه از جمله مواردی است که باید در پیشرفت استان و امنیت غذایی مردم این استان مد نظر قرار گیرد.


رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور، با اشاره به اهداف سه گانه این همایش، گفت: هدف اصلی همایش ارگانیک فراهم کردن غذا و رکن دوم آن دسترسی آسان به غذا (یعنی اینکه مردم بتوانند دسترسی کامل را از لحاظ اقتصادی داشته و خرید غذایی سالم را برای امرار و معاش خود داشته باشند) و سومین و اصلی ترین هدف کاربرد و استفاده مطلوب از غذا در زندگی است.


جهانسوز ادامه داد: میزان تولیدات داخلی کشور 4 الی 5 برابر پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که واردات محصولات گندم 5 تا 7 میلیون تن طبق آمارهای اعلام شده توسط مسئولین افزایش پیدا کرده است که مطابق مستندات حجم واردات کشور تا 13 میلیارد دلار نیز رسیده است.


این مقام مسئول، آمار واردات ذرت و روغن های گیاهی را در وابستگی بالایی با آمار 90 درصد و کنجاله سویا را تا 90 درصد بیان کرد و گفت: این مهم برای کشور غنی مثل ایران مایه تاسف است که آمار وابستگی آن در حد بالایی قرار دارد و از آنجایی که واردات به نوعی وابستگی تلقی می شود باید این معضل رفع شود.


رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی کشور، در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه بخش عمده ای از درآمد نفتی کشور نیز به امر واردات اختصاص داده شده است، اضافه کرد: امر کشاورزی به مانند یک علم است و مثل هر علم دیگری نیاز به استاندار سازی و بازنگری تولید دارد که امیدواریم مهندسان ما با توجه به ضرورت تحقق این مهم اقداماتی را انجام دهند.


پایان پیام/

کد خبر 347068

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha