کانون‌ها چگونه می توانند جایگاه‌ تولید فکر و ایده‌های فرهنگی باشند؟

خبرگزاری شبستان: یک کارشناس حوزه دین با اشاره به جایگاه کانون‌های مساجد به عنوان مرکز تولید فکر و ایده‌های فرهنگی در جامعه گفت: اراده جمعی در کانون‌های مساجد می‌تواند موجب رخداد اتفاقی مهم در حوزه فرهنگ شود.

خبرگزاری شبستان: موضوع فرهنگ یکی از مباحث بسیار مهم در جامعه ما به شمار می آید در این میان مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد هم در ترویج فرهنگ مطابق با آموزه های اسلامی_ ایرانی نقش قابل توجهی دارند. در همین راستا خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد با حجت‌الاسلام مرتضی وافی، مدیرعامل مؤسسه خانه خورشید و عضو شورای فرهنگی مسجد جمکران و مدیر مرکز توسعه فعالیت‌های مهدوی گفت‌وگو داشته است که آنچه می خوانید حاصل این گفتگو است.

 

- ابتدا بفرمایید در حوزه ترویج فرهنگ اسلامی چه دستگاه ها و نهادهایی نقشی تاثیرگذار دارند و این دستگاه ها چگونه می توانند نقششان را در ارتقای فرهنگ موثر ایفا کنند؟

در حوزه فرهنگ و مبانی فرهنگی سه دسته عناصر تأثیرگذار دخیل هستند. دسته اول دستگاه هایی هستند که در بحث های فکری همچون نظریه‌پردازی، آزاداندیشی و تولید فکر و علم فعالیت دارند و به نوعی مجموعه‌های دانش‌بنیان و دانشگاه ها جزء همین عناصر به شمار می آیند که مبانی، پایه‌های فکری و مباحث فرهنگی و دینی را تبیین، پایه‌گذاری، تشریح و تدوین می‌کنند.

 

دسته دوم کسانی هستند که زمینه‌های آموزشی و تبدیل آن مبانی فکری به محتوا را بر عهده دارند که باید گفت  اساتید دانشگاه و مجموعه‌های آموزشی که در کشور وجود دارند، جز این گروه هستند که بحث تربیت جامعه در موضوع فرهنگ را بر عهده دارند و در قالب بیان و قلم در جامعه و در رسانه‌ها موضوع فرهنگ را شکل می‌دهند و تکثیر می‌کنند.

 

دسته سوم کسانی هستند جنبه‌های ترویجی و تبلیغی در حوزه فرهنگ را بر عهده دارند، این افراد همان محتواهای تولیدشده را با مدیریت رسانه‌ای صحیح به دست جامعه می رسانند و با در نظر گرفتن سلایق مختلف و مخاطبان متفاوت و با در اختیار داشتن موقعیت‌ها، مکان‌ها، زمان‌ها و حوزه‌های ترویجی و تبلیغی همانند رسانه‌ها و مطبوعات در رابطه با موضوع فرهنگ فعالیت دارند.

 

این سه دسته عناصر تأثیرگذار فرهنگی باید در حوزه‌های خود بدون موازی‌کاری در موضوع فرهنگ فعالیت‌ داشته باشند و بدون توجه به خلأها و نقص‌ها در راستای جبران ضعف ها و عقب‌ماندگی ها در حوزه فرهنگ و مبانی فرهنگی تلاش کنند و از برنامه‌های سلیقه‌ای و برداشت‌های شخصی در حوزه فرهنگ خودداری کنند و کارهای سطحی و مقطعی که به صورت برنامه‌های کوتاه‌مدت انجام می شود را به صورت برنامه های میان ‌مدت و درازمدت در نظر بگیرند. 

 

 - در حوزه فرهنگ سهم مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری در جوار مساجد چیست؟ 

ما بر اساس مبانی انقلابی، مساجد را یک سنگر می‌دانیم و در واقع مساجد سه اتفاق مهم را راهبری می‌کنند. اول حفظ جامعه از هجمه‌های دشمن. زیرا که در حال حاضر جنس هجمه‌های دشمن از جنس معادلات فرهنگی و در راستای تهی کردن جامعه از اندیشه‌ها و باورهای دینی و اسلامی است. طبیعتا از این جهت کانون‌های فرهنگی هنری  می توانند به عنوان پیشتازان عرصه فرهنگ در این سنگر نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. سنگر مسجد و به تبع آن کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند نیروهای خود را برای فتح قله‌های فرهنگی آماده کنند.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از جایگاه‌های تولید فکر، طرح و ایده‌های فرهنگی در جامعه به شمار می آیند.  و در حال حاضر شاهد هستیم که نیروهای خلاق و فعالی در این مراکز مشغول به فعالیت هستند که نقش مهم آنها را نباید نادیده گرفت.

 

نکته دیگر به عنوان ویژگی‌های کانون های فرهنگی هنری مساجد  که می توان به آن اشاره کرد، این است که   کانون فرهنگی هنری مسجد محل تجمع و تمرکز محسوب می شود و اراده جمعی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌تواند یک اتفاق مهم در حوزه فرهنگ ایجاد کند. جلسات هم‌اندیشی، پاسخ به نیازهای جوانان در موضوعات روز، تشویق و ترغیب جوانان در عرصه‌های دینی خودش یک حرکت رو به جلو است که کانون‌های مساجد نباید از این عرصه غافل شوند در واقع پتانسیل های فعالی که در کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند، می توانند کانون فرهنگی هنری مساجد را نه تنها محل تجمع بلکه محل توسل برای رفتارهای دینی اجتماعی و تقویت حوزه‌های فرهنگی جامعه مبدل کنند.

 

- ارزیابی شما از فعالیت های فرهنگی هنری مساجد در مقایسه با دیگر مجموعه‌های مردم ‌نهاد چیست؟

عملکرد کانون‌های فرهنگی هنری با دیگر مجموعه‌های مردم‌نهاد قابل مقایسه نیست و در واقع باید گفت از یک اولویت در عملکرد برخوردار است. به دلیل آنکه فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ریشه در دین دارند. در روایتی آمده است که در فردای قیامت سه چیز از مردم جامعه شکایت می‌کنند اول مساجد که رها شده‌اند و مردم آنها را خالی گذاشته‌اند، در روز قیامت از جامعه شکایت می‌کنند که تنها گذاشته‌ شده اند و از آنها بهره‌ برده نشده است.

 

دوم عالم دینی و روحانی خود ساخته و خود پرداخته‌ای که از نظر اخلاقی ساخته شده است، فردای قیامت این گروه هم از جامعه و مردم شکایت می‌ کنند که مردم آنها را ترک کرده اند و از آنها بهره‌مند نشده اند. سومین گروهی که فردای قیامت شکایت از جامعه خواهد داشت قرآن کریم است که مهجور مانده است.

 

به اعتقاد من کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هر سه ویژگی را دارند زیرا که در مسجد، تحت نظر یک عالم دینی به عنوان امام جماعت و افراد متدین، مبانی دینی را در جامعه ترویج می دهند و با اخلاق اسلامی و سعه صدر جوانان  فعال کانون‌ها را هدایت و حمایت می کنند و بعد آنکه مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد پایگاه و کانون قرآن به شمار می آیند. به نظر من فردای قیامت مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد بتوانند در مقابل خداوند رو سفید باشند و در مقابل این گله ها و شکایت ها سربلند باشند.

 

- محورها و مباحثی که لازم است امروز مورد توجه کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گیرد بیشتر شامل چه موضوعاتی می شود؟

لازم است توصیه مقام معظم رهبری بر مسئله حفظ قرآن، آشنایی با معنای قرآن و تدبر در قرآن در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد. 

 

ماه مبارک رمضان بهار قرآن است اگر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این توفیق را  داشته باشند که بذر تدبر و آشنایی با قرآن در ماه مبارک رمضان را در دل مردم و جوانان رویش دهند، آن موقع است که می‌توانیم یک حرکت رو به جلو در این زمینه داشته باشیم.

 

 دومین موضوعی که باید در کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه قرار گیرد، موضوع نماز است که نباید از آن غافل بود، به نظر من کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در این زمینه فعال باشند زیرا که پایه و رکن دین ما نماز است و نمازی که در مساجد اقامه می‌شود، نشانه و نمادی برای دین‌داری و نیز پایه و ستون دوری از بدی‌ها و گرایش به خوبی از نماز آغاز می‌شود ترویج فرهنگ نماز به عنوان یکی از مسایل مهم باید مورد توجه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باشد.

 

ترویج روحیه انقلابی از دیگر مواردی است که باید در کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد اهتمام قرار گیرد. امروز جوانان ما نیاز دارند که با مبانی انقلابی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و پایه‌گذار انقلاب اسلامی و دیدگاههای مقام معظم رهبری آشنا شوند. اگر این موضوعات در کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه باشد ما در کانون های فرهنگی هنری با جوانانی فعال در عرصه مختلف سازندگی مواجه می شویم که در سنگر مسجد و در پایگاهی با عنوان کانون های مساجد دور هم جمع شده اند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 373773

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha