چشیدن غذا اگر به حلق برسد در چه صورت اشکال ندارد؟

خبرگزاری شبستان: روزه داری که غذا را می چشد اگر از قبل بداند چشیدن غذا باعث می شود غذا به حلق او برسد نباید غذا را بچشد وگرنه روزه اش باطل می شود.

خبرگزاری شبستان: یکی از ابهام ها و اشکالاتی که ممکن است برای روزه داران به ویژه زنان خانه دار یا آشپزها و سرآشپزهای حرفه ای در طول ماه مبارک رمضان پیش بیاید بحث چشیدن غذاست. از آنجایی که بخش اعظمی از غذاهایی که در طول ماه میارک به منظور صرف در وعده افطاری، شام یا سحری طبخ می شود پیش از موعد افطار است و از سوی دیگر آشپز یا زن خانه دار نمی تواند بدون چشیدن غذا از اندازه مواد ریخته شده در غذا به ویژه چاشنی هایی مثل نمک و ادویه اطمینان حاصل کند بنابراین این پرسش پیش می آید که در طول ماه میارک رمضان چه راهکاری در این باره می توان اتخاذ کرد.
برخی از زنان خانه دار برای این که این چالش را از سر راه بردارند از کودکان نابالغ که هنوز روزه گرفتن بر آن ها واجب نشده است استفاده می کنند و برای تست و چشیدن غذا از کودکان خود کمک می گیرند که البته شاید نتواند آن اطمینانی که به قوای چشایی خود دارند در این باره حاصل کنند. از سوی دیگر ممکن است زنان خانه داری هم باشند که اطمینان و امیدواری چندانی به این روش نداشته باشند یا این که موقع طبخ غذا کودکان آن ها در خانه نباشند یا اصلا خانواده هایی باشند که کودک نابالغ در خانه آن ها نباشد. در این صورت چه باید کرد؟
خوشبختانه فقها در این باره آزادی عمل خوبی به زنان خانه دار و کسانی که به صورت حرفه ای مبادرت به آشپزی می کنند داده اند تا هم فریضه روزه داری را به جا بیاورند و هم امور خانه داری یا حرفه ای آن ها معطل نشود.
اگرچه آغاز سرفصل های مبطلات روزه خوردن و آشامیدن است و در این باره هیچ استثنایی نمی توان قائل شد و سختگیری ها در این باره بسیار است اما بسیاری از آیات عظام بر این قضیه صحه گذاشته اند که جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولا به حلق نمی رسد - اگر چه اتفاقا به حلق برسد - روزه را باطل نمی کند . ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می رسد چنانچه فرو رود ، روزه اش باطل می شود و باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است
آیت الله مجتهدی در یکی از سخنرانی هایشان بر این موضوع انگشت می گذارند و می فرمایند: اگر کسی که می خواهد با زبان روزه، غذایی را بچشد می داند که به حلق اش نمی رسد اشکال ندارد غذا را بچشد اما اگر مثلا زنی که آش رشته را می چشد بداند که نمی تواند بدون آن که چیزی از آن آش به حلق اش برسد غذا را بچشد مجاز نیست و نمی تواند بچشد. البته جویدن غذا و چشیدنش اگر اتفاقا چیزی از آن غذا هم به حلق برسد اشکالی ندارد. - ممکن است این قسمت از بیان آیت الله تناقض آمیز به نظر برسد اما ایشان در ادامه توضیحات بیشتری می دهند - یعنی هیچ روزی این اتفاق نمی افتاد. به این معنا که چشنده غذا هر روز بدون آن که ذرات آن غذا به حلق او برسد غذا را می چشید حالا دفعتا یک روز این اتفاق افتاد در آن صورت روزه آن فرد صحیح است و روزه اش باطل نمی شود اما برای کسی که می داند از اول نمی تواند به گونه ای غذا را بچشد که غذا به حلق او نرسد اگر با علم به همین موضوع غذا را بچشد و باقیمانده و بخشی از غذا به حلق او برسد در آن صورت روزه آن فرد باطل است.

 

پایان پیام/

کد خبر 380129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha