تکفیری‌ها در بعد نظر و عمل سبک زندگی اسلامی را تخریب می‌کنند

خبرگزاری شبستان: جریان‌های تکفیری مانند وهابیت اعتقاد دارند، هر آنچه مخالف با اصول آنها باشد، بدعت و شرک است و اگر فردی آگاهانه و عامدا این کار‌ها را انجام دهد، کافر بوده و جان و مالش حلال است.

خبرگزاری شبستان: "اگر بخواهیم جریان تکفیری ها را از نظر تاریخی مورد بحث و بررسی قرار دهیم منشا آنها به صدر اسلام برمی گردد اما تشدید این افکار و رخنمایی بیشتر جریان هایی اینچنینی بیشتر به زمان شکلگیری وهابیون و جریان هایی که با استعمار انگلیس رابطه داشته اند، برمی گردد"؛ این جملات بخشی از گفتگوی ما با حجت الاسلام محمد طاهر رفیعی، محقق و پزوهشگر حوزه و دانشگاه درباره عقاید تکفیری ها است که مشروح آن را می خوانید: 
 

جریان های تکفیری و اقدامات خشونت بار آنان چه تاثیری بر پروسه اسلام هراسی دارد؟
در پاسخ به این سوال یک پرسش اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه جریان های تکفیری یک جریان درون اسلامی است که ربطی به اسستعمار و استبداد ندارد یا برعکس؟
روشن است اینکه بسیاری از این جریان های تکفیری زمانی شکل می گیرد و فعالیت های خود را آغاز می کند، که استعمار انگلیس فعالیت های خود را برای تاثیرگذاری و اختلاف افکنی در بین مسلمانان و دولت های اسلامی کلید زده است و باعث تضعیف خیلی از کشورهای اسلامی می شود و بدین وسیله موجب می شود، یکسری جریان هایی شکل بگیرد که جریان ها و فرقه های مخالف و مذاهب دیگر را تکفیر می کردند.

 

جوامع اسلامی از گذشته نسبت به تکفیر چه نگاهی داشته اند؟ 

تکفیر قضیه مهمی در جهان اسلام است زیرا باعث تفرقه می شد بهانه ای در دست افراد ناآگاه می انداخت تا افرادی که جدیدا وارد گود و میدان می شدند با استفاده از اینکه فلان فرقه و گروه کافر است عملا برای مبارزه با جریان های مخالف و متنوع دیگر وارد شوند. این مبارزه با جریان های مختلف قطعا دستاوردهای مثبتی برای استعمار داشت.

 
جریان های تکفیری با جریان های انحرافی مشابه صدر اسلام چه شباهت هایی دارند؟
ما یک سری اصول و قواعد کلی در صدر اسلام داشته ایم که در قرآن و سنت آمده و صحابه نیز به آن عمل می کرده اند حال جریان های تکفیری مانند وهابیت اعتقاد دارند که هر آنچه مخالف با این اصول اولیه است، انجام شود بدعت و شرک است و اگر فردی آگاهانه و عامدا این کارها را انجام دهد، کافر است و جان و مالش حلال است.
تکفیری ها با گروه هایی که در صدر اسلام انجماد فکری داشته اند، شباهت دارند زیرا امثال خوارج در صدر اسلام جمود فکری داشتند و اصولی را پذیرفته بودند که فکر می کردند تمام اسلام همین بوده و هست و هر جریانی که خارج از این نحله باشد خارج از اسلام می شود و به همین خاطر دیگران را تکفیر می کردند.
به همین خاطر این انجماد فکری در جریان های تکفیری فعلی نیز مشکل ساز شده و آنها می پندارند تمام اسلام فقط باید روی اصول آنها بچرخد به همین خاطر هر فرد و گروهی که خارج از از این اصول مورد قبول آنها حرکت کند را فردی می دانند که مشرک و بدعت گذار و کافر است.


تکفیری ها باعث شده اند چه آموزه هایی از سبک زندگی اسلامی زیر سوال برود؟
آنها از دو راه تئوری و عملی آموزه های اسلامی را تخریب می کنند، از نظر تئوری بیشتر روی شیعیان و عقاید آنها تکیه می کنند و اینکه ما شیعیان خیلی از صحابه را قبول نداریم و برخی را لعن می کنیم اما تکفیری ها معتقدند باید احترام آنها نگه داشته شود زیرا آنها افرادی بودند که قرآن را زنده نگه داشته و به نسل های بعدی آموخته اند!
آنها از نظر عملی هم روی زیارت و نذر و مراسم های مختلف شیعه بحث دارند و مطرح می کنند ما در صدر اسلام چیزی به نام توسل، زیارت و نذورات نداشته ایم و شما با انجام این کارها مرتکب بدعت شده اید و شما این کارها را طوری انجام می دهید که از این طریق از خدا و قرآن فاصله می گیرید و مرتکب شرک و کفر می شوید. 

پایان پیام/
 

کد خبر 383300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha