برنامه هایی که می توانست با کیفیت بهتری ارائه شود

خبرگزاری شبستان: بخش آموزش و پرورش و کودک و نوجوان در نمایشگاه قرآن در حالی نمره قبولی را کسب کردند که می توانسند برنامه های بسیار باکیفیتی همچون ادوار گذشته ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارفخبرگزاری شبستان، یکی از بخش هایی که همیشه تعدادی کودک و جوان و خردسال دور غرفه های آنها هستند، غرفه کودک و نوجوان و بخش آموزش و پرورش است. در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم این دو بخش به خاطر قرابت محتوایی و مخاطبانی که دارند کنار هم طراحی شدند.
این دو بخش از نظر موقعیت مکانی تقریبا در میانه نمایشگاه قرآن قرار گرفته اند. حجت الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این در نشست های هماهنگی ستاد نمایشگاه گفته بود که هدف از اینکه بخش کودک را در میانه نمایشگاه قرار داده اند این است که مخاطبان آن مجبور به پیاده روی نباشند.
 

غرفه های حاضر
در بخش آموزش و پرورش، غرفه های تجلی قرآن در آیینه علوم، غرفه تجلی قرآن در آیینه هنر، غرفه ختم قرآن، صلوات و صحت قرائت، غرفه فرشتگان زمینی (آموزش قرآن در مدارس استثنایی)، غرفه آموزش قرآن و فن آوری، غرفه آموزش مفاهیم با قصه های قرآنی، غرفه دارالقرآن ها، مدارس قرآن و کُتُب درسی، غرفه مسابقات قرآن، نماز و عترت در آموزش و پرورش وجود دارد.
این غرفه ها در کنار هم نهایتا به طول 50 متر هستند و از این جهت کودکان می توانند با بازدیدی کوتاه به کلیت غرفه ها آگاه شوند. به خاطر فضای کم غرفه ها، میز و صندلی های کاردستی و ... درون راهروها چیده شده است که اندک نسیم فضای باغ موزه دفاع مقدس، فضای قابل قبولی را برای این ورک شاپ ها و کارگاه فراهم می کند.
در بخش کودک و نوجوان غرفه های قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی شخصیت، کتاب و سرزمین‌های مقدس، مسابقه، کاردستی، بازی و سرگرمی، آشنایی با قرآن، حدیث و احکام و نیز تاریخ اسلام، کارگاه‌های ادبی و خاطره‌نویسی، خوشنویسی، سفال‌گری، نقاشی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی و انیمیشن حضور دارند.
 

محدودیت فضا و جای خالی برنامه های با نشاط جمعی
این دو بخش درنمایشگاه قرآن سال گذشته نیز در کنار هم و در سالن هم کف شبستان مصلی قرار داشتند و یکی از شلوغ ترین بخش ها بودند. فضایی که در اختیار این دو بخش در سال گذشته قرار گرفته بود، فضای بسیار وسیع تری بود که امکان اجرای برنامه های گروهی و شاد را با حضور بیش از 100 دانش آموز می داد ولی متاسفانه در این دوره از نمایشگاه از حضور بانشاط جمعی دانش آموزان خبری نیست.
 

غیبت شخصیت های محبوب کودکان
هرچند کارشناسان محترم آموزش و پرورش که در سال گذشته در این برنامه ها ایفای نقش می کردند در غرفه های نمایشگاه امسال نیز حضور دارند ولی فضای غرفه ها نهایتا پذیرای چند کودک است. غرفه های قصه گویی و نقاشی زنده شخصیت های دوست داشتنی مانند «عمو اکبری» و سایر قصه گوهای محبوب کودکان در سال گذشته قسمت های پررونق این بخش ها بود که بزرگسالان هم پای صحبت های خود می کشاند ولی در این دوره خبری از این شخصیت های محبوب نیست.
جای سئوال دارد که چرا وقتی برنامه ای مخاطبان زیاد دارد و حتی از سایر گروه های سنی نیز در آن شرکت می کنند، متوقف می شود؟ کارگاه های سفال گری و خمیربازی سال گذشته نیز بسیار پررونق تر و تخصصی تر از غرفه های نمایشگاه امسال است. هرچند کودکان این مرز و بوم که تشنه یادگیری موضوعات جدید هستند از تمامی غرفه ها استقبال می کنند ولی جای افسوس دارد که چرا وقتی می توان کاری بسیار با کیفیت تر برای آینده سازان این کشور ارائه کرد، به برنامه های معمولی بسنده می شود؟
 

میزگرد نقد فیلم با حضور کودکان
در این دو بخش با امکانات ساده و کم، کودکان و دانش آموزان می توانند ساعت ها سرگرم شوند که والدین آنها نیز با صبر و شکیبایی آنها را همراهی می کنند. از جمله بخش های جذاب و مبتکرانه، غرفه انیمیشن بود که میزگردی با حضور کودکان برگزار می شود و در آن یک روحانی با نمایش فیلم ها و بازی های رایانه ای ضد اسلامی و ضد ایرانی، آنها را با خطرات این بازی ها در تهاجم فرهنگی آشنا می کند و مخاطبان کودک نیز ارتباط بسیار خوبی با این غرفه برقرار می کنند.
در نهایت عملکرد این دو بخش در کنار هم نمره قبولی را کسب می کند و انتقادات بیشتر بر این است که شایسته بود بعد از تجربه دو دهه حضور در نمایشگاه قرآن، شاهد برنامه های غیرتکراری و جذاب تری از سوی این دو بخش می بودیم. 
 

پایان پیام/

 

کد خبر 385774

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha