عاشورا و عزاداری پایه‌ای برای ثبت جهانی یزد

خبرگزاری شبستان: کار‌شناس آثار تاریخی موسسه کرا‌تر فرانسه گفت: عاشورا و عزاداری‌های یزد را پایه‌ای برای برنامه‌ریزی مدیریت شهری و همچنین ثبت جهانی یزد قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، تیری جفری، کار‌شناس آثار تاریخی موسسه کرا‌تر فرانسه روز گذشته (۲۳اردیبهشت) در نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: ثبت جهانی هر شهری نیازمند اقدامات اولیه است که نشان دادن ارزش بی‌نظیر این شهر در سالم و تاریخی ماندن از جمله این اقدامات است.

وی افزود: واقع شش عامل هست که از طریق یونسکو برای اینکه این شهر ارزش جهانی دارد ارائه می‌شود که وجود پارچه بافی‌ها، نساجی و فرش بافی؛ ساخت ساختمان‌هایی با مصرف انرژی صفر، برنامه‌های مذهبی یزد می‌تواند از این موارد باشد.

کار‌شناس آثار تاریخی موسسه کرا‌تر فرانسه خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که شهر یزد یک شاهد موجودی از تغییر و تحول معماری نه تنها در حال حاضر بلکه در پهنه زمانی هزار ساله است.

تیری جفری افزود: امروز این مسئله‌ای که تمام دنیا به دنبال ساخت ساختمان‌هایی با مصرف انرژی صفر هستند را ما در ساختمان‌های قدیمی یزد شاهد هستیم و مشاهده می‌کنیم که در این خانه‌ها طراحی به نوعی صورت گرفته که کمترین مصرف آب در آن مد نظر است.

وی با اشاره به برنامه‌های مذهبی یزد، گفت: محرم بحث قوی در یزد است و می‌توانیم عاشورا و عزاداری‌های یزد را پایه‌ای برای برنامه‌ریزی مدیریت شهری و همچنین ثبت جهانی یزد قرار دهیم.

کار‌شناس آثار تاریخی موسسه کرا‌تر فرانسه گفت: مرمت‌های غیر اصولی بافت تاریخی از جمله مشکلات است که سبب تخریب‌هایی در بخش ساختمان‌ها و آثار قدیمی شده که باید جلوی این تخریب‌ها گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حال وضعیت فاجعه‌بار نیست و می‌توان با یک سری تمهیداتی که اندیشیده می‌شود، جلوی این تغییرات حداکثری را گرفت و به یک تغییرات حداقلی بسنده کرد.

پایان پیام/

کد خبر 458272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha