سال گذشته ۶۵ هزار توریست از یزد بازدید کردند/ شهر تاریخی یزد به عنوان شهر پویا به ثبت جهانی می‌رسد

خبرگزاری شبستان: مدیر کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اهمیت بافت تاریخی یزد گفت: سال گذشته ۶۵ هزار توریست از یزد بازدید کردند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، مهدی شرافت،  مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد روز گذشته (27اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی گفت: در استان یزد یک هزار و ۵۲۰ هکتار بافت تاریخی ثبت شده وجود دارد و بدون تردید نیز همین میزان بافت ارزشمند به ثبت نرسیده دارد و آثار تمدن در تمامی نقاط این آثار دیده می‌شود. 

 
مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد: صنایع دستی ما افت شدیدی در ارزیابی‌ها کرده بود اما با تلاش‌های فراوان سال گذشته در رتبه بندی‌ها به نیمه‌های اول ارتقا پیدا کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک در بین پنج استان بر‌تر کشور در زمینه صنایع دستی قرار بگیریم که در این راستا نیز هشتمین نمایشگاه صنایع دستی کشور را ایجاد دادیم. 
 
شرافت تصریح کرد: بزرگ‌ترین اتفاق در زمینه میراث فرهنگی در جهت حفاظت از بافت تاریخی انجام شد. 
 
وی ادامه داد: بحث موزه منطقه‌ای یزد از جمله موارد مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی بود که در این راستا هرچند ما با ایجاد موزه منطقه‌ای مخالف نبودیم اما با توجه به اینکه منطقه ایجاد آن، دارای مشکلاتی بود، دستور توقف صادر شد اما در پی انتخاب جایگزین و محل استقرار مناسبی برای آن هستیم. 
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: طرح‌های پردیسان و برگزاری موزه از موارد مورد توجه در بخش میراث فرهنگی بود که انرژی زیادی از ما گرفت. 
 
شرافت بیان کرد: انجمن‌های میراث فرهنگی در سال‌های گذشته تعطیل بود که دوباره رسما این انجمن در هفته گذشته راه اندازی شد و در این راستا در شهرستان‌ها نیز انجام خواهیم داد. 
 
وی تصریح کرد: در زمینه ثبت جهانی ما یزد در دو نوبت به مراحلی رسیده بودیم و هفته گذشته نیز در بازدید گروه مورد تایید یونسکو خوشبختانه تقویم زمانی ان بسته شد و تا آذرماه بخش اول آن به یونسکو ارسال خواهد شد و خوشبختانه با تاکید معاون رئیس جمهور این امر مورد توجه قرار گرفت. 
 
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: امیدواریم حداقل یک پرونده ثبتی در یونسکو داشته باشیم که این اولین بار است که یک شهر زنده برای ثبت جهانی معرفی می‌شود که اداره کردن این شهر امری بسیار مهم است. 
 
شرافت بیان کرد: امکانات ما برای حراست از بافت تاریخی بسیار ناچیز است اما سعی کردیم با وصل کردن خود به مردم و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم. 
 
وی ادامه داد: وضعیت بافت قدیم یزد به نحوی است که با همه مشکلات الان اگر کسی بخواهد شهرسازی اسلامی را به دیگران نشان دهد استان یزد نمونه مهمی در جمهوری اسلامی است و با این توجه ما رسالت بسیار مهمی داریم. 
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد تاکید کرد: پیشبینی ما این بود که حدود ۶۰ هزار نفر توریست به استان یزد سفر کنند اما این میزان به ۶۵ هزار نفر رسید که این برای ما ارزش بسیار مهمی است. 

شرافت خاطرنشان کرد: هیچ کسی در خصوص تاریخی بودن استان یزد اختلاف ندارد اما در خصوص نحوه اجرای آن اختلاف وجود دارد ودر این راستا نیز ما به هیچ عنوان مخالفت با تغییر نیستیم ولی بایستی براساس سه پارادایم این تغییرات صورت گیرد تا بتوانیم در جهت پویایی شهر تاریخی عمل کنیم. 

وی افزود: اولویت ما ایجاد هتل‌ها در خارج از محدوده بافت تاریخی است و تقاضاهای هتل را به صورت سخت گیرانه انجام می‌دهیم اما در بخش‌های مختلف و در مسیر گردشگری سعی بر ایجاد این هتل‌ها هستیم. 


مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد بیان کرد: ما برای حضور گردشگران در زندگی مردم در بافت تاریخی برنامه‌ای داریم که در هر خانه‌ای که مایل باشند یک اتاق را به گردشگران بدهد و از این طریق در بطن زندگی قرار بگیرند. 

شرافت خاطرنشان کرد: یکی از ساختمان‌های مشکل دار مانند بیمارستان شهید رهنمون است که به نوعی بی‌ادبی به بافت استان است که ما معتقدیم باید حداقل با نماسازی مناسب این مشکل را به اندازه‌ای حل کنند.

پایان پیام/

کد خبر 458919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha