لطیفه ای به نام حمایت از حقوق بشر در نگاه سفیر انگلیس

سفیر انگلیس در ایران، "سایمون گِس" درست در زمانی که دانشجویان انگلیسی مورد ضرب و شتم پلیس امنیت پادشاهی انگلستان قرار می گیرند، در یادداشتی توهین آمیز به وضع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ «سایمون گِس» نوه پسری سِر «نویل گس» یکی از طرف های قرارداد ننگین "گِس- گلشایئان" در اقدامی گستاخانه در مطلبی که روی سایت رسمی سفارت انگلیس در تهران گذاشت، ضمن انتقاد از وضع زندانیان در ایران نوشت: دولت بریتانیا از ایران خواسته تا از دستگیری‌های خودسرانه خودداری کند و انگلیس به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.
سفیر کبیر انگلیس در تهران طیّ مطلبی که در سایت سفارت انگلستان در تهران در تاریخ 9 دسامبر تحت عنوان «جرم نسرین ستوده دفاع شجاعانه است» منتشر شده، می‌نویسد: «اصول مصرح در اعلامیه حقوق بشر را نمی‌توان با دستاویز فرهنگ تعبیر و تفسیر کرد. این‌ها اصولی بنیادی هستند که شأن و منزلت انسان را تعیین می‌کنند. اخیراً یکی از کسانی که پیام‌هایم را در توئیتر دنبال می‌کند از من پرسیده بود چرا تا این اندازه از وضعیت حقوق بشر در ایران - کشوری که به عنوان دیپلمات در آن فعالیت دارم - انتقاد می‌کنم. ... توئیتر مجالی برای توضیح ندارد به همین خاطر فکر کردم از فرصتی که روز جهانی حقوق بشر فراهم کرده، استفاده کنم و [بلاگی] در این باره بنویسم.».
وی در ادامه ی این یادداشت درباره وظیفه خود مبنی بر نگاه کشور متبوعش به وضع ایران می نویسد: «در مسئله حقوق بشر، تفکرات ایران و بریتانیا بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال، به عقیده ما اصولی را که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی ذکر شده و مورد تکریم قرار گرفته‌اند، نمی‌شود بنا به فرهنگ تفسیر و تعبیر کرد. اینها آزادی‌های اساسی هستند که شأن و مقام هریک از ما را به عنوان یک فرد تبیین می‌کنند. دولت بریتانیا به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.».
گفتنی است وی در ادامه با به کار بردن الفاظ غیر متعارف دیپلماتیک و گستاخانه اینچنین اشاره می کند: « امروز، روز بین‌المللی حقوق بشر مناسبتی است برای یادآوری کسانی که در سراسر دنیا برای احقاق حقوق دیگران برخاسته‌اند، وکلا، روزنامه‌نگاران و اعضای سازمان‌های مردم‎نهاد که برای دفاع از هموطنانشان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. این گونه افراد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران در خطر نیستند. از سال گذشته تاکنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و زندانی شده‌اند. یک نمونه از آنها نسرین ستوده است. خانم ستوده وکیلی است که سالها در ایران کار کرده و با استفاده از شیوه‌های قانونی و معمول در ایران به دفاع از هموطنان ایرانی خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. دادستان‌های ایران اتهام مبهم «اقدام علیه امنیت ملی» را علیه او مطرح کرده‌اند، اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هایی است که حکومت ایران ترجیح می‌دهد پنهان بمانند. دولت بریتانیا [پیش از این] از ایران خواسته تا به وظایفی که آزادانه پذیرفته است، عمل کند؛ از دستگیری‌های خودسرانه خودداری و محاکمات عادلانه برگزار کند. آزادی نسرین ستوده نقطه شروع خوبی است.».
لازم به ذکر است این اظهارات سفیر بدسابقه انگلیس در رابطه با حقوق بشر در ایران، در حالی گفته شده است که پلیس ضد شورش انگلیس در روزهای اخیر با تمام امکانات از جمله نیروهای سواره و باتوم و ... به سرکوب و برخورد خشن با دانشجویان معترض در این کشور پرداخته است. سئوال اساسی در حال حاضر نسبت به «سایمون گس» این است که وی چرا به جای پاسخ دادن به افکار عمومی ملل درباره سرکوب و خونریزی دانشجویان کشور متبوعش؛ به مسائل حقوقی و تخصصی دستگاه قضائی ایران می پردازد؟
همچنین اظهارات مداخله جویانه سایمون گس درباره ایران مسبوق به سابقه است. وی پیش از این نیز در گفت‎وگویی با بی‌.بی.‌سی. فارسی به موضوع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و تحریم‌های ضدایرانی پرداخته بود که در پی آن و در غیاب گس «پاتریک دیویس» کاردار انگلیس در تهران در مرداد ماه سال جاری (1389) به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران توسط رئیس اداره اول غرب اروپای وزارت خارجه به وی اعلام شد.
گفتنی است «سایمون گس» نوه پسری یکی از طرف های امضای قرارداد ننگین گس- گلشائیان است و از سال 1977 کار خود را در وزارت خارجه انگلیس آغاز کرد، جانشین «جفری آدامز» سفیر سابق انگلستان در تهران شد. وی پیش از این سمت سفارت انگلیس در آتن (یونان) را عهد‌ه‌دار بوده است.
این در حالیست که بسیاری از دانشجویان و کارشناسان سیاست داخلی و خارجی ایران با تفکرهای مختلف بارها خواستار بسته شدن سفارت انگلیس در تهران یا ایجاد سرنوشتی مانند لانه جاسوسی آمریکا برای سفارت انگلیس شده اند.
پایان پیام/
 

کد خبر 4730

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha