کرامت انسانی مرز میان شادی حلال و شادی حرام است

مبلغ امور دینی با بیان اینکه موضع اسلام در مورد شادی رعایت اعتدال است، گفت: کرامت انسانی مرز میان شادی حلال و شادی حرام است.

 

حجت‌الاسلام علی ثمری، مبلغ امور دینی به خبرنگار شبستان گفت: مکتب نورانی اسلام که اوج و سرآمد آن در منش و سیره عملی اهل بیت(ع) قابل مشاهده است همه نیازهای بشر را در قالب بایدها و نبایدها یعنی همان احکام شرع بیان کرده است.

وی افزود: اسلام دینی است که در اوج غربت و بی‌کسی خود، یعنی در دوران جاهلیت به واسطه جذابیت زیاد توانسته جذب حداکثری داشته باشد و در حال حاضر نیز دین اسلام سراسر جذابیت است، اما مسئله این است که برداشت ما از شادی و نشاط غلط است و یا راهکارهای شادی و نشاط سالم را نمی‌دانیم.

 

حدود و ثغور دین برای شادی

حجت‌الاسلام ثمری با اشاره به حدود و ثغور دین برای شادی گفت: شرع اسلام با شادی و سرور مخالف نیست اما آن را تا جایی جایز می‌داند که با کرامت انسانی منافات نداشته باشد. کرامت انسانی یعنی مجموعه ارزش‌هایی که در انسان به عنوان شجره اهل بیت (ع) وجود دارد.

این مبلغ امور دینی با اشاره به نظرات فقها در مورد شادی و سرور گفت: فقها و کارشناسان دین نیز بر همین اساس فتوا می‌دهند، مثلا مطلق موسیقی را نهی نمی‌کنند، بلکه آن دسته از موسیقی را نهی می‌کنند که مصداق غنا و طرب و لهو و لعب باشد که مشخص است که لهو و لعب در شأن پیرو مکتب اهل بیت(ع) نیست.

وی ادامه داد: تشخیص این که یک موسیقی خاص تحت یکی از عناوین فوق یعنی غنا و طرب می‌رود یا نه، با خود مکلف است. البته منظور از مکلف در اینجا مکلف متعارف است چون بعضی به واسطه برداشت غلط از دین آن‌قدر در سهل و سمح دین وارد شده‌اند که تشخیص آنها معیار و ملاک نیست.

حجت‌الاسلام ثمری تصریح کرد: ملاک شرع این است که هر موسیقی که طرب‌آور باشد و منحصر به مجالس لهو و لعب باشد، ممنوع است، اما اگر مختص و منحصر به مجالس لهو و لعب نباشد، دیگر جزء مصادیق موسیقی حرام قرار نمی‌گیرد.

 

طراحی شیوه‌های شادی شرعی از وظایف مجموعه‌های فرهنگی

مبلغ امور دینی با بیان این که فقه اسلام فقهی پویا و متناسب با نیاز بشر است، گفت: گاهی در مقطعی یک موسیقی تحت عنوان موسیقی طرب‌‌آور و غنا قرار می‌گیرد، ولی در زمان دیگر با توجه به مجموعه شرایط آن زمان دیگر تحت آن عنوان قرار نمی‌گیرد و دیگر دلیلی ندارد که حرام باشد. درست مانند شطرنج که زمانی مصداق آلت قمار بود، ولی در حال حاضر موضوعا از عنوان آلت قمار خارج شده و در نتیجه دیگر حرام نیست.

وی با بیان این که گاهی اوقات مسایل دینی را با تنگ نظری خوب تبیین نکرده‌‌ایم، گفت: مبانی فقهی قبل و بعد از انقلاب تفاوتی نکرده است، بلکه ممکن است در زمان خاصی عده‌ای با تنگ‌نظری مسایل دینی را خوب تبیین نکرده و باعث بدبینی افراد به دین شده باشند.

حجت‌الاسلام ثمری طراحی شیوه‌های شادی شرعی را از وظایف مجموعه‌های فرهنگی دانست و گفت: شاید یکی از علت‌هایی که هر سال مقام معظم رهبری با شعرا و مداحان دیدار می‌کنند، همین مسئله است که به آنها گوشزد کنند که هم‌نوا با نیازهای جامعه پیش روند. همان‌طور که در دیدار اخیرشان با شعرا و مداحان فرمودند که ما مطلق آهنگ و ملودی را بد نمی‌دانیم بلکه آنچه مخالفیم آهنگ‌هایی است که مناسب مجالس می‌گساری و لهو و لعب باشد.

 

این مبلغ امور دینی به مسئله رقص نیز پرداخت و گفت: رقص به معنای حرکت موزون است و در این مورد نیز باید گفت هر حرکت موزونی که مختص مجالس لهو و لعب و طرب‌انگیز و تهییج‌کننده شهوت باشد، حرام و در غیر این صورت حلال است. در نتیجه رقص‌های محلی که این خصوصیات را ندارند از نظر فقها اشکالی ندارند.

وی در مورد مجالس جشن و سرور اهل بیت (ع) گفت: اینجا نیز قاعده همان است که گفته شد. منتهی در بعضی اماکن مانند حسینیه‌ها و مساجد فتوا بر این است که به دلیل حفظ حرمت این اماکن بهتر است به جای دست زدن صلوات فرستاده شود.

حجت‌الاسلام ثمری تصریح کرد: روایت شده است خلقت شیعه از خلقت ماست و در غم و اندوه ما محزون و در شادی ما شاد است. حال این شادی می‌تواند به هر وسیله حلالی ابراز شود.

این مبلغ امور دینی با اشاره به سیره اهل بیت در شادی و شوخی گفت: اهل بیت (ع) بسیار به شوخی و مطایبه بخصوص در سفر توصیه کرده‌اند. در اینجا هم خط قرمز، آبروریزی از مؤمن و مسخره کردن است. حتی در روایات داریم با کسی که اهل شوخی و مطایبه نیست هم‌سفر نشوید.

 

چه چیزی اهل بیت(ع) را شاد می‌کند؟

وی در پاسخ به این سؤال که چه چیزی اهل بیت(ع) را شاد می‌کند، گفت: هر چه بازار بندگی خدا را گرم کند، اهل بیت را شاد و هر چه مردم را از بندگی خدا براند و به سمت گناه بکشاند اهل بیت را محزون می‌کند.

حجت‌الاسلام ثمری ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: مرا با ورع، کوشش، عفت و پاکدامنی و محکم‌کاری و سداد یاری کنید. معلوم است که کمک به اهل بیت (ع) به طریق اولی آنها را شاد می‌کند. همچنین غیبت نکردن و حسادت نکردن از جمله کارهایی است که می‌تواند باعث شادی معصومین (ع) شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 51016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha