وعده الهی ما را به انتظار دعوت می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری تفسیر انتظار به بی‌حالی و تماشاگری را نادرست دانست و گفت: انتظار یعنی حرکت، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و انجام هرگونه تکلیف دینی که بر گردن داریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محمد رضامهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با تأکید بر وظایف منتظران گفت: وعده الهی ما را به انتظار دعوت می‌کند.

آیت‌الله مهدوی کنی موضوع این همایش را از جهات مختلف موضوعی، مصداقی، هدف، پایگاه، سند و وسیله و ابزار برای رسیدن به هدف دارای اهمیت برشمرد.

وی با بهره‌گیری از آیات قرآن به ذکر اهمیت این موضوع پرداخت و گفت: وعدالله الذین آمنوا فائو که هم الخاسرون، اولین نکته در این آیه قطعی بودن وعده الهی است زیرا وعده الهی تخلف ندارد. گمان می‌رود خطاب این آیه به مؤمنان واقعی است که بعد از ایمان به خداوند عمل صالح انجام می‌دهند.

این استاد حوزه علمیه درباره تفاوت‌های میان عمل حسن با عمل صالح گفت: قرآن در عمل صالح تأکید بیشتری دارد زیرا عملی صالح است که علاوه بر حسن بودن صلاحیت وقوع نیز داشته باشد. چنین عملی است که می‌تواند زمینه‌ساز استخلاف دوره آخرالزمان قرار گیرد.

وی در توضیح واژه استخلاف گفت: استخلاف از ماده استفعال است و به معنای کسی است که خلافت جانشینی او از جان‌ها و قلب‌ها ریشه می‌گیرد و این استخلاف یک جانشینی معمولی نیست و بی‌شک مورد عنایت خاص خداوند است.

آیت‌‌الله مهدوی کنی با اشاره به غفلت دیگری از این آیه توضیح داد: مطالب این آیه مربوط به استخلاف آخرین است نه استخلاف در زمان‌های گذشته و استخلاف آخر امتیازاتی نسبت به استخلاف در زمان‌های دیگر دارد که اولین امتیاز امت آخر این است که دین‌شان مورد رضایت خداوند است و خداوند امکانات تحقق آن دین را به آنها عطا می‌کند.

وی با اشاره به کلام علامه طباطبایی که در توضیحی برای آیه مورد بحث فرموده اند: این دین، دینی است که خداوند برای مردم رضایت دارد و بی‌شک همان اسلام ناب محمدی است.

رییس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خویش از ویژگی‌های استخلاف آخرالزمان یاد کرد و گفت: در استخلاف آخرالزمان خداوند خوف را از دل‌ها بیرون می‌کند به طوری که مردم خودشان به امنیت تبدیل می‌شوند نه اینکه خداوند امنیت را برای آنها ایجاد گرداند.

وی توضیح داد: عبادت در این آیه به معنای بندگی مطلق خداوند است و این نکته نشان می‌دهد که تا پیش از این استخلاف حتی در دوران حیات پیامبر اکرم (ص) عبادت و بندگی خدا با خوف همراه بوده است اما در دوران استخلاف آخرالزمان بندگی در اوج خلوص خود قرار می‌گیرد.

 

کفر آخرالزمان فسق واقعی به شمار می‌رود

آیت الله مهدوی کنی دلیل تعبد همراه با خوف را عدم وجود حاکمیت الهی دانست و عنوان کرد: پیش از استخلاف دوره آخر هیچ حکومتی حکومت الهی نیست و برای همین پرستش خداوند همراه با حفظ مصالح و رعایت حال حاکمان ظالم صورت می‌گیرد.

آیت‌الله مهدوی کنی با تأکید بر قسمت دیگری از آیه فوق ادامه داد: در چنین شرایطی هر کس کفر بورزد عذرش قابل قبول نخواهد بود و کفر آخرالزمان فسق واقعی به شمار می‌رود زیرا در این موقعیت تمام شرایط برای بندگی خدا فراهم بوده است.

 

امام زمان (عج) هرگز تقیه و ظاهرسازی را نمی‌پذیرند

وی تصریح کرد: امام زمان (عج) هرگز تقیه و ظاهرسازی را نمی‌پذیرند و حکومت ایشان با تظاهر و نفاق همراه نخواهد بود.

آیت الله مهدوی کنی مهم‌ترین مسئله در این آیه را قطعیت وعده الهی عنوان و اذعان کرد: آیات دیگر قرآن نیز بر قطعیت این وعده تأکید دارند. وعده الهی ما را به انتظار دعوت می‌کند و انتظار همواره وظایفی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

 

تفسیر انتظار به بی‌حالی و تماشاگری تفسیری نادرست است

این استاد حوزه تفسیر انتظار به بی‌حالی و تماشاگری را تفسیری نادرست دانست و افزود: انتظار یعنی حرکت، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و انجام هرگونه تکلیف دینی که بر گردن دارید.

وی با اشاره به مبانی انقلاب اسلامی در دیدگاه امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی انتظار را در امر به معروف، جهاد و هرگونه تلاش برای تحقق جامعه منتظر می‌دانستند و هیچ‌گاه به سستی و رخوت در این عرصه اعتقاد نداشتند.

رییس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود به کلامی از مقام معظم رهبری اشاره کرد که مسئله مهدویت را باید با عرفان، عالمانه و مجاهدانه مورد بحث قرار دهیم چرا که مهدویت عرصه ابراز احساسات نیست.

آیت‌الله مهدوی کنی با یادآوری روایتی از ائمه معصومین گفتند: طبق این روایت هر مسلمان سه وظیفه مهم بر گردن دارد، وظیفه اول شناخت امام است، وظیفه دوم عمل به دستورات او است و وظیفه سوم این است که هر سه امام را فصل‌الخطاب خویش قرار دهد.

 

قوای مختلف نظام اسلامی باید با هم مرابطه داشته باشند

وی توضیح داد: طبق روایات ما مرابطه با پایگاه امام از وظایف اصلی پیروان آنها است و در دوران ما که امام (عج) غایب هستند مرابطه با پایگاه ایشان تنها به واسطه ولی‌فقیه محقق می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: قوای مختلف نظام اسلامی باید با هم مرابطه داشته باشند و در صورت بروز اختلافات به رهبری مراجعه کنند و کلام او را فصل‌الخطاب خویش بدانند.

آیت‌الله مهدوی کنی نظام حاکم بر کشور را بهترین نظام در میان نظام‌های مردمی جوامع بشری معرفی کرد و گفت: نظام ما هم مورد قبول مردم است و هم مورد تأیید و پذیرش حضرت ولی‌عصر (عج)، پس ما باید با برادری، مجاهده و تبعیت از رهبری نظام را حفظ کنیم تا در زمره منتظران واقعی حضرت ولی‌عصر (عج) قرار گیریم.

 

صدای عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی سراسر دنیا را فرا گرفته است

وی در پایان سخنان خود خطاب به همه مسلمانان دنیا تأکید کردند: اینک دنیا در موقعیت خاصی قرار دارد که گویی همه منتظر منجی آخرالزمان‌اند. صدای عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی سراسر دنیا را فرا گرفته است و ما باید سهم اساسی خود را در این حرکت بشناسیم و نقش سازنده خویش را ایفا نماییم.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت طی روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم تیر ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

پایان پیام/



 

کد خبر 52029

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha