جایگزینی عادل‌خواهی به جای عدالت‌خواهی شرط لازم ظهور امام مهدی (عج)

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت آگاهی، آزادی و عشق به تمام انسان‌ها را از ویژگی‌های امامان معصوم دانست و گفت: جایگزینی عادل‌خواهی به جای عدالت‌خواهی شرط لازم ظهور امام مهدی (عج) است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام فرامرز سهرابی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مهدویت در مراسم اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند انسان‌ها پس از سرکشی‌‌هایی که می‌گذرانند به ما رو می‌آورند و در این دوران هواخواهی مردم به هدایت‌خواهی تبدیل می‌شود.

وی افزود: باید فرآیند شماس و سرکشی مطالعه شود تا ببینیم این همه رنج و گرفتاری که بشر گرفتارش است از چیست؟ یا باید بشر را در محدوده 70 ساله دنیا مطرح کرد یا او را در سطح هستی مورد توجه قرار داد که با این نگاه می‌توان پدیده شماس را مطالعه کرد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه اگر انسان در محدوده 70 ساله مورد مطالعه قرار گیرد تنها به سه اصل علم و اطلاعات، منافع مشترک و قراردادها احتیاج دارد، گفت: انسان با این سه اصل می‌تواند در محدوده 70 ساله خود را جمع و جور کند نه اینکه بتواند تمام نیازمندی‌های خود را برطرف کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت بیان کرد: اگر انسان را در سطح هستی و با قدر و اندازه‌های پیچیده و استمرار تا بی‌نهایت مطالعه کردیم دیگر نمی‌تواند با این سه اصل زندگی خود را بگذراند بلکه نیازمند کسانی است که آگاه به تمام راه، آزاد از تمام کشش‌ها و جاذبه‌ها و عاشق به تمام انسان‌ها باشد که تعریف عصمت نیز همین آگاهی و آزادی را دربر دارد.

وی تصریح کرد: آگاهی مورد بحث یعنی آگاهی به تمام عوالم غیب و شهودی که انسان با آن در ارتباط است. تنها چنین انسان‌هایی هستند که می‌توانند رهبری انسان‌ها را به عهده بگیرند که امیرالمؤمنین(ع) از این ویژگی‌ها با عنوان خصایص حق ولایت یاد کرده است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی ولایت اهل بیت(ع) را به معنای اولویت نسبت به نفوس دانست و گفت: زمینه و ریشه ولایت در همین اولویت معصوم است یعنی معصوم از من به من سزاوارتر است که ریشه در همان آگاهی و آزادی و عشق به انسان‌ها دارد.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه انسان نیامده که تمام شود بلکه آمده جاودانه باشد، عنوان کرد: اگر انسان را در محدوده 70 سال دنیا مطرح کردیم او را تا حد یک حیوان تنزل داده‌ایم و این یعنی همان ظلمی که جوامع بشری به انسان کرده‌اند و در نتیجه برای چنین انسان محدودی که با حیوان تفاوتی ندارد حیوان‌های پستی را به عنوان رهبر برگزیدند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که تلقی انسان از خودش عوض نشود و برای خود قدر و عظمت پیچیده‌ای را در نظر نگیرد و عشق به ادامه خود و آخرت نداشته باشد هنوز به مقام انسانیت نایل نیامده است و در همین جایگاه حیوانی خود احساس کفایت و وثاقت می‌کند و در نتیجه از شماس و چموشی بیرون نمی‌رود.

 

 

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا (س) ادامه داد: فاطمه زهرا (س) به سهل بن سعد فرمود ائمه (ع) نسبت به مؤمنان اولی هستند و هر که آنها را یاری کند خداوند یاری‌شان می‌کند و هر که آنها را خوار کند خداوند خوارشان می‌کند. در اینجا هم بحث اولویت مطرح است و هم بحث نصرت ائمه.

این محقق حوزه مهدویت ادامه داد: اگر اولا تلقی انسان نسبت به خودش عوض شد و ثانیا معصوم را نصرت کرد خداوند یاری‌اش می‌کند، در نتیجه در زمان حاضر اولا باید مقام ولایت معصوم را شناخت و ثانیا او را یاری کرد، همان‌گونه که قرآن می‌فرماید: اگر کسی ولایت خدا و رسول‌اش را بپذیرد پس حزب‌الله غالب است یعنی ولایت‌پذیری خدا و رسول اساس راه‌اندازی حزب‌الله است که با عنایت خدا غالب می‌شود.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه گفت: بیداری اسلامی در منطقه در اثر عدالت‌خواهی جوامع اسلامی به وجود آمده و چند گامی مانده تا به عادل‌خواهی برسد. جوامع جهانی باید بدانند که این عدالت از شئون پاکان هستی است که آن سه ویژگی مذکور یعنی آگاهی به تمام راه، آزادی از تمام جاذبه‌ها و عشق به تمام هستی را دارا باشند و عدالت بدون انسان کامل عادل تحقق نمی‌یابد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 52217

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha