ارایه فرهنگ مهدوی و شخصیت های قدسی در رسانه

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ادیان در طول تاریخ همواره به صورت طبیعی ابزارهای بلاغی و رسانه های مناسب خود را ابداع کرده و از آن طریق مفاهیم اصولی و پایه ای خود را به حوزه های اجتماعی منتقل کرده اند.

به گزارش خبرنگار شبستان، مقاله امکانات و محدودیت های زیبایی شناختی رسانه تلویزیون ارایه فرهنگ مهدوی و شخصیت های قدسی شایستگی برگزیده شدن به عنوان یکی از مقالات برتر هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت را دارا شد.

این مقاله به قلم دکتر اصغر فهیمی فر نگاشته شده است نویسنده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است و در مقدمه مقاله خویش به توضیح رسانه سازی در تاریخ انبیاء پرداخته است.

وی در این باره گفت: ادیان در طول تاریخ همواره به صورت طبیعی ابزارهای بلاغی و رسانه های مناسب خود را ابداع کرده و از آن طریق مفاهیم اصولی و پایه ای خود را به حوزه های اجتماعی منتقل کرده اند.

فهیمی فر افزود: این ابزارها که اصطلاحاً آنها را رسانه های سنتی می نامیم عموماً بر انتقال مفاهیم در قالب فرهنگ شفاهی تاکید دارند.

وی در بخشی از این مقاله مدعی می شود که ارتباط ذاتی میان فرم و محتوا در این رسانه ها سبب می شود که تبلیغ دین با کمترین آسیب صورت گیرد تا اینکه در دوره جدید رسانه هایی مدرن پدید آمد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تلویزیون را یکی از رسانه های تکنولوژیک و مدرن در دوران معاصر دانست و گفت: به دلیل ساختار خاص تکنولوژیک تلویزیون و به دلیل بسترهای اجتماعی فلسفی شکل گیری این رسانه همواره عوارضی را همراه خویش ایجاد کرده است که سبب پیدایی تردیدهای جدی نسبت به استفاده بی حد و حصر در درک تبلیغ مفاهیم دینی گردیده است.

فهیمی فر در مقاله خویش این چنین می نویسد: نوع بکارگیری رسانه در حوزه های فرهنگی و جغرافیایی دیگر فرهنگ ها نیازمند بازشناسی ماهوی و زبان آن و سعی در بومی کردن آن است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که چنین اتفاقی صورت نگیرد هر گونه تلاش در جهت انتقال موفق مفاهیم فرهنگی در جغرافیای نوین ناممکن است، اذعان کرد: رسانه مدرنی مثل تلویزیون به ماهیت زیبایی شناختی و کارکرد آن براساس ماموریت هایی مثل سرگرمی در کشورهای غربی ساخته شده است چگونه می تواند به سهولت در خدمت آموزه های وحیانی اسلامی که نقطه مقابل لهو و لعب است درآید.

این پژوهشگر حوزه رسانه و مهدویت در مقاله خویش تلاش دارد با بازشناسی نسبت تلویزیون و دین به این شعار اساسی پاسخ دهد که انتقال مفاهیم مجرد و ارایه شخصیت های قدسی و معصوم مانند حضرت حجت الاسلام (عج) و تبدیل فرهنگ مهدوی در تلویزیون تا چه اندازه امکانپذیر است.

فهیمی فرد در سراسر نوشته خویش شاخص های رسانه را برای ارایه فرهنگ مهدوی برمی شمارد و می کوشد تا نشان دهد رسانه ای مدرن همچون تلویزیون قابلیت کسب مهارتهای ارایه فرهنگ مهدوی و تصویرسازی شخصیت های قدسی را دارا می باشد.

شایان ذکر است مقاله امکانات و محدودیت های زیبایی شناختی رسانه و تلویزیون در ارایه فرهنگ مهدوی و شخصیت های قدسی در یکی از کمیسیون های تخصصی هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت برای پژوهشگران عرصه مهدویت ارایه شد و مورد تقدیر و تمجید کمیته بررسی مقالات قرار گرفت.

پایان پیام/
 

کد خبر 52448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha