قرآن یک شی ء متبرک نیست

حجت الاسلام نقیب زاده، با انتقاد از مهجوریتی که قرآن کریم در جامعه ما با آن روبروست، گفت: این مهجوریت و بی توجهی به قرآن سبب شدها ست که برخی جایگاه و مقام قرآن را تا حد یک شیء متبرک تنزل می دهند.

 

 به گزارش خبرنگار شبستان، نشست "مهجوریت زدایی از قرآن" با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد نقیب زاده، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش حوزه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

نقیب زاده درابتدای سخنانش با طرح این مطلب که در جامعه می توان سه گونه ارتباط با قرآن را متصور داشت، به برخورد صرف خشک علمی به عنوان نوع نخست اشاره کرد و گفت: شاید این نوع برخورد هیچ نوع جذابیتی برای افرادی که با قرآن مواجه می شوند، نداشته باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت هایی که امروزه در عرصه های مختلف علمی در مورد قرآن مطرح می شود، می تواند بخشی از این نوع برخورد باشد، این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا قرآن صرفا همین ظرفیت را دارد؟

وی بر این باور بود که نباید فلسفه وجود قرآن منحصر در این نگاه علمی و دانش مدار باشد، و در این باره افزود: در این نگاه علم برای علم لحاظ می شود، در حالی که علم باید در مسیر تکامل انسان قرار بگیرد.

نقیب زاده در ادامه سخنانش مدعی شد که اگر قرار باشد شناخت قرآن منحصر در نگاه خشک علمی باشد، در این صورت قرآن از مهجوریت خود خارج نشده و نمی توانیم آنگونه که باید و شاید از معارف آن استفاده کنیم.

وی ارتباط مهجور آمیز و تبرک آمیز را نوع دوم ارتباطی دانست که در رابطه با قرآن می توان مطرح کرد و گفت: در جامعه ما به قرآن به عنوان یک شیء متبرک به آن نگریسته می شود، اما آیا واقعا قرآن محدود به همین شی ء متبرک است؟

حج الاسلام نقیب زاده بر این باور بود که این نوع برخورد با قرآن، به منزله این است که قرآن کریم را تا حد یک شی متبرک جایگاه آن را تنزل بدهیم، و در این باره افزود: اگر این در میان مردم محقق شود، نتیجه همین وضعیت غربتی می شود که ما در جامعه نسبت به قرآن مشاهده می کنیم.

وی به شکواییه پیامبر مهروزی درباره مهجور ماندن قرآن اشاره کرد که ایشان از شکسته شدن پیامشان شکایت می کردند و از شکسته شدن دندانشان هیچ گله ای نداشتند و این آیه شریفه را بیان کرد: و قال الرسول یا رب ان قومی اتخذو هذا القرآن مهجورا.

حجت الاسلام نقیب زاده با بیان اینکه وقتی قرار است قرآن کتاب حیات بخش باشد، برخورد شیء گونه با آن یکی از بی احترامی هایی است که در جامعه به آن روا می شود، گفت: این امر تا بدانجا می رسد که برخی فکر می کنند که قرآن برای مرده هاست و گویا مخصوص قبرستان ها نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه قرآن پیام زندگی است و در آن برای همه حوزه های زندگی برنامه داریم، ادامه داد: قرآن برای زیستن و برای ریزترین مسایل زندگی برنامه و آیه دارد، در حالی که برخی فقط هنگام مردن افراد سراغ قرآن می روند و آن را تلاوت می کنند.

وی به نوع سوم ارتباط با قرآن اشاره کرد و و گفت: سومین نوعی که اینجا متصور است، بخورد به عنوان یک نوع کتاب و برنامه عملی با قرآن کریم است. وی به اعتقاد مسلمانان مبنی بر معجزه جاودانه بودن قرآن تاکید کردو گفت: این کتاب شریف به عنوان سند نبوت پیامبر و آخرین راهنمای بشر است. وی در ادامه افزود: یکی از ابعاد معجزه قرآن این است که فرا زمانی و فرامکانی است و محدود به عصر خاصی نمی باشد، و نمین امر تفاوت عمده معجزه پیامبر ما با دیگر پیامبران می باشد.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 57286

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha