مکاتب غربی غایات بشر را نمی شناسند

دکتر زاهدی با اشاره به روش محور بودن مکاتب غربی و غیر وحیانی، گفت: مکاتب غربی بدون اینکه شناختی از غایات انسان داشته باشند، صرفا به معرفی و تحلیل روش ها می پردازند.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی راهکارهای قرآن کریم در امر تعلیم و تربیت به همت موسسه فرهنگی صابره(ص) در بخش علوم انسانی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با سخنرانی دکتر مرتضی زاهدی برگزار شد.

 رئیس موسسه فرهنگی صابره (س) علوم انسانی را به عنوان علم اداره کننده دیگر علوم قلمداد کرد و گفت: روان شناسی غربی به عنوان یکی از این علوم ویروسی در آن است که هم خدماتی به علوم دیگر داشته و هم ضربه های سنگینی به بشر و انسانیت زده است. 

وی بر این باور بود که روان شناسی ابتدا چنان خوش نما وارد می شود که همه را جذب می کند، اما بعدا چنان ضربه هایی می زند که همه زندگی و سعادت آدمی را تحت تاثیر قرار داده و باعث سقوط انسان می شود و حتی قوه فکر آدمی را دچار آسیب می کند.

 

زاهدی با این باور که روانشناسی غربی یا دارد کاربرد های ذهنی را بررسی می کند و یا آنچه را که ذهن نمی شناسد، به چالش می کشاند، ادامه داد: اما اساس علم النفس اسلامی مبتنی بر علم ملکوتی است.

وی معتقد بود که علم النفس اسلامی، شان ملکوتی دارد و خود اسلام حتی از ذهن شناخت هایی دارد که این فهم را روان شناسان هم ندارند.

 زاهدی با بیان اینکه روان شناسی غربی هر چه حرف بزند به اسرار درونی انسان نمی تواند راه بیابد گفت: این امر بدین خاطر است که این ها تمام دستگاه ادراکات انسان را محدود به ذهن می دانند ذهن هم که به درون انسان و اسرار آن راهی ندارد.

 

وی با بیان اینکه در اینجا انسان به غرایز زیستی توجه می کند و به دنبال دنیا می رود و دنیازده می شود ادامه داد: در نتیجه نیروهای ذهنی و روحی هم حتی به کمک غرایز زیستی می آیند و اگر انسان آن ها را کنترل نکند، باعث سقوط او می شوند.

وی بر این باور بود که مشکل مکاتب دیگر این است که صرفا طریق رسیدن به راه و هدف را مشخص می کنند، اما نمی توانند اصل راه و هدف را تعیین کنند و این بدین دلیل است که اصلا شناختی از غایات انسان ندارند.

زاهدی در مقابل، آموزه های روان شناسی اسلامی را طرح کرد و گفت: علم النفس معتقد است که انگیزه آدمی از غرایز زیستی آغاز می شود و این غرایز زیستی از ودایع الاهی اند، اما باید مراقب آن ها بود.

 

وی در همین باره افزود: اگر جلوی آن را کسی رها کند و آن ها را آزاد بگذارد، هیچ عزت و شرافتی را برای انسان باقی نخواهد گذشت، چرا که امام علی(ع) می فرمایند وقتی که طمع حمله کند، انسان به بیماری حرص مبتلا خواهد شد و حرص انسان را هلاک می کند.

زاهدی با اشاره بر اینکه در این جایگاه انسان باید عیاری و ملاکی را بر اساس عقل ملکوتی در مقابل خود بگذارد اظهار داشت: در نتیجه انسان باید غرایز زیستی خود را بر اساس آن عیار و ملاک تنظیم کند.

زاهدی روان شناسی غربی را بی اطلاع از دستگاه ادراکات عالی انسان می دانست و گفت: علم النفس می گوید که انسان علاوه بر ذهن، دستگاه ادراکات دیگری هم دارد.

وی درباره این مطلب افزود: چون ذهن قوه ای است که صرفا بواسطه حواس 5 گانه اطلاعات خود را دریافت می کند. اما ادراکات عالی انسانی که یکی از آن ها قلب است، ادراکات ذهن را تصحیح می کند و غلط های را گوشزد می کند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 58090

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha