اشتغال در کشور نیازمند استراتژی ملی است

خبرگزاری شبستان: قائم مقام وزیر کار با اشاره به تحصیلات و نیروی انسانی بیکار در جامعه گفت: اشتغال در کشور نیازمند استراتژی ملی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سید ابوالحسن فیروز آبادی، قائم مقام وزیر کار و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور  امروز ( 5 آبان) در همایش ملی « تحولات جمعیت، نیروی انسانی و اشتغال در ایران» در دانشگاه یزد گفت: ما در 50 سال گذشته شاهد حوادث متعددی در کشور بوده ایم که جمعیت ما نیز سه برابر شده و دو دهه تورم جوانی داشته ایم که به تبع آن بافت شهری و زندگی دستخوش تغییراتی همراه بوده است.

 

وی افزود: این حوادثی که ما در چند دهه گذشته شاهد آن بوده ایم اگر برای کشورهای توسعه یافته رخ می داد به مراتب بیشتر از ما با مشکلات رو برو می شدند ولی خوشبختانه امروز ما شاهد کشوری آرام، مستقل و خوب هستیم که جمعیت امروز نیز فرصت طلایی برای ما است.

 

قائم مقام وزیر کار تصریح کرد: برخی از حوادث در دنیا باعث شده که اشتغال و جمعیت دارای اهمیت شود که در کشور ما این مساله ویژه تر است.

 

فیروز آبادی خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد وجه های گوناگون شده است که اقتصاد دانش پایه، خلاقیت محور، بازار کالا و خدمات مبنی بر تقاضا، تاکید بنگاه ها بر بنگاه های کوچک در حال شکل گیری است که باید به آنها توجه داشته باشیم.

 

وی ادامه داد:ما اگر با ظرفیت صنعتی بخواهیم نوسازی صنعتی داشته باشیم احتمال از دست دادن 500 هزار شغل وجود دارد که حرکت در این راه برای اقتصاد جهانی نیاز است ولی باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

قائم مقام وزیر کار  گفت: ما از طرفی با عدم تعادل در تربیت نیروی انسانی مواجه هستیم که پنج و نیم میلیون دانشجو، 600 هزار دانشجوی فوق لیسانس، 15 هزار دانشجوی دکتری هستیم که به شرط داشتن برنامه می توانیم برای ان برنامه ریزی مناسبی داشته بشایم.

 

فیروز آبادی تصریح کرد: برآورد است که در سال 1402 نیروی جویای کار ما به فارغ التحصیلان باشند و برای نیروی کار ساده باید از خارج نیروی انسانی وارد کنیم که این ها در صورت نداشتن برنامه تهدید کننده است.

 

وی بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی مطرح شده که اقتصاد ما باید درون زا و برون نگر باشد بدین معنی که در اقتصاد باید با جهان رقابت کنیم و بازارهای دنیا را فتح کنیم و در حوزه اشتغال نیز استراتژی ملی داشته باشیم.

 

قائم مقام وزیر کار خاطرنشان کرد: درمان امروز محدود کردن به بازار داخل نیست.

 

فیروز آبادی تصریح کرد: اگر همه جمعیت و بخش عمده آن که وارد بازار کار می شوند از فارغ التحصیلان باشند، باید اقتصاد بسط یافته داشته باشیم که من ترجیح می دهم که بسط یافتگی با جغرافیا پیوند داشته باشد به این صورت که با وجود نیازهای ما به کشورهای همسایه، باید از طریق جذب سرمایه، اقتصاد دانش پایه در کشور را ترویج دهیم.

وی افزود: جامعه دانشگاهی کشور در حوزه اشتغال و کیفیت جمعیتی کشور باید کار بیشتری انجام دهند.

 

قائم مقام وزیر کار تصریح کرد:نگاه به بازار کار یکی از بحث های دیگر است که در کنار بازارهای دیگر باید مدیریت روابط کار و اشتغال در بازار را در بررسی های خود قرار دهیم زیرا هنوز نگاه برای اشتغال در کشور نگاه به سرمایه گذاری های سرمایه بر است اما امروز بنگاه های کوچک اثر بیشتری دارند و نگاه به آنها است.

 

فیروز آبادی خاطرنشان کرد:با توجه به کمبود سرمایه در کشور ما باید نگاه با اولویت ایجاد اشتغال بازار ار توسعه دهیم زیرا جمهوری اسلامی مبتنی بر عدالت است.

 

وی ادامه داد:عدم تعادل نرخ بیکاری در کشور از جمله مشکلات ما است که در نواحی پیرامون مرکز نوعی بی عدالتی را ایجاد کرده است که ما در دولت برای آن برنامه ریزی کرده ایم.

 

قائم مقام وزیر کار گفت:امید به زندگی در کشور ما در ابتدای انقلاب 54 سال بوده است ولی الان 73 سال است که 40 درصد متفاوت شده است.

 

فیروز آبادی تصریح کرد: بخش اشتغال غیر رسمی در کشور ما سال به سال در حال کوچک شدن است.

 

کد خبر 583401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha