تفسیرموضوعی میان‌رشته‌ای شیوه‌ای برای استخراج مبانی علوم انسانی ازقرآن

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای را راهکاری برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استخراج علوم انسانی از مبانی قرآنی دانست.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه‌المصطفی العالمیه در نشست تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای قرآن در نوزدهمین نمایشگاه قرآن دیدگاه‌ جدیدی را در تفسیر قرآن مطرح کرد.

وی اظهار کرد: تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای راهکاری برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استخراج علوم انسانی از مبانی قرآن است.

وی گفت: ریشه تفسیر موضوعی به چند دهه گذشته برمی‌گردد که بیشتر تفسیرهای موضوعی را با یک روش یعنی تحقیق موضوعی درون‌قرآنی ارایه می‌کردند که مفسر در این روش سعی می‌کند از میان آیات موافق و مشابه و مخالف یک جمع‌بندی به عنوان دیدگاه کلی قرآن در آن موضوع ارایه می‌کند.

رضایی اصفهانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر الهی شدن مبانی علوم انسانی و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای علوم گفت: کسانی می‌تواند این مهم را انجام دهد که علاوه بر آشنایی با قرآن در زمینه‌های علمی نیز تخصص داشته باشد و به تدریج با کارهای میان‌رشته‌ای در تفاسیر موضوعی چهره این علوم را تغییر دهد.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام علوی‌مهر، عضو هیئت‌ علمی جامعه‌المصطفی العالمیه نیز در این نشست با ژرف‌کاوی به جنبه‌هایی از تفسیر میان‌رشته‌ای نظراتی ارایه کرد و گفت: آنچه که در مباحث علوم انسانی مهم است جهت‌دهی دینی به آن مباحث است.

وی اظهار کرد: جهت‌دهی به علوم باید محور اصلی تلفیق رشته‌های متولد شده در غرب و احادیث و قرآن باشد. اگر به مدیریتی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود جهت‌دهی دینی بدهیم دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی قرآنی مبتنی بر انسان‌محوری با مبانی الهی هم آشنا می‌شوند.

پایان پیام/

 

کد خبر 58710

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha