تنها راه تحول علوم انسانی از راه اجتهاد است

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون تحول در علوم انسانی گفت: تنها راه تحول در این علوم از راه اجتهاد است.

حجت الاسلام سیدصمصام‌الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی پیرامون تحول در علوم انسانی بر اساس قرآن به خبرنگار شبستان گفت: تحول در علوم انسانی قرآن‌بنیان است، این همان تحولی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون پشتوانه تفکر و مبانی نظری علوم انسانی اظهار کرد: علوم انسانی غربی دارای تفکر و مبانی نظری‌ای هستند که با اسلام متفاوت است. اگر بخواهیم علوم انسانی را متحول کنیم باید ابتدا علوم انسانی را بیاموزیم و بعد آن را متحول کنیم.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تنها راه تحول علوم انسانی را از راه اجتهاد خواند و تصریح کرد: مدیریت یکی از شاخه‌های علوم انسانی است که ابتدا باید آن را بیاموزیم و سپس متدلوژی اسلامی را بر آن بنا کنیم و به جای اینکه اجتهاد را در امور تکراری حج و زیارت، جهاد و خمس و مسایل تکراری دیگر عنوان کنیم اجتهاد را در علوم انسانی بیاوریم.

وی گفت: اجتهاد مهارت است، فقه دانش است. اگر اجتهاد را در علوم انسانی پیاده کنیم اجتهاد مسئله‌محور می‌شود و سپس می‌توانیم مسایل مدیریتی را از شرع مقدس بپرسیم.

حجت‌الاسلام قوامی تصریح کرد: شرع توانمند است و بی‌خطا تمام سؤالات را پاسخ می‌دهد اما سؤالات باید کارشناسی شده باشد، به طور مثال باید سؤال مدیریت را از غرب بگیریم و جواب آن را از اسلام تشریح کنیم، به این ترتیب کلیه مسایل مدیریت از طریق شرع پاسخ می‌گیرند و نظام پرسش‌ها تکمیل می‌شوند.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اظهار کرد: نظام سؤال و پرسش را می‌توانیم از مسایل غربی و مسایل مبتنی بر نیازها و واقعیت‌ها استخراج کنیم و در قالب نظام اداری- اسلامی به آن پاسخ دهیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 58713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha