کانونی که از دل آن استاد دانشگاه و روحانی بیرون می آید

خبرگزاری شبستان: بسیاری از دانش آموزان عضو کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم (علیه السلام) بیرجنددر کنکورهای سراسری رتبه های خوبی کسب کردند و امروز ۳۰ نفر از نوجوانان کانون در حوزه های علمیه درس می خوانند یا در کسوت روحانیت و یا استاد دانشگاه هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند و به نقل از هفته نامه مهرمشرق، به دلیل ضعف و فقدان امور فرهنگی و هنری در مساجد و رفع نقصان‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بر اساس نگاه رهبرمعظم انقلاب، از سال ۱۳۷۱ شروع به کار کردند و هم اکنون مقر مدیریتی کانون‌های فرهنگی هنری در درون مساجد است.

 

کانون فرهنگی هنری در کنار بسیج در مجموعه محلات شهر با محوریت مسجد، نقش ویژ‌ه‌ای در امور فرهنگی و تربیتی برای نوجوانان و جوانان با جذب آنها به مسجد عهده‌دار هستند و ایفای این نقش به صورت کامل جز با همکاری تمام اجزای شبکه مسجد و محله مسجد امکان‌پذیر نیست. کانون مسجد باقرالعلوم بیرجند که یکی از کانونهای شاخص درسطح استان است از سال 78 تاسیس شده است.

 

علی کاربر مسئول کانون فرهنگی مسجد باقر العلوم(علیه السلام) بیرجند گفت: ازسال 83 تاکنون مدیریت این کانون را با همکاری سایراعضا برعهده گرفتم، این کانون در 5 معاونت فرهنگی-آموزشی، پژوهشی، مالی، تربیت بدنی و هنری فعالیت می کند و 40 عضو اصلی و 400 عضو فرعی اعم از خانم و آقا دارد.

 

وی افزود: عمده فعالیت ها در حوزه فرهنگی هنری آموزشی پژوهشی است، برگزاری کلیه اعیاد شهادت ائمه اطهار(علیهم السلام) با همکاری پایگاه بسیج و هیئت امنای مسجد، حضور فعال اعضا در راهپیمای های طول سال، برگزاری جلسات آموزش قرائت و تفسیر قرآن کریم با حضور حافظ و قاری برجسته آقای ابوالقاسم باقری، آموزش دو دوره کتابداران استان، تهیه و توزیع فصلنامه پنج به نام امام باقرالعلوم(علیه السلام) در سطح نهادهای فرهنگی با کمک اعضای کانون، ایجاد کتابخانه باز در قسمت خواهران و برادران در مسجد، کسب رتبه های اول تا سوم استانی و کشوری چند دوره متوالی مسابقات قرآنی توسط اعضای فعال، برگزاری مستمر کلاسهای اوقات فراغت در رشته های مختلف قرآنی علمی و آموزشی هنری ورزشی با اعطای گواهینامه معتبر و قبولی 80درصدی ثبت نام کنندگان در این دوره ها، برگزاری یادوراه شهدا با همکاری پایگاه بسیج، ساماندهی مکبرین و موذنین نوجوان و جوان در مقطه ابتدایی و متوسطه اول و آموزش عملی و تئوری به آنها که با استقبال زیاد نوجوانان روبروشد، ساماندهی برد مسجد با اعلام تمام برنامه و مناسبتهای هفته، تهیه و توزیع 10 سری جهیزیه برای نوعروسان توسط پایگاه بسیج، کلاسهای تربیتی ویژه دانش آموزان دوره متوسطه، برگزاری نمایشگاههای کتاب و مسابقات کتابخوانی به مناسبتهای مختلف، برگزاری مسابقات قرآنی و طرح تلاوت نور بعد ازنماز مغرب و عشاء همراه با ترجمه، راه اندازی خدمات کامپیوتری در مسجد و ایجاد اشتغال برای چندنفر از جوانان مسجد و کتابخانه تخصصی در سطح مسجد که از سال 85  فعالیتش شروع شده و... ازجمله فعالیتهای این کانون است.

 

کانون مساجد چشم انتظار حمایت مسئولان

کاربر با بیان اینکه اولین کانونی هستیم که هر مسئول استانی و کشوری، برای بازدید به اینجا می آید و این به خاطر فعالیتهای مناسب مجموعه کانون مسجد باقرالعلوم است، گفت: کانون مساجد بخشی از مسجد به عنوان سنگراصلی در جامعه اسلامی است لذا مدیران سطح استان به کانونهای فرهنگی توجه بیشتری کنند، کانونهای مساجد می توانند فعالیت ها و برنامه های فرهنگی خوبی انجام دهند اما بخشی از آن به بودجه برمی گردد و از آنجایی که کانونهای مساجد اعتبار زیادی ندارند و بیشتر هزینه ها از کمک های مردمی است لذا نهادهای فرهنگی در جهت رفع این دغدغه مسئولین کانونهای مساجد کمک کنند.

 

مسئول کانون فرهنگی مسجد باقر العلوم(علیه السلام) بیرجند گفت:به خاطر وجود کتابخانه تخصصی در این مسجد بسیاری از خواهران و برادران در این مسجد به کارهای پژوهشی مشغول هستند و بعضا در برخی برنامه ها از پژوهش های خوب تجلیل شده که باعث تشویق اعضا به امر پژوهش شده است و بعضی از پایان نامه های دانشجویان نیز از کتابهای این کتابخانه استفاده شده هم اکنون در آرشیو کتابخانه وجود دارد، همچنین بسیاری از دانش آموزان عضو این کانون در کنکورهای سراسری رتبه های خوبی کسب کردند و امروز 30 نفر از نوجوانان کانون در حوزه های علمیه درس می خوانند یا در کسوت روحانیت هستند و یا استاد دانشگاه شدند.

 

استقبال نوجوانان

مسئول کانون فرهنگی مسجد باقر العلوم(علیه السلام) بیرجند با بیان اینکه حلقه های صالحین یکی از عوامل جذب جوانان به مسجد است، گفت: اگر مربیان با اطلاعات خوبی در این حلقه ها حضور یابند فضای مساجد پر از جوانان و نوجوانان خواهد شد چرا که مسجد باقرالعلوم(علیه السلام) یکی از مساجد فعال، به روز، مرتب و تمیز در سطح بیرجند است.

 

کاربر افزود: یکی از ویژگی های یک مسئول کانون خوب، داشتن روحیه جذب جوانان و نوجوانان است، در این سالها که کلاسهای اوقات فراغت داشتیم به خاطر خوش رفتاری و برنامه های مناسب، نوجوانانی از سایر محله ها داشتیم که جذب برنامه های مسجد ما شدند.

 

وی بیان کرد: دریکی از مراسماتی که برگزار شده بود گروهی از نوجوانان که در قالب گروه تواشیح فعالیت داشتند قراربود در میان برنامه تواشیح اجرا کنند که برخورد یکی از مسئولین، موجب ناراحتی آنها شد و همانجا از برنامه بچه ها دفاع کردم که باعث شد، تواشیح خوانی را ادامه دهند.

 

کاربر افزود: یکی از ویژگی های خوب این مسجد حضور افراد با تخصص های مختلف در هیئت امنای مسجد است که از تخصص آنها جهت رفع مشکلات مردم هم بهره بردیم، به خصوص در بحث مشاوره های حقوقی و مسائل حقوقی از یکی از اعضای هیئت امنای مسجد که در این زمینه تخصص دارند استفاده کردیم و باعث رضایت مردم محله شده است.

 

ترویج فرهنگ ازدواج آسان

وی افزود: فرهنگ ازدواج آسان باید از دل مساجد به خانواده ها برود در همین زمینه هم اهدای جهیزیه به زوجین داشتیم و هم در بحث تسهیل ازدواج جوانان مسجد فعالیت کردیم و زمینه ازدواج چندنفر از جوانان (دختر و پسر) مسجد را فراهم کردیم و اگر مواردی هم به ما پیشنهاد شود، سعی می کنیم معرفی داشته باشیم. واسطه گری در ازدواج توصیه رهبرانقلاب است که واسطه ها جوانان خوب را به یکدیگر معرفی کنند و چه جایی بهتر از مسجد. زوجینی هم که در فضای مسجد باهم آشنا شدند مراسمات بسیار آسانی داشتند و اینگونه ازدواجها برکات زیادی دارد.

 

وی گفت: یکی از اقدامات کانون، رفع آسیب های اجتماعی در اطراف مسجد است و بعضا آسیب اجتماعی به نام اعتیاد در اطراف پارکهای مسجد به چشم می خورد که با امربه معروف اعضای کانون و بسیج درحال ساماندهی است.

 

 

 

 

کد خبر 593705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha